Stavba diaľnic má obchádzať vlastníkov

Generálny zákon pre zrýchlenie výstavby diaľnic navrhuje, aby sa stavalo aj bez dohody s majiteľom pozemku, alebo pred dokončením vyvlastnenia. Návrh zverejnilo ministerstvo dopravy. Odborníci tvrdia, že takýto postup by mohol byť protiústavný.

03. 09. 2007

Zdroj: Jana Morháčová, Pravda

Majitelia pozemkov a stavieb, cez ktoré má viesť diaľnica D1 do Košíc alebo rýchlostná cesta R1 do Banskej Bystrice, môžu od marca čakať na pozemkoch bagre.

Generálny zákon pre zrýchlenie výstavby diaľnic navrhuje, aby sa stavalo aj bez dohody s majiteľom pozemku, alebo pred dokončením vyvlastnenia. Návrh zverejnilo ministerstvo dopravy. Odborníci tvrdia, že takýto postup by mohol byť protiústavný.

Navrhované zmeny majú umožniť stavebné povolenia na väčšinu úsekov už do marca budúceho roka. "Je to špeciálny zákon len pre vymenované úseky diaľnice a rýchlostnej cesty. Skracuje lehoty, zavádza súbeh lehôt pri rôznych činnostiach, povoleniach či dokladoch, ktoré sú potrebné k rozhodnutiu o výstavbe," vysvetľoval minister dopravy Ľubomír Vážny.

Ide o vyše 120 kilometrov na hlavnej diaľnici z Bratislavy cez Žilinu do Košíc a vyše 40 kilometrov rýchlostnej cesty za Nitrou na Zvolen. Zákon musí ešte odobriť vláda a schváliť parlament. Osobitné pravidlá však budú platiť aj pre rozširovanie cesty za Žilinou, ktorá zrejme nebude súčasťou súkromných PPP projektov.

Nové pravidlá sa majú dotknúť niekoľko tisíc vlastníkov pôdy, ale aj majiteľov 48 stavieb, z nich 24 rodinných domov. Štát a diaľničná spoločnosť, ktorá musí pozemky zabezpečiť, si ochotu ľudí predávať pozemky pod diaľnice budú kupovať.

"Navrhujeme, aby tí, čo budú ochotní predať, dostali o 20 percent vyššiu sumu, ako určuje posudok," doplnil Vážny. Rovnako majitelia búraných domov, ochotní ustúpiť diaľnici, majú dostať ponuku náhradného domu alebo bytu v podobnej cene. Neochotní majitelia budú znevýhodnení. Ak sa štát dostane k ich domom neskôr, až po vyvlastnení, dostanú len peniaze.

"Chceme, aby bol zákon schválený do konca roka. Nespravili sme nič mimoriadne, len sme využili ustanovenia pre mimoriadne prípady z iných zákonov, ako je napríklad stavebný či cestný zákon a podobne, ktoré sa v praxi nevyužívali," obhajoval zákon Vážny. Na otázky, či sa neobáva, že Ústavný súd zákon zastaví, uviedol: "Snažíme sa nájsť podobu, ktorá by nebola protiústavná."

Zrýchliť sa má aj kreslenie územných plánov obcí, kde sa definitívne určí trasa diaľnice a dotknutých pozemkov. Celkovo sa to týka 40 obcí na košickej diaľnici a 11 obcí na zvolenskej rýchlostnej ceste. Z nich takmer polovica ešte nemá územné plány, a preto sa bude o trase diaľnice rozhodovať v núdzovom "dočasnom" režime.

O všetkom bude rozhodovať ministerstvo dopravy ako špeciálny stavebný úrad, aby sa do rozhodovania "nemiešali" lokálne záujmy obcí či regiónov.

Zákon ráta s tým, že autá budú jazdiť na novopostavených úsekoch skôr, aj dlho pred kolaudáciou. Vďaka tomuto opatreniu by v roku 2010 už mohli vodiči jazdiť po niektorých nových úsekoch diaľnice do Košíc. 

Podrobne monitorujeme:

Občianska iniciatíva Za spravodlivé vyvlastňovanie

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.