Odškodniť za diaľnicu chce dvadsať Slovákov

Prvá Ficova vláda v záujme rýchlejšieho stavania diaľnic vyvlastňovala ľuďom pozemky v rozpore s ústavou. O odškodnenie za vyvlastnené pozemky mohli preto do konca februára požiadať tisíce ľudí, cez ktorých majetky vedú slovenské diaľnice. Urobila tak však len veľmi malá časť z nich.

Z celkového počtu 7 202 vlastníkov požiadalo Národnú diaľničnú spoločnosť o odškodné 20 ľudí, pričom deväť žiadostí vyhodnotili diaľničiari ako neopodstatnené.

„Celkové odškodnenie budeme vedieť po vypracovaní znaleckých posudkov. Bude závisieť od výmery zabratých parciel, od doby, ktorá uplynula od vydania právoplatného stavebného povolenia po uzavretie zmluvy, od polohy pozemkov a iných skutočností, preto teraz nevieme, aké bude celkové odškodnenie,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.

Odškodné umožnil verdikt Ústavného súdu po tom, čo sa naň obrátili pravicoví poslanci. Kto si však žiadosť o odškodnenie neposlal, nárok na peniaze stratil. Richard D r u t a r o v s k ý z Občianskej iniciatívy Za spravodlivé vyvlastňovanie si myslí, že väčšina ľudí si nemusela všimnúť možnosť žiadať o odškodnenie a takisto, že na uplatnenie nároku bola určená lehota. Občania podľa neho stále nedôverujú tomu, že štát a jeho predstavitelia sú ochotní odškodňovať za pochybenia pri prijímaní zákonov, a tak málokto považuje možnosť procesu odškodňovania za dostatočne reálnu.

"Ministerstvo v podstate neurobilo žiadnu kampaň, hoci ako predkladateľ prvotného zákona, ktorý zakotvil možnosť zaberať súkromné pozemky bez zaplatenia náhrady, malo prinajmenšom morálnu povinnosť tak urobiť. Taktiež ministerstvu nič nebránilo známych vlastníkov aktívne osloviť a pripomenúť im možnosť žiadať o odškodnenie,“ nazdáva sa D r u t a r o v s k ý.

Druhým problémom je podľa neho to, že mnohí majitelia pozemkov s podielovým spoluvlastníctvom majú pri danej rozlohe pôdy byrokratické prekážky či veľmi vysoké náklady na dokazovanie nároku. "Možný príjem za odškodnenie je tak neistý,“ dodal D r u t a r o v s k ý.

Protiústavné pravidlá vyvlastňovania nastavila ešte prvá vláda Roberta Fica v roku 2007. Po nástupe Jána Figeľa (KDH) sa ukázala možnosť odškodniť poškodených Slovákov. Ako odškodné mala byť vyplatená výška nájmu za užívanie pozemku alebo stavby od vydania stavebného povolenia do prevodu vlastníckych práv na toho, kto štvorprúdovku staval. Vyvlastňovací zákon sa dotkol takmer 48-tisíc ľudí a so 7 200 z nich sa štát nedohodol. Napriek tomu sa však stavebné stroje na ich pozemkoch objavili.

Väčšina z poškodených mala pozemky blízko súkromnej rýchlostnej cesty R1 od Tekovských Nemiec po Nitru, týka sa to však aj úsekov diaľnic D1, D2 a D3 a rýchlocesty R4. "Zámer vlastníkov naozaj odškodniť nebol splnený, zákonodarca by mal túto lehotu prijatím novely predĺžiť a uložiť stavebníkovi povinnosť s poškodenými vlastníkmi oveľa aktívnejšie komunikovať,“ hovorí D r u t a r o v s k ý. Na odškodnenie ľudí nabádal napríklad exminister Figeľ, ktorý pri tom zároveň kritizoval Ficovu vládu.

"Komunikovali sme so všetkými občanmi, ktorí nás v tejto záležitosti kontaktovali. Vzhľadom na súčasný stav verejných financií nepovažujeme za správne aktívne nabádať občanov k žalobám na štát,“ reagoval hovorca ministra dopravy Martin Kóňa. Rezort dopravy pracuje momentálne na novele, ktorá prinesie úplne nové pravidlá vyvlastňovania. Vyvlastňovanie by malo po novom prebiehať len v nevyhnutných prípadoch a za primeranú náhradu.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.