Mýto v Košiciach: Dopravný podnik chce zmenu hraníc mesta

Rozhodnutie ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer) o vyňatí iba jedného z mýtom spoplatnených úsekov pre košickú MHD rozhorčilo Košičanov, vedenie mesta i dopravného podniku (DPMK). Vyňatie úseku Lunik IX-Moldavská-Juh (1,78 km) považujú za výsmech. Vedenie DPMK sa však nevzdáva, v spolupráci s mestom už má plán, ako sa plateniu vyhnúť.

Košice - Generálny riaditeľ DPMK Michal Tkáč dnes uviedol, že vyňatím jedného úseku zo systému spoplatnenia elektronickým mýtom sa pre košickú MHD nič nemení. "Je to výsmech, vyňatie úseku je pre DPMK bezvýznamné, na výške nákladov na mýto sa prakticky nič nemení. Päťdesiat percent liniek ostáva stále spoplatnených, palubnými jednotkami musí byť vybavených všetkých 203 autobusov. Nič neušetríme," zdôraznil Tkáč.

Hovorca ministra dopravy Stanislav Jurikovič nás v utorok informoval, že novela vyhlášky k výberu mýta, ktorá začne platiť od 1. 2., sa týka predovšetkým rozčlenenia spoplatnených úsekov a platnosti pravidla, ktoré hovorí, že ak vodič neprejde posledný úsek celý, nebude vôbec spoplatnený.

"Po úseku, ktorý by mal byť spoplatnený v smere do Šace, jazdia štyri linky MHD - RA5, RA6, RA7 a RA8, takže hoci na určitom úseku mýto platiť nebudú, na ďalších ho už zaplatia," uviedol Tkáč. Práve tieto linky vozia okrem iných do práce aj množstvo zamestnancov U. S. Steel.

Aj najnovšie rozhodnutie ministerstva, po ktorom ostal v Bratislave spoplatnený 1 a v Košiciach 10 úsekov, považuje za nespravodlivé. Kým DPMK "odpustia" 3 percentá spoplatnených úsekov podľa dĺžky, v Bratislave 26 percent.

DPMK má riešenie

Keďže DPMK zabezpečuje MHD aj pre Šacu, Poľov, Lorinčík a Pereš, chce iniciovať zmenu označenia hraníc mesta. MHD je totiž vyňatá z povinnosti platiť mýto, ak jazdí po spoplatnených cestách 1. triedy v intraviláne mesta. A tieto mestské časti sú v súčasnosti mimo neho. 

Predseda Predstavenstva DPMK Igor Jutka uviedol: "DPMK iniciuje prostredníctvom Magistrátu mesta Košice zmenu označenia hraníc mesta na príslušnom cestnom správnom orgáne. Ide o to, aby sa oficiálnou súčasťou mesta stali aj tieto mestské časti."

Starosta Šace Rudolf Reštei tiež vidí problém v zlom označení mestských častí. "V zmysle zákona síce patríme do katastra mesta, ale tabuľky pri cestách na vstupoch a výstupoch informujú iba ako o mestskej časti Šaca. Preto nás asi na ministerstve nezaniesli do cestnej databanky, zrejme to vnímajú tak, že s Košicami nemáme nič spoločné. Aj ja vidím riešenie v posunutí hraníc značenia mestskej časti a zmenu nápisov na tabuľkách, aby bolo každému jasné, že ide o mesto Košice, časť Šaca. Nuž a zanesenie tohto údaju do príslušných databáz by znamenalo aj vyňatie MHD z platenia mýta."  

Podľa hovorcu S. Jurikoviča aj ministerstvu vraj ide o to, aby MHD neplatila mýto, ak jazdí po spoplatnených cestách 1. triedy v intraviláne mesta. "Prišlo k tomu (k plateniu mýta MHD - pozn. red.) posunutím hraníc intravilánov, čo však nebolo prenesené do územného plánu a cestnej databanky," uviedol Jurikovič.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.