Pre železničné projekty z Vážneho čias môžeme prísť o peniaze

Rovnaký problém ako eurofondy, ktoré nestíhame čerpať, môžu byť tie, ktoré chceme míňať cez sporné tendre.

Bratislava - O približne 140 miliónov eur môže prísť podľa vicepremiéra pre eurofondy Ľubomíra Vážneho slovenský rozpočet pre zákazky, ktoré rozdeľovali Železnice Slovenskej republiky (ŽSR).

Ide napríklad o obnovu koľají medzi Novým Mestom nad Váhom a Zlatovcami tak, aby po nich mohli vlaky jazdiť 160­kilometrovou rýchlosťou.

„Problém súvisí s vyšetrovaním  Európskeho úradu pre boj proti podvodom (OLAF). Prešetrujú, či nedošlo ku kartelovým dohodám,“ povedal v utorok Vážny o ohrozených peniazoch.

Nemusí to byť koniec

Náklady na úsek Nové Mesto –  Zlatovce sú vyše  260 miliónov eur, pričom to nie je jediná slovenská železničná stavba, ktorú európsky úrad na boj s podvodmi vyšetruje.

Hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa povedal, že vyšetrujú aj modernizáciu trate od Žiliny po Krásno nad Kysucou a výstavbu zriaďovacej stanice Žilina-Teplička,“ povedal.

Na otázku, či môžeme prísť aj o viac ako 140 miliónov eur, neodpovedal.

Ohrozené

Eurofondy na lepšie koľaje

Nové Mesto – Zlatovce

  • Cena: 264 mil. eur
  • Zhotoviteľ: konzorcium pod vedením OHL ŽS

Žilina – Krásno nad Kysucou

  • Cena: 154 mil. eur
  • Zhotoviteľ: konzorcium pod vedením Doprastavu

Stanica Žilina Teplička

  • Cena: 123 mil. eur
  • Zhotoviteľ: konzorcium pod vedením Eurovia

Zlatovce – Trenčianska Teplá

  • Cena: 244 mil. eur
  • Víťaz: konzorcium pod vedením TSS Grade

Sumárne sa náklady na tieto tri projekty pohybujú okolo 500 miliónov eur. Väčšina týchto tendrov prebiehala v čase, keď bol Vážny ministrom dopravy.

Sporný je aj tender za 240 miliónov eur o modernizáciu trate medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou.

Ten priklepli ŽSR druhému najlacnejšiemu – TSS Grade. Po podpise zmluvy Úrad pre verejné obstarávanie rozhodol, že najlacnejšiu ponuku od firmy Skanska vyradili z tendra neprávom.

Prefinancovanie stavby je tak ohrozené. O jeho prísľub štát ešte Brusel nepožiadal.

O ničom nevedia

„Vyšetrovanie pokračuje,  v tomto štádiu ho OLAF nebude komentovať,“ povedal Pavel Bořkovec z úradu.

V tendroch sa ako víťazi ukazujú firmy ako OHL, Doprastav, Skanska či Váhostav.

„V našej spoločnosti neevidujeme žiadne takéto informácie ani obvinenia či vyšetrovanie,“ reagoval Rastislav Paďha z Váhostavu.

Rovnaké ohlasy prišli neoficiálne z OHL či zo Skansky s dôvetkom, že kontroly robil OLAF len na železniciach.

Železnice pritom vyšetruje OLAF už vyše roka.

Zachraňujú 650 miliónov

Vláda v utorok hovorila aj o  650 miliónoch eur, ktoré Slovensku môžu v eurofondoch prepadnúť. Vážny tvrdí, že projekty asi za 350 miliónov eur sa už podarilo urýchliť.

Odborník na eurofondy Ján Rudolf si myslí, že vláda bude rada, ak zachráni aj 100 miliónov eur. Ak totiž chce meniť plány na použitie peňazí, musí to stihnúť odobriť Brusel.

Predĺženie termínov na čerpanie považuje Rudolf za nemožné. Takúto možnosť Slovensku a Rumunsku otvoril  summit lídrov Únie, na ktorom dostala Európska komisia pokyn hľadať spôsob, ako pomôcť s čerpaním tejto dvojici.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.