Nultý obchvat možno financovať aj z eurofondov, tvrdí kraj

13. 06. 2008

Bratislava - Nultý obchvat Bratislavy by bolo podľa Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) možné čiastočne financovať z prostriedkov Európskej únie. Ako pre agentúru SITA povedal podpredseda BSK Gabriel Agárdy, bolo by to možné v rámci projektu CETC (Stredoeurópsky dopravný koridor), ktorý má spojiť Baltik na severe a Jadranské more na juhu. "Kraj očakáva, že pri revízii TEN-T koridorov v rokoch 2009 až 2010 sa dostane projekt CETC do TEN-T koridorov. Pri otvorení projektu sa môžu získať financie na nultý obchvat Bratislavy, teda na výstavbu diaľnice D4. Schválený päťdesiat kilometrov dlhý obchvat by mal prechádzať okolo Vajnôr," vysvetlil. Pôvodná trasa návrhu CETC je podľa neho de facto otvorením tunela Sitiny hotová a užívateľná. "U nás končí rusoveckým priechodom štátnych hraníc, mala by pokračovať v Maďarsku dokončením M15 až po diaľnicu Györ - Hegyeshalom - Viedeň, neskôr na Szombathely - Rédics - Varašdin - Záhreb až k Jadranskému moru," spresnil Agárdy.

K navrhovanej trase sa podľa neho staval Juhomoravský kraj negatívne a presadzovali trasu z Brna cez Mikulov na Viedeň s pokračovaním na Graz až do Záhrebu. "Výstavbu úseku Brno - Mikulov - Viedeň schválila česká vláda v stredu. Nemá však význam robiť si konkurenciu, nakoľko z rakúskej strany sa už intenzívne stavia," konštatoval. BSK preto podľa neho navrhol, aby obe trasy boli diverzifikované, teda aby boli realizované obe a vzájomne si nekonkurovali. "Kraj zastáva názor, že medzi štyrmi najznámejšími projektmi Baltské more a Jadranské more už dochádza k fúziám a bude musieť vzniknúť kompromisný projekt," doplnil podpredseda kraja.

Riadiaci výbor iniciatívy CETC, ktorý zasadal vo štvrtok a dnes v Bratislave, a ktorého je aj BSK členom, má podľa Agárdyho niekoľko pozitívnych výstupov. Všetci členovia výboru súhlasili napríklad s tým, aby bola trasa Brno - Mikulov - Viedeň zaradená do koridoru CETC. Súhlasili aj s tým, že sa CETC s propagačným projektom kampane a popularizujúcej konferencie v belgickom Bruseli obráti na Višegrádsky fond. "Hodnota tohto propagačného projektu je približne 80- až 90-tisíc eur. Višegrádsky fond by mohol poskytnúť polovičnú čiastku z tejto sumy, druhú polovicu by zaplatila CETC," spresnil. Koncom augusta sa podľa Agárdyho stretne pracovná skupina riadiaceho výboru CETC, aby sfinalizovala projekt na Višegrádsky fond. Výbor bude opäť zasadať v decembri v Senci, kde už budú podľa neho známe výsledky rozhodovacieho procesu Višegrádskeho fondu. Agárdy dodal, že CETC na vstup do iniciatívy osloví aj Južnú Moravu, Slovinsko a región Záhrebu.

Iniciátormi zoskupenia CETC boli región Skane zo Švédska a tri západné vojvodstvá z Poľska. Súčasťou iniciatívy je 12 regiónov: Bratislavský a Trnavský samosprávny kraj zo Slovenska, Královohradecký kraj z Českej republiky, maďarská Župa Vas a Župa Zala, poľské Dolnosliezske, Lubuské a Západopomoranské vojvodstvá a švédsky Región Skane. Chorvátska Varaždínska a Záhrebská župa, maďarská Župa Győr-Moson-Sopron sú zatiaľ len pozorovateľmi, zúčastňujú sa zasadnutí riadiaceho výboru CETC a podporujú projekt.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.