Priatelia Zeme vyzývajú nepodporiť PPP projekty

17. 09. 2008

Bratislava - Priatelia Zeme-CEPA vyzývajú Európsku investičnú banku (EIB), aby neposkytla financie na výstavbu nových úsekov diaľnice D1 na Slovensku cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP) do odstránenia závažných nedostatkov v ich príprave. Priatelia Zeme ďalej informovali agentúru SITA, že spolu so 14 environmentálnymi a ľudskoprávnymi mimovládnymi organizáciami v stredu zaslali prezidentovi EIB Philippeovi Maystadtovi list, v ktorom ho upozorňujú na možné porušovanie medzinárodných dohovorov týkajúcich sa ľudských práv a životného prostredia pri diaľničných PPP projektoch na Slovensku.

EIB v súčasnosti posudzuje žiadosť Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií o úver na financovanie výstavby vybraných úsekov diaľnice D1 cez PPP projekty, na ktoré sa vzťahuje zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest. Tento zákon okrem iného umožňuje výstavbu diaľnic na nevykúpených a nevyvlastnených pozemkoch. Dáva tak investorovi právo vysporiadať majetkové vzťahy k pozemkom, na ktorých sa diaľnica buduje, až po jej dokončení a kolaudácii. "V praxi to môže znamenať, že vlastníci nehnuteľností budú kompenzovaní až po niekoľkých rokoch od uvedenia diaľnice do prevádzky, čo porušuje ich právo na pokojné užívanie majetku garantované Európskym dohovorom o ľudských právach, a je v príkrom rozpore aj s Ústavou Slovenskej republiky," upozornil riaditeľ Via Iuris - Centra pre práva občanov Pavol Žilinčík.

Ten istý zákon zároveň zbavuje Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS), a.s. povinnosti vykonať tzv. štátnu expertízu, ktorá hodnotí ekonomickú efektívnosť a opodstatnenosť nákladov verejných prác s celkovou cenou vyššou ako 200 mil. Sk (6,64 mil. €). "Pokiaľ sa vynechá štátna expertíza, zvyšuje sa tým riziko nadhodnotenej ceny výstavby, najmä ak už v minulosti boli preukázané kartelové dohody stavebných firiem práve pri diaľnici D1," dodal koordinátor siete mimovládnych organizácií CEE Bankwatch na Slovensku Ivan Lesay.

Programový koordinátor Priateľov Zeme zároveň upozornil na postup NDS a povoľovacích orgánov, ktoré podľa neho ignorujú výsledky posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) v plánovanom úseku D1 Turany - Hubová. Výsledkom EIA bolo odporúčanie variantu B1, ktorý bol v časti pri obci Šútovo riešený tunelom Korbeľka. V roku 2007 sa však NDS rozhodla nahradiť ho tromi kratšími tunelmi, pričom diaľnica má pretnúť Šútovo. "Obyvatelia z dotknutých komunít sa už jasne vyjadrili, že nesúhlasia s výstavbou podľa zmeneného variantu a odmietajú odkúpenie aj vyvlastnenie svojich nehnuteľností. Môžeme očakávať, že práve v Šútove bude použité ustanovenia (spomínaného) zákona a výstavba začne na súkromných pozemkoch bez kompenzácie ich majiteľov," predpokladá koordinátor projektu Fondy EÚ Roman Havlíček.

EIB by podľa Lesaya rozhodne nemala financovať projekty, ktoré "porušujú práva obyvateľov, garantované základnými európskymi legislatívnymi dokumentmi, ako sú Amsterdamská zmluva a Európsky dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd." Nemala by podľa neho ani poskytovať prostriedky tým spoločnostiam, ktoré porušujú pravidlá hospodárskej súťaže a boli usvedčené z kartelových dohôd.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.