Spôsob štrajku autodopravcov ešte nie je známy

29. 01. 2010

Bratislava - Priebeh štrajku autodopravcov je stále neznámy. Začiatok štrajku s celoslovenskou pôsobnosťou dopravcovia a sympatizanti Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) ohlásili na pondelok 1. februára, ako však bude prebiehať, ani na dnešnej tlačovej konferencii UNAS jeho organizátori neprezradili.

Plánovaný štrajk komentovali so slovami, že sa o jeho priebehu dozvedia médiá aj verejnosť včas, pričom bude v súlade so zákonom.

"Verejnosť by som chcel poprosiť, aby podporila naše myšlienky, pretože mýto sa týka všetkých," uviedol hlavný člen organizačného výboru UNAS Jaroslav Polaček. Keďže zvýšením nákladov dopravcov sa podľa neho zvýšia aj ceny tovarov.

Polaček ďalej uviedol, že aj z tvrdení generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igora Chomu vyplýva, že mýto by mali od roku 2013 platiť aj osobné autá. "Mýto sa teda týka všetkých. My ho platiť chceme, ale len vtedy, keď cesty budú opravené a udržiavané tak, ako v krajinách Európskej únie," podotkol Polaček.

Premiér neriešil požiadavky, len problémy

Štrajk by mali podporiť aj dopravcovia z iných krajín Európy "minimálne naši susedia," dodal Polaček. Konkrétne hrubé číslo počtu dopravcov, ktorí sa v pondelok pripoja k štrajku, nechcel konkretizovať.

S tvrdením premiéra Roberta Fica, ktorý 28. januára na tlačovej konferencii po rokovaní s predstaviteľmi autodopravcov, NDS a SkyTollu uviedol, že vláda urobila pre autodopravcov všetko, čo sa dalo, Polaček nesúhlasí.

"Je to zavádzanie. Pán premiér si jednoznačne mýli požiadavky dopravcov s problémami, ktoré sa vyskytli počas prevádzky mýta. My poukazujeme na požiadavky, ktoré sme stanovili 28. decembra 2009, a pán premiér rieši problémy, ktoré sa vyskytli," uviedol Polaček.

Fico: Mýto je zneužité

Podľa Fica sa zavedenie elektronického mýta politicky zneužíva a časť dopravcov organizuje protesty, ktoré sú protizákonné. "Vláda v záujme veci urobila ústupky, lebo sme potrebovali kompenzovať ľudí, aby nedošlo k zvyšovaniu cien. Ale vláda nie je a nebude trhací kalendár, pokiaľ ide o hrubé porušovanie zákonov zo strany niektorých ľudí," zdôraznil Fico.

Nespokojní autodopravcovia môžu podľa neho protestovať mnohými legálnymi prostriedkami, nie však blokovaním premávky. "Každý, kto sa pokúsi obmedzovať premávku na slovenských cestách, sa dopúšťa vážneho dopravného priestupku a trestného činu poškodzovania práv tretej osoby. Žiadny zákon na Slovensku neumožňuje protestovať tak, že niekto bude blokovať cestnú premávku a brániť ľuďom, aby chodili za prácou, za rodinami," vyhlásil premiér.

Reagoval tak na aktivity Únie autodopravcov Slovenska (UNAS), ktorej členovia pred časom niekoľko dní blokovali Rožňavskú ulicu v Bratislave a spomaľovali premávku v ďalších slovenských mestách. Jej predstavitelia aktuálne avizovali spustenie časovo neobmedzeného štrajku od 1. februára, pokiaľ nebudú splnené ich základné požiadavky.

Tými sú pozastavenie výberu mýta na cestách I. triedy do 30. júna tohto roka, dokedy by malo dôjsť k odstráneniu všetkých nedostatkov v novom mýtnom systéme, prípadne okamžité zníženie rozsahu spoplatnenia ciest I. triedy na 333,4 km.

Bratislava situáciu monitoruje

Predseda Predstavenstva Dopravného podniku Bratislavy (DPB), a.s., Branislav Záhradník pre TASR uviedol, že mestský dopravca sleduje situáciu v médiách. Od UNAS zatiaľ nedostal plán štrajku, ktorý by súvisel s obmedzením pohybu MHD, aby sa DPB mohol pripraviť.

V prípade potreby bude DPB reagovať na konkrétnu situáciu, zabezpečí náhradnú dopravu a výpravu vozidiel v čo najväčšej miere.

Česmad chystaný protest nepodporí

Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia nepodporuje pripravovaný štrajk Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) kvôli mýtu, ani nesúhlasí s takouto formou riešenia problémov autodopravcov. Prezident Česmadu Peter Halabrín informoval o rozhodnutí prezídia združenia na piatkovej tlačovej besede. Vyslovil pritom presvedčenie, že drvivá väčšina členskej základne podporuje toto rozhodnutie.

"Štrajk sme nikdy nepodporovali. Od začiatku sme hovorili, že sme zástancovia riešenia problematiky na odbornej úrovni za rokovacím stolom. Štrajk môže nastať až vtedy, keď skutočne nie je ochota a priestor riešiť problémy," vyhlásil Halabrín.

Česmad nepodporuje ani dve hlavné požiadavky únie autodopravcov, ktorí v pondelok začínajú časovo neobmedzený štrajk za obmedzenie dĺžky ciest prvej triedy, na ktorých sa platí mýto, z takmer 1 500 na 333 kilometrov.

Autodopravcovia v štrajku zároveň žiadajú pozastavenie platenia mýta na cestách prvej triedy do konca júna tohto roka. Česmad podľa Halabrína rešpektuje terajší rozsah spoplatnenia ciest prvej triedy, aj keď dopravcovia budú mýtom zaťažení oveľa viac, ako keby platili len za používanie diaľnic či rýchlostných ciest.

"Prišlo k rozhodnutiu najvyšších orgánov, že budú spoplatnené cesty prvej triedy v rozsahu európskych trás aj z dôvodu podporných stanovísk vyšších územných celkov, samospráv, aby nedošlo k odklonu dopravy. Priestor zo strany štátu na zmenu v tomto smere nie je. Musíme sa zamerať na tvorbu realizačných cien dopravcov," povedal ďalej Halabrín.

Česmad nežiada ani zastavenie výberu mýta na cestách prvej triedy, ale chce, aby mýtny systém fungoval správne. "Poukázali sme na problémy. Systém na cestách prvej triedy, kde problémy sú, sa z hľadiska platenia zastavil. Rieši sa problematika a budeme ochotní súhlasiť so spustením systému platenia aj za cesty prvej triedy, keď budeme presvedčení, že je to v poriadku," tvrdí Halabrín.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.