Petícia proti Marianskemu tunelu má už vyše 5 000 podpisov

Občianska iniciatíva žiada preveriť proces výstavby diaľničného tunela pod Malými Karpatmi nezávislou medzinárodnou komisiou.

16. 10. 2011

Mariánka - Pod petíciou Zachráňme Marianku je už viac ako 5 000 podpisov. Ako nformoval Juraj Turčáni z petičného výboru, občianska iniciatíva v súčasnosti žiada o podporu známe osobnosti a do boja proti tunelu zapojila aj tím odborníkov na dopravu, ktorí majú podľa Turčániho odhaliť neodbornosť a netransparentnosť celého procesu okolo Marianskeho tunela.

Turčáni tvrdí, že je jasné, že tunel nikdy vybudovaný nebude a štát pritom míňa peniaze na neodborné štúdie. Podľa Turčániho len posudzovanie navrhovaných riešení z pohľadu vplyvov na životné prostredie (EIA) stálo viac ako 100-tisíc eur zo štátneho rozpočtu.

Občianska iniciatíva Zachráňme Marianku začala s petíciou proti výstavbe tzv. Marianskeho tunela pri svätom prameni v rámci plánovaného úseku diaľnice D4, úsek Ivanka sever - Záhorská Bystrica.

Petícia proti tunelu v Marianke žiada:

  • okamžite zastaviť prípravné práce na Marianskom tuneli,
  • preskúmať a preukázať prioritu, opodstatnenosť, realizovateľnosť a verejný záujem na realizácií Marianského tunela renomovanou nezávislou medzinárodnou inštitúciou;
  • postupovať pri plánovaní rozvoja diaľnic a cestnej siete, ich príprave a realizácií v súlade so zákonmi ako i v súlade s oprávnenými záujmami obyvateľov a v súlade s ochranou prírody a krajiny

Aktivisti: štát pochybil

"Po zistení, že pri naprojektovaní Marianskeho tunela došlo k závažným pochybeniam zo strany štátu a ministerstva dopravy, začala občianska iniciatíva Zachráňme Marianku pripravovať petíciu na zastavenie prípravných prác. Iniciatíva žiada preverenie celého procesu tejto megastavby storočia medzinárodnou odbornou komisiou," uviedol Turčáni.

Diaľnica D4, tzv. nultý obchvat, je rozdelená do štyroch úsekov, v prípade okolia Marianky ide o II. úsek. Obyvateľov Marianky vedenie diaľnice len niekoľko sto metrov od ich rodinných domov pobúrilo. Problém výstavby diaľnice v katastri obce Marianka je podľa starostu Radovana Juriku veľmi citlivá záležitosť, pretože diaľnica má viesť okrajom obce, kde sa intenzívne stavajú bytové a rodinné domy.

Ak diaľnica, do tunela

Obec sa v zásade diaľnici nebráni. „Sú tu riešenia veľmi účinné – zabudovanie úseku diaľnice do tunela pozdĺž celého katastra Marianky. Tým by bol vyriešený problém pre Marianku. Ideálne by bolo zabudovanie tunela, alebo jeho posunutie čo najďalej od bydlísk,“vyjadril sa v júni pre agentúru Sita starosta obce Radovan Jurika.

V jednom z variantov trasovania úseku diaľnice D4 sa počíta s povrchovým až nadpovrchovým riešením s použitím protihlukových stien. Protihlukové steny podľa obyvateľov nie sú dostatočným riešením. Obyvatelia sa tiež obávajú, že povrchový variant naruší prírodný ráz krajiny, vzťahy obyvateľov s obyvateľmi okolitých obcí a tiež migráciu zvierat.

Podľa občianskej iniciatívy nebol v súvislosti s Marianskym tunelom dodržaný zákonný proces posúdenia predpokladaných vplyvov na životné prostredie strategického dokumentu "Program prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 – 2010".

Ako uvádza Turčáni, neexistuje ani relevantný dokument preukazujúci vykonanie výskumu pre cestnú infraštruktúru, vrátane preukázanej opodstatnenosti výstavby a budúceho využitia.

Taktiež podľa neho nie sú objektívne zistené výsledky takéhoto výskumu a vývoja pre cestnú infraštruktúru. "Pričom takýto postup vo veci navrhovania pozemných komunikácií bez uvedených podkladov a výskumov je porušením zákona o pozemných komunikáciách (cestný zákon)," uviedol Turčáni. Výstavba tunela pod Malými Karpatmi v rámci diaľnice D4 by sa mala uskutočniť v rokoch 2013 až 2019.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...