Najvyšší súd zrušil výstavbu obchvatu Prešova

28. 03. 2004

Zdroj: vyvlastnenie.sk

Foto: vyvlastnenie.sk
Začiatok ulice Pod Kalváriou
Na tomto mieste stáli domy
Koniec rozostavaného úseku

Najvyšší súd SR zrušil stavebné povolenie pre výstavbu diaľničného privádzača v Prešove. Rozhodol tak na základe hromadnej žaloby občanov, ktorých sa výstavba obchvatu bezprostredne dotýka. Žalovanou stranou v tomto súdnom spore bolo ministerstvo dopravy, ktoré o stavebnom povolení rozhodovalo. Súd uznal opodstatnenosť žaloby občanov a rozhodol, že ministerstvo porušilo zákon. Rozsudok je právoplatný.

V rozsudku sa konštatuje, že stavba obchvatu bola povolená v rozpore s územným rozhodnutím, najmä čo sa týka rozsahu stavebného pozemku, ale aj ďalších podmienok rozhodnutia o umiestnení stavby. Zákon porušil aj Krajský úrad v Prešove, ktorý sa ako prvostupňový orgán nezaoberal podmienkami územného rozhodnutia a pripomienky občanov označil za neopodstatnené. Súd tiež zistil, že občania sa nemali možnosť vyjadriť k podkladu rozhodnutia, pretože ich krajský úrad o tom neinformoval a ani ich k tomu nevyzval.

Súd vyčíta ministerstvu dopravy, že podrobné a fundované odvolanie občanov zamietol, a to iba z dôvodu včasnej realizácie stavby, pričom sa ministerstvo vôbec nezaoberalo zisťovaním skutočného stavu veci.

Porušenie zákona súd našiel aj v postupe vtedajšieho Okresného úradu v Prešove. OÚ vydal súhlasné stanovisko k stavbe napriek tomu, že stavba bola situovaná v rozpore s vymedzeným územím a bez dodržania podmienok územného rozhodnutia.

Súd v závere rozsudku upresňuje, že v konaní ministerstva dopravy, krajského úradu a okresného úradu došlo k porušeniu stavebného zákona, zákona o správnom poriadku a všeobecne záväzného nariadenia mesta Prešov. Preto súd všetky rozhodnutia v stavebnom konaní zrušil a vec vrátil ministerstvu na ďalšie konanie. Ministerstvo musí občanom zaplatiť súdne trovy a náklady právneho zastúpenia v plnom rozsahu.

Druhý krát

Je pozoruhodné, že ide v poradí už o druhé zrušenie stavebného povolenia pre ten istý úsek Nábrežnej komunikácie v Prešove.

Už v marci 2001 požiadala Slovenská správa ciest (SSC) o vydanie stavebného povolenia. Krajský úrad aj vtedy všetky pripomienky občanov zamietol ako neopodstatnené a stavbu povolil. Občania sa proti povoleniu odvolali a v októbri 2001 dosiahli právoplatné zrušenie stavebného povolenia.

Jedným z dôvodov pre zrušenie povolenia bolo, že SSC nevlastnila všetky pozemky pod budúcou komunikáciou. Kvôli výstavbe sa totiž hromadne vyvlastňovalo a medzičasom boli niektoré vyvlastňovacie rozhodnutia pre nezákonnosť zrušené alebo výkon vyvlastnenia pozastavil súd.

Ďalším dôvodom bolo, že diaľničný privádzač mal viesť iba štyri metre pred oknami desiatok rodinných domov. Obyvateľov mala od privádzača oddeľovať iba niekoľko metrov vysoká protihluková stena. Štvormetrový priestor medzi rodinnými domami a protihlukovou stenou je však jediným verejným priestranstvom z ktorého môžu obyvatelia pristupovať k svojim nehnuteľnostiam. K zásadnej zmene tohto riešenia však nedošlo ani v druhom stavebnom povolení.

Prvé zrušenie stavebného povolenia vyvolalo petičnú akciu. Vyše 850 občanov žiadalo prednostu krajského úradu, aby odvolal vedúceho odboru dopravy, ktorý vtedy zrušené stavebné povolenie podpísal. Prednosta krajského úradu to však odmietol.

Podrobne monitorujeme:

Prešov, Nábrežná komunikácia

Prešov, diaľničný obchvat, tunel

Prešov

Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka

Články na titulke - staršie materiály

Pôvodné články na vyvlastnenie.sk

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.