Zábery mestskej polície, kde a prečo odťahuje

Vo štvrtok na zasadnutie výboru mestskej časti prišli obyvatelia so sťažnosťami, že vodiči odstavujú vozidla tam, kde prekážajú.

Richard Drutarovský, poslanec Mestského zastupiteľstva v Prešove.

Pripájam pre poučenie niekoľko záberov, ktorými mestská polícia dokumentovala priestupky vodičov.

Boríme sa s týmto problémom aj v iných častiach mesta. Vo štvrtok išlo konkrétne o parkovanie v zákaze zastavenia a na chodníkoch na ulici Pod Kalváriou pri exercičnom dome, najmä v nedeľu.

Pochopiteľne to vyvoláva konfliktné situácie. V čase, keď do exercičného domu prichádzajú stovky chodcov, prichádzajú aj vodič a nechávajú svoje autá v zákaze zastavenie, za značkou "Obytná zóna", kde sa nemôže parkovať hocikde a dokonca na chodníku.

Padol návrh, aby radnica kúpila pozemok za protihlukovou stenou a postavila na ňom parkovisko.

To nepovažujem vôbec za správne riešenie, aj preto, že vo vzdialenosti do dvoch - troch minút pešo sú prístupné voľné parkoviská:

  • pri reštaurácií Arkáda (je súkromné, ale majiteľ zatiaľ umožňuje na parkovisku parkovať komukoľvek),
  • pri reštaurácii Mladosť (tiež súkromné, ale oveľa väčšie, tiež verejne prístupné bez obmedzení),
  • pri zimnom štadióne (pred ním a aj za ním, je mestské, v súčasnosti prenajaté, ale tiež trvale verejne prístupne bez obmedzení).

Pre exercičným domom je malé verejné parkovisko. Vidím ho ako vhodné pre tých, ktorí majú naozaj problém chodiť pešo.





Chce to však vzájomný rešpekt a aj pokus vžiť sa do toho, ako sa cítia chodci, ak nemôžu kvôli autám bezpečne chodiť po chodníku, pretože tam stoja autá.

Mäkké opatrenia

Mestskú políciu máme práve na to, aby účinnými prostriedkami dostala do povedomia obyvateľov zásady, ako sa v meste správať tak, aby pohodlie jedného nebolo na úkor iného. Malo by platiť, že chodník je pre chodcov a nie pre autá.

Pán Compeľ, šéf policajtov pre našu mestskú časť na zasadnutí vžboru v mestskej časti prisľúbil, že sa pokúsia zvoliť primeranú policajnú taktiku, aby dosiahli to, čo je samozrejmé v kultúrnej krajine - že na chodníkoch sa neparkuje tak, aby sa znemožnil prechod pre chodcov a tí boli nútení vojsť na cestu.

Tvrdé opatrenia

Hrozba pokuty, papuče či odtiahnutia auta, ak tvorí prekážku a auto buď nenájdu na mieste, alebo s ním nemôžu hneď odísť, je pre mnohých vodičov a vodičky dostatočným motívom na to, aby nenechali auto stáť úplne hocikde.

Tam kde to nefunguje, používajú sa v uliciach fyzické opatrenia - najčastejšie sú to stĺpiky a špeciálne obrubníkové prvky, po ktorých vodiči neradi prechádzajú kolesami, ak nechcú riskovať poškodenie auta a jeho nepojazdnosť. Pre chodcov a cyklistov však netvoria bariéru.

Je to tiež riešenie, naviac pri správnej realizácii takmer 100 percentne účinné. Lenže stojí peniaze navyše a mestský rozpočet nie je bezodný.

Je to na zváženie nás všetkých, či chceme mať poriadok v uliciach tak, že si budeme ctiť pravidlá kvôli tomu, že chceme byť ohľaduplní k ostatným, aby ostatní boli ohľaduplní k nám.

Alebo chceme poriadok za cenu, že v uliciach pribudnú fyzické bariéry, na ktoré sa všetci poskladáme.

Tretia možnosť, ktorú zatiaľ žiaľ preferujeme, je metóda, že kde nechodí polícia, tam sa nad slušnosťou k ostatným tak trochu "pritvoria" oči.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.