Vláde pre diaľnice súhlas majiteľov netreba

Stopäťdesiat kilometrov súkromných diaľnic sa podľa vlády začne stavať aj bez dohody s majiteľmi pôdy o vykúpení ich pozemkov alebo pred skončením vyvlastňovania. Ide o 100 kilometrov diaľnice zo Žiliny do Košíc a takmer 50 kilometrov rýchlostnej cesty medzi Nitrou a Zvolenom. Kabinet Roberta Fica totiž v stredu schválil kontroverzný zákon na zrýchlenie výstavby diaľnic. Majetkové vyrovnanie s vlastníkmi sa podľa návrhu bude dokladať až po otvorení stavby, a nie pred začiatkom výstavby ako dosiaľ.

27. 09. 2007

Zdroj: Jana Morháčová, Pravda

Stopäťdesiat kilometrov súkromných diaľnic sa podľa vlády začne stavať aj bez dohody s majiteľmi pôdy o vykúpení ich pozemkov alebo pred skončením vyvlastňovania.

Ide o 100 kilometrov diaľnice zo Žiliny do Košíc a takmer 50 kilometrov rýchlostnej cesty medzi Nitrou a Zvolenom.

Kabinet Roberta Fica totiž v stredu schválil kontroverzný zákon na zrýchlenie výstavby diaľnic. Majetkové vyrovnanie s vlastníkmi sa podľa návrhu bude dokladať až po otvorení stavby, a nie pred začiatkom výstavby ako dosiaľ.

Zákon má pomôcť splniť Ficov sľub, že sa do roku 2010 podarí diaľnicou spojiť Bratislavu s Košicami aj s Banskou Bystricou. Ešte ho musí schváliť parlament a podpísať prezident.

Zmeny presadil minister dopravy Ľubomír Vážny napriek nesúhlasu niekoľkých ďalších ministrov. Protestujú proti nemu aj občianske združenia a časť právnikov. Tvrdia, že návrh je v rozpore s ústavou a ľudskými právami.

"Štát prakticky bude užívať súkromný majetok niekoho bez toho, aby sa s ním dohodol. To je podobné, akoby sa hociktorý minister nasťahoval niekomu do bytu a začal si ho prerábať, bez toho, aby majiteľ súhlasil,“ povedal právnik Peter Majkúch.

Hromadnú pripomienku od občanov ministerstvo dopravy zmietlo zo stola. Nespĺňala vraj zákonom predpísanú formu. Minister výstavby Marián Janušek nakoniec stiahol zásadné pripomienky k zákonu, ktoré mali túto najproblematickejšiu časť zo zákona vyškrtnúť.

Diaľnice sa majú stavať zo súkromných peňazí cez partnerstvá štátu s firmami. Ich osud však zostáva neistý, keďže minister financií Ján Počiatek ani včera nepriniesol vláde prepočty, ako tento projekt zasiahne financie krajiny v priebehu budúcich 30 rokov.

"Nemá zmysel ponáhľať sa. Úprimne, ešte neviem, či bude naše stanovisko súhlasné, budeme na tom sedieť do pondelka a riešiť, koľko bude musieť štát ročne dávať na splácanie tohto projektu,“ povedal Počiatek.

Podľa pôvodných odhadov ministerstva dopravy by postavenie diaľnic malo stáť 175 až 250 miliárd korún. Podľa informácií Pravdy ministerstvo financií mešká s posudkom aj preto, že prepočty naznačujú výrazne vyššie ceny za tzv. PPP projekty.

"Bude to výrazne viac, ako odhadoval rezort dopravy,“ upozornil Počiatek. Uvažuje sa o sume nad 300 miliárd korún. Tieto peniaze bude musieť Slovensko v priebehu 30 rokov splatiť súkromným partnerom. "Čakáme, o aký balík pôjde, potom sa vyjadríme k možným dosahom,“ uviedol Ivan Šramko, guvernér Národnej banky Slovenska.

"Ak bude projekt označený za riskantný, to ešte neznamená, že nemôžeme pokračovať,“ poznamenal minister Vážny. Povedal však, že tendre na hľadanie súkromných koncesionárov bez Počiatkovho súhlasu nespustí. "Dáme oznámenie o začatí tendrov, samotné vyhlásenie súťaží však urobíme, až keď bude posudok ministerstva priaznivý,“ spresnil.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.