Nová diaľnica pri Žiline takmer určite skončí v poli, na vine je NDS

Tender o diaľničný privádzač odmietli v roku 2016 pre časovú tieseň, ale mesiace ho neobjednali.

Diaľnicu pri Žiline, medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou, zjavne dostavajú skôr, než sa po nej budú môcť previezť šoféri. Úsek dlhý 11,3 kilometra tak bude bez diaľničného privádzača vhodný skôr pre korčuliarov, šoféri sa na novú cestu budú môcť len pozerať.

D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka má byť totiž podľa najnovších údajov hotová v októbri budúceho roka (pôvodne mala byť diaľnica hotová začiatkom roka 2018), no stavbu privádzača ku tejto diaľnici doteraz ani neobjednali. Na takú stavbu treba odhadom dva roky. Keby sa aj hneď začala prípojka stavať, môže byť diaľnica prázdna aj niekoľko mesiacov.

Stalo sa to napriek tomu, že kompetentní o potrebe privádzača dávno vedeli.

Nepomohlo ani to, keď inštitút INEKO v októbri minulého roka cez blog upozornil, že manažéri Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) s najväčšou pravdepodobnosťou úmyselne vyvolávajú časovú tieseň, aby nemuseli o stavbu spustiť súťaž.

Tí koncom minulého roka naozaj oznámili, že tender už nestíhajú a privádzač za odhadom 20 miliónov eur objednajú napriamo – od zhotoviteľa samotnej žilinskej diaľnice, teda konzorcia okolo Doprastavu.

Odvtedy prešlo takmer 5 mesiacov a sľubovaný dodatok k zmluve s Doprastavom stále v centrálnom registri zmlúv nevidno.

„Národná diaľničná spoločnosť postupuje pri výstavbe privádzača v súlade so zákonom. Výstavbe privádzača venujeme prioritnú pozornosť a tento proces plánujeme uzavrieť v najbližších týždňoch,“ odpísali diaľničiari 11. apríla.

O dva týždne sme sa spýtali opäť: „NDS predstaví riešenie výstavby privádzača v najbližších dňoch,“ povedala v pondelok hovorkyňa diaľničiarov Michaela Michalová.

Kde presne je problém, sme sa zatiaľ nedozvedeli.

Chýbajúca súťaž by teoreticky mohla ohroziť financovanie stavby z eurofondov. Vylúčené nie je ani to, že sa štátni manažéri vrátia k predstave so súťažou. Neoficiálne sa o tom už debatuje. Mesiace čakania na dodatok by tak boli ďalšou stratou času.

Zákazku sľubovali Doprastavu

Pôvodne sľúbili diaľničiari zákazku Doprastavu, Strabagu, Váhostavu a Metrostavu začiatkom decembra minulého roka.

Odôvodnili to tým, že konzorcium stavia samotnú diaľnicu pri Žiline a že príchodom ďalšieho stavbára by mohol nastať problém zosúladiť stavebné metódy rôznych firiem.

Diaľničiari aj v posledných týždňoch sľubovali, že diaľnica od Hričovského Podhradia aj s prípojkou bude hotová v druhej polovici roka 2018.

Isté je, že ešte približne pred mesiacom minister Érsek rátal s tým, že súťaž nebude. Poslancom v Národnej rade vysvetľoval, prečo to hodnotí ako správne riešenie. Hovoril o tom, že na súťaž nie je čas.

„Ak nebude (privádzač), ostanú dva kúsky diaľnice stáť popri sebe a môžete ich používať možno na korčuľovanie alebo na nejaké cyklistické preteky,“ povedal Érsek v Národnej rade. Vysvetlil aj, že riadna súťaž by zabrala aj 8 mesiacov navyše.

To by znamenalo, že minimálne polovica sľubovanej časovej úspory je už teraz preč.

Časová úspora môže byť preč celá

Analytik inštitútu INEKO  a bývalý šéf stratégie na ministerstve dopravy Ján Kovalčík upozorňuje, že štyri mesiace sú dosť aj na celú súťaž.

„Ak je verejná súťaž dobre pripravená a prebehne bez námietok, dá sa stihnúť za 4 mesiace. S námietkami sa môže o niekoľko mesiacov natiahnuť. V lepšom prípade sa teda privádzač Lietavská Lúčka – Žilina už mohol stavať, v horšom by bola NDS krátko pred podpisom zmluvy,“ povedal Kovalčík.

Podotkol, že v doterajšej praxi bolo často vídať naťahovanie tendrov. „Bol to dôsledok uprednostňovania takých postupov verejného obstarávania, ktoré sú zdĺhavejšie a navyše zväčšujú priestor na zákulisné dohody medzi uchádzačmi. Nezriedka trvanie súťaží významne predĺžila aj pomalosť NDS pri vyhodnocovaní ponúk. Či už to súviselo so zlým riadením, alebo niekde aj so snahami o vylúčenie najnižších ponúk iných ako preferovaných uchádzačov,“ dodal Kovalčík.

Vidí šancu, že by mohla stavba privádzača finišovať vtedy, keď stavba diaľnice?

„Ak nebudú stavbu umelo naťahovať, je už takmer isté, že bude hotová skôr. Otázkou je, či aj križovatka, ktorá je súčasťou susedného úseku,“ uvažuje Kovalčík.

Tú má na starosti taliansko-slovenské konzorcium Salini-Dúha a na stavbe s najdlhším tunelom na Slovensku (Višňové) má zjavne problémy. Potvrdzuje to aj etrend.sk.

Konzorcium, ktoré stavia úsek od Lietavskej Lúčky po Dubnú skalu, prichádzalo tiež do úvahy ako adept na priamu zákazku o privádzač. Aj pre túto časť D1 bude privádzač robiť prípojku, ale až o pár rokov neskôr. Stavba mala byť hotová do konca roku 2019, no nakoniec zrejme nebude ani v roku 2020.

„Keď sa naraz neodovzdá križovatka, diaľničný privádzač, tak úsek Hričovské podhradie – Lietavská Lúčka bude musieť byť zavretý,“ myslí si Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva a bývalý poradca expremiérky Ivety Radičovej.

Na ilustráciu: Kratší diaľničný privádzač (cca 1,5 km) Nová Polhora na východe Slovenska súťažila Národná diaľničná päť mesiacov. Súťaž ohlásila v prvej polovici novembra a zmluvu s Doprastavom v hodnote 7,2 milióna eur podpisovali 17. apríla. Ak zarátame aj lehotu medzi predbežným oznámením o súťaži a jej riadnym vyhlásením, dostaneme sa k ôsmim mesiacom. Samotná stavba tohto privádzača bola hotová za rok.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.