Vláda vpustila diaľnice do záhrad

Vyvlastňovanie už hrozí majiteľom pozemkov pod všetkými plánovanými diaľnicami.

Štát bude môcť znárodniť všetky pozemky, na ktorých chce stavať diaľnice. Umožní jej to vládou rozšírený „zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach“. Ten mal pôvodne urýchliť len prípravu diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc a rýchlostnej cesty R1 medzi Trnavou a Banskou Bystricou. Po novom bude môcť Národná diaľničná spoločnosť stavať na pozemkoch, ktoré ešte formálne nevykúpila, na všetkých pripravovaných diaľničných úsekoch. O svoje pozemky tak môžu prísť obyvatelia väčšiny okresov, ktoré ešte diaľnicu nemajú.

Precedens sa napĺňa

Minister dopravy Ľubomír Vážny v závere minulého roka „zákon o vyvlastňovaní“ obhajoval aj tým, že sa vzťahuje len na dve kľúčové dopravné tepny. Právnici a občianski aktivisti už vtedy varovali, aby sa tento zákon nestal precedensom pre ďalšie porušovanie vlastníckych práv. Ich obavy sa naplnia, keď túto novelu odobria poslanci parlamentu a prezident. Tí jeho pôvodnú verziu podporili.

Najväčším problémom Vážneho modelu vyvlastňovania je konflikt s ústavou, čo pripustil aj samotný minister. „Ústava pripúšťa vyvlastnenie pozemku iba vtedy, ak zaň jeho majiteľ dostane primeranú náhradu,“ zdôrazňuje občiansky aktivista Richard D r u t a r o v s k ý. Vážneho zákon však podľa neho umožňuje pozemok zabrať a začať využívať bez akejkoľvek náhrady. Tým jeho majiteľovi vezme právo s majetkom nakladať.

„Že sa to rozširuje na ďalšie cesty, je rozšírením protiústavného princípu,“ hovorí D r u t a r o v s k ý.

Prednostné právo patrí štátu

V porovnaní s vlaňajšou verziou prináša aktuálna novela aj ďalšie obmedzenie vlastníckych práv – majiteľom zakazuje pozemok predať. Katastrálne úrady dostanú za úlohu zavádzať predkupné právo v prospech diaľničiarov všade tam, kde im to určí štát. D r u t a r o v s k ý pripúšťa, že kupovať pozemky, pri ktorých je už rozhodnuté, že cez ne povedie diaľnica, nemá význam. Zdôrazňuje však, že v mnohých prípadoch nie je trasa diaľnice istá. Zákaz predaja sa teda môže týkať aj pozemkov, na ktorých sa nikdy nemalo stavať. Ich hodnota tak podľa D r u t a r o v s k é h o môže v dôsledku právnych obmedzení klesnúť.

Starostom zavreli ústa

Významnou novinkou je aj vynechanie miest a obcí z rozhodovania o trase diaľnice. Túto kompetenciu prevezmú okresné stavebné úrady. Rezort dopravy to zdôvodňuje tým, že diaľnica zasahuje katastrálne územie viacerých obcí. „Ak má vykonať pôsobnosť stavebného úradu pri vydávaní územného rozhodnutia jedna z týchto obcí, objektívne nemôže túto činnosť dostatočne zvládnuť aj vzhľadom na personálne vybavenie a materiálne podmienky,“ tvrdí rezort.
Jednou z takých obcí je Kriváň v okrese Detva. Do úvahy tu prichádza výstavba tunela alebo povrchovej diaľnice. Starosta obce Jozef Klimo hovorí, že sa mu viac pozdáva diaľnica pod zemou. Problém však nevidí ani pri druhom variante. „Diaľnica ide mimo obytných zón, od obce je vzdialená asi kilometer. Ľudia sa na diaľnicu skôr tešia, lebo sa konečne odbremení premávka v obci,“ hovorí Klimo.

Na podobnú dilemu však doplatili napríklad obyvatelia Šútova pri Martine. Diaľničná spoločnosť sa namiesto výstavby tunelov rozhodla viesť diaľnicu zastavaným územím. Miestni sa pozemkov vzdať nechcú, štát sa ich preto chystá vyvlastniť.

V Združení miest a obcí Slovenska kontroverzný zákon naopak našiel podporu. „Treba posudzovať širšie súvislosti ako lokálny záujem. Diaľnica ovplyvňuje rozvoj hospodárstva a zamestnanosti. V minulosti sa objavili viaceré prípady, keď sa zástupcovia obcí nevedeli dohodnúť na miestnej úrovni, a výstavba diaľnice sa odložila,“ hovorí výkonný podpredseda združenia Milan Muška.

Kde všade vám vezmú pozemok:

  • D1 Bratislava – Košice – ukrajinská hranica
  • D3 Žilina – poľská hranica
  • D4 rakúska hranica Jarovce – rakúska hranica Stupava
  • R1 Trnava – Banská Bystrica – Ružomberok
  • R2 Trenčín križovatka D1 – Zvolen – Košice
  • R3 maďarská hranica Šahy – Zvolen – Martin – poľská hranica
  • R4 maďarská hranica Milhosť – Košice – poľská hranica
  • R5 česká hranica Svrčinovec – križovatka s D3
  • R6 česká hranica Lysá pod Makytou – Púchov
  • R7 Bratislava – Nové Zámky – Lučenec
  • R8 Nitra – Topoľčany – R2
Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.