Privítali by ste prístrešky na bicykle? Kde vám najviac chýbajú?

Minule pri diskusii o genereli cyklistickej dopravy v Prešove prišla reč aj na prístrešky na bicykle.

Richard Drutarovský, poslanec Mestského zastupiteľstva v Prešove.

Na samostatnú tému by bolo, či v Prešove máme dosť stojanov na bicykle. Myslím si, že nie, ale tomu sa tu chcem venovať inokedy.

Tému cyklistickej dopravy sa však v Prešove snažíme posúvať dopredu aspoň malými krokmi, myslieť však treba dopredu.

Ako si môžete všimnúť v mojej fotoreportáži o cyklistickej doprave v Nemecku (odkaz je na konci tohto textu s názvom "Fotoreportáž: Integrovaná verejná doprava, cyklistické trasy a parkovanie v Nemecku"), tamojší obyvatelia posledné kilometre pri svoje ceste do práce alebo do školy prekonajú na bicykli.

Má to veľký zmysel, ktorý u nás zatiaľ veľmi nedoceňujeme.

Ak má niekto bicykel už doma kúpený, je predsa škoda, ak ho nevyužije aspoň čiastočne aj na cestu do práce. Jednak ušetrí výdavky na mestskú dopravu a aj svoj čas.

Nemusí čakať na autobus alebo trolejbus a rýchlosť presunu na bicykli je neraz rýchlejšia ako dopravná rýchlosť prostredku MHD (napr. v Prešove nedosahuje cestovná rýchlosť autobusov resp. trolejbusov ani zďaleka 20 km za hodinu, keďže sa stojí na zastávkach, ako vyplýva zo štatistík z dopravného podniku, ktoré sme sledovali, keď som tam pôsobil ešte ako člen predstavenstva).

Rozšírenie cyklodopravy môže vytvoriť úsporu v potrebnej kapacite verejnej dopravy, ktorá obvykle musí byť dimenzovaná tak, aby obslúžila v území mesta práve cestovné špičky.

Je to napr. ranná špička, keď väčšina ľudí cestuje do práce a do školy. Vtedy je v uliciach najviac vozidiel, mnohé z nich potom po väčšinu dňa odpočívajú vo vozovni. Podobná špička je aj popoludní.

Má teda význam, aby sa v dopravnej špičke za dobrého počasia aspoň časť ľudí presúvala po meste na bicykli a nie autom a ani prostriedkami verejnej hromadnej dopravy.

Prípadne, a tam teraz mierim, sa mohla presúvať k najbližšiemu prostriedku hromadnej dopravy na bicykli. Konkrétne napríklad na stanicu, čo môže byť zaujímavé pre tých, ktorí z Prešova dochádzajú denne do iných obcí a miest.

Že to nie je nezmysel, ale logická vec, sa môžete presvedčiť v mojej spomenutej reportáži. Pritom Nemcov nemôžeme považovať za chudobných a ani nepraktických ľudí. Bicykle však využívajú oveľa viac, ako u nás.

Príklad zo Slovenska

Môžete namietať, že u nás je to inak. Nie je. Všímam si príklady pri svojich cestách po Slovensku a snažím sa ich prenášať aj do Prešova.

Na svojich obyvateľov v tomto príkladne myslia v obci Hubová na Liptove.

Hoci obec nie je veľká, prejsť kilometer či dva na stanicu zaberie každému nejaký čas. Prečo si ho neskrátiť jazdou na bicykli?

Kde však nechať bicykel počas dlhých hodín, kým je cyklista v práci alebo v škole? Čo keď bude pršať?

V obci Hubová je preto v blízkosti stanice prístrešok na bicykle, ktorý tento problém rieši.

Zaujímavosťou Hubovej je, že železničná stanica je v susednej dedine Svošov (ak cestujete z Prešova do Žiliny, tak to určite poznáte) a od prístrešku ju delí most cez Váh.

Nevidím dôvod, aby to u nás v budúcnosti nemohlo byť tiež tak, že na niektorých miestach budú odstavené bicykle chránené pred nepriazňou počasia.

Preto sa v orgánoch mesta snažím presadzovať, aby sa napríklad pri tvorbe generelu cyklistickej dopravy a aj pri územnom pláne nezabudlo v záväznej časti myslieť na to, že v meste máme cyklistov, že tento druh dopravy potrebuje tiež svoju infraštruktúru a bicykle niekde potrebujú tiež parkovať a to tak, aby ich tam ich majitelia mohli bez obáv nechať.

Čo na sídliskách?

Zaujímavým fenoménom je ľudská lenivosť práve v súvislosti s využitím bicykla. Asi to poznáte... Vyberať bicykel z pivnice je nepohodlné a strácate tým minúty.

Na úrade zaznela myšlienka, ktorá ma trochu prekvapila, že čo tak urobiť uzamykateľné kryté boxy pre bicykle na sídliskách? Vyjadrite sa prosím v diskusii, ak na to máte nejaký názor.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.