Nový most cez Váh v Trenčíne už začali stavať

Trenčín spolu s Prešovom totiž radia odborníci k dvom najhorším slovenským mestám z hľadiska dopravy. Dopravná situácia tu je vážna až kritická a to nielen v čase špičiek.

Po rokoch čakania sa Trenčín už reálne dočkal. V týchto dňoch už začal stavebný ruch na výstavbe nového cestného mostu. Dokončiť ho majú na jeseň 2014.

Trenčín - Nový cestný most sľubovali Trenčanom dlhé roky, od roku 2005 počuli dokonca niekoľko istých termínov začiatku výstavby. Stavba oficiálne začala vlani na jeseň, ľudia unavení sľubmi politikov už ani neverili. „Považovali poklepanie kameňa za marketingový ťah. Ale stavba je dnes realitou, je to historický moment, na ktorý Trenčania čakali trinásť rokov,“ povedal primátor Richard Rybníček.

Stavba sa stala prioritou ministerstva dopravy. Trenčín spolu s Prešovom totiž radia odborníci k dvom najhorším slovenským mestám z hľadiska dopravy. Dopravná situácia tu je vážna až kritická a to nielen v čase špičiek.

Podľa riaditeľa Slovenskej správy ciest Pavla Pavláska využili zimu na prípravné práce a akonáhle sa zlepšilo počasie začali aj so samotnou výstavbou.  Ani on, ani primátor nepredpokladajú, že by po nástupe novej vlády mohlo dôjsť k zastaveniu výstavby mosta. „Toto nie je o politike, ale o verejnom záujme a potrebách obyvateľov Trenčína,“ skonštatoval Rybníček.

Pavlásek doplnil, že nevidí jediný dôvod, aby sa stavba zastavila. „Nová vláda ju má nachystanú ako na tácke,“ povedal s tým, že všetky zmluvy, vrátane zmluvy so zhotoviteľom, či o poskytnutí nenávratných finančných prostriedkov sú podpísané.

Hlavný most bude dlhý cez pol kilometra, celá dĺžka stavby bude viac ako dva a pol kilometra. Pozostáva z takmer stovky objektov, ďalších mostných objektov, ktoré pôjdu ponad ulice Ľudovíta Stárka a Biskupickú a nad cestu a železnicu. Súčasťou projektu sú štyri križovatky, dve mimoúrovňové. Spojí mesto s diaľničným privádzačom, priemyselnou zónou, nákupnou zónou a najväčším sídliskom Juh. Je prvou etapou plánovaného juhovýchodného obchvatu mesta.

Náklady na výstavbu mostu sú cca 36 miliónov eur, stavia sa za európske peniaze, pätnásť percent nákladov hradí štát z rozpočtu. „Z nákladov sú najdôležitejšou položkou mostové konštrukcie s nákladom okolo jedenásť miliónov, terénne úpravy budú stáť dva milióny a prípojky okolo troch miliónov eur,“ ozrejmila ekonomická riaditeľka zhotoviteľa stavby spoločnosti Zipp Zuzana Bednárová.

Predpokladané náklady boli viac ako osemdesiat miliónov eur, konzorcium firiem, ktoré most stavia, cenu znížilo o tretinu. Zdôvodnilo to poklesom cien vstupov, priebehom prác najmä v letnom období i silnou konkurenciou v stavebníctve. Na prácach sa budú podieľať ako zmluvní dodávatelia aj viaceré spoločnosti regiónu. Termín dokončenia, jeseň 2014, sa firmy pokúsia skrátiť. „Približne o šesť mesiacov,“ dodal Pavlásek.

Celý význam stavby sa prejaví až po dobudovaní aj juhovýchodného obchvatu. Ten by sa mal začať stavať po dokončení mostu v roku 2014. „Už rokujeme so Slovenskou správou ciest,“ doplnil Rybníček.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.