Mýto má dva dodatky k zmluve

Zmluva k mýtnemu tendru má mať dva dodatky. Včera ich Národná diaľničná spoločnosť zverejnila na svojej stránke. Nemajú ovplyvniť cenu za mýto.

Bratislava - Národná diaľničná spoločnosť a prevádzkovateľ mýta - firma SkyToll - sa dohodli na doplnení mýtnej zmluvy. Výsledkom sú dva dodatky, ktoré včera štátna akciovka zverejnila na svojej internetovej stránke.

Prvý dodatok má za cieľ zjednodušiť účtovanie príjmov z výberu mýta. Druhý zavádza novú možnosť platby pre dopravcov pri používaní spoplatnených úsekov ciest. Od budúceho roka tak budú môcť napríklad mýto platiť nielen prevodom či bankovou kartou, ale aj palivovými kartami.

Zaujímavosťou druhej mýtnej novinky je, že zo 17 strán mýtneho dodatku je šesť úplne bielych. Čo sa na týchto stranách píše, sa čitateľ nedozvie ani v obsahu dodatku. Ten totiž uvádza názvy prvých troch kapitol, a potom pokračuje až pri siedmom bode.

Biele strany vysvetľuje Národná diaľničná na svojej stránke obchodným tajomstvom:  „Uvedené časti sa týkajú predovšetkým technického riešenia systému, čiže know-how spoločnosti." Na prázdnych stranách sa má v nevybielenom origináli písať aj o poplatkoch za používanie systému palivových kariet. O nich podľa štátnej diaľničnej stále prebiehajú rokovania medzi SkyTollom a vydavateľmi palivových kariet.

Ani jeden z dodatkov nemá meniť cenu za mýtny systém. Mýto má vyjsť na 852 miliónov eur. S takouto sumou totiž zakladatelia spoločnosti SkyToll uspeli v mýtnom tendri. O zákazku nemuseli s nikým súťažiť, keďže Národná diaľničná troch lacnejších uchádzačov z tendra vyradila. Ako sa zmluva s víťazom najväčšieho tendra vyvíja, však nie je ľahké zistiť. Skúsenosti s tým má  Peter Wilfling z organizácie Via Iuris.

Na dodatky sa najprv pýtal ministerstva dopravy. Odpovedalo mu, že „nedisponuje požadovanou informáciou". Žiadosť zaslal aj Národnej diaľničnej. Tá mu v lehote stanovenej zákonom o slobodnom prístupe k informáciám odpovedala, že dodatky sú dva. Zverejniť ich plánovala do konca minulého týždňa. Už to bolo po zákonnej lehote. „Lehota je osem pracovných dní. Ak to bolo zverejnené tento pondelok, lehota bola zmeškaná."

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.