Mýtny systém chcú vybudovať štyria záujemcovia

13. 03. 2008

Bratislava - Medzinárodné konzorcium Satways, v ktorom je zastúpená aj spoločnosť Slovak Telekom, a.s., sa rozhodlo nepredložiť svoju ponuku v tendri na dodanie komplexnej služby elektronického výberu mýta na Slovensku. Agentúru SITA o tom vo štvrtok informoval hovorca spoločnosti Siemens s.r.o. Tomáš Král s tým, že Siemens, ktorý bol takisto súčasťou uvedeného konzorcia, sa stal technologickým dodávateľom konzorcia SanToll. To sa zúčastňuje v tendri samostatne a stojí za ním francúzska spoločnosť Sanef.

"Na základe týchto skutočností konzorcium Satways prestalo existovať," uvádza sa v stanovisku zaslanom spoločnosťou Siemens. Členmi konzorcia boli Slovak Telekom, a.s., T-Systems Enterprise Services GmbH v zastúpení ich dcérskou spoločnosťou Satellic Traffic Management GmbH, Siemens s.r.o. a ABN Amro Bank N.V., Czech Republic & Slovakia, vlastniaca 100 % ABN Amro ETC B.V. "Partneri tejto skupiny dodávateľov nenašli spoločný konsenzus o podmienkach budúcej akcionárskej zmluvy," uvádza sa v stanovisku, ktoré agentúre SITA zaslal Slovak Telekom. Uchádzači mali ponuky do tendra na mýto predložiť práve do štvrtka 13. marca.

Rozpad Satways je veľkým prekvapením

Za veľké prekvapenie považuje generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák rozpadnutie medzinárodného konzorcia Satways. V rozhovore pre agentúru SITA tak vo štvrtok reagoval na informáciu, že uvedené konzorcium ako jediné z piatich účastníkov tendra na elektronický výber mýta nepredložilo ponuku. Podľa riaditeľa VÚD išlo o silné konzorcium, v rámci ktorého boli silní a známi hráči z pohľadu výstavby celého mýtneho systému. Dôvody nekomentoval, poznamenal však, že v každom takomto združení môže dôjsť k podobnej situácii. "Nakoľko ide o projekty, ktoré sú nielen veľmi ekonomicky zaujímavé, ale aj ich riziká sú takisto veľké. Myslím si, že niektorí účastníci tohto rozpadnutého konzorcia budú rokovať s ďalšími konzorciami a ponúknu im svoje služby," uviedol ďalej Palčák.

O mýto sa uchádzajú štyria

Ponuku na vybudovanie a prevádzku systému elektronického výberu cestného mýta podali štyri skupiny firiem. ČTK o tom dnes informoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcel Jánošík, ktorá súťaž o zákazku za 20 miliárd korún bez dane z pridanej hodnoty vypísala. Mýtny systém by sa mal spustiť od januára 2009 pre nákladné automobily a autobusy.

"Nasledovať bude vyhodnocovanie ponúk, ktoré bude podľa predpokladov trvať šesť týždňov," dodal Jánošík. Kritériami pri vyhodnotení bude celková cena zákazky, efektívnosť výberu mýta a cena za rozšírenie siete v budúcnosti.

Ponuku na mýtny systém predložila skupina firiem vedená spoločnosťou Elektrovod Holding, konzorciá Slovakpass, SanToll a skupina Kapsch, ktorá prevádzkuje mýto napríklad aj v susednom Česku. Konzorcium firiem Satways ponuku nepodalo, dôvodom bol nesúhlas jedného z jeho štyroch členov s konečným projektom.

Diaľničná spoločnosť, ktorá má na starosti prevádzku a údržbu diaľnic v krajine, spustila súťaž na mýtny systém na tretí pokus vlani v septembri. Jej vedenie napriek zdržaniu predpokladá, že sa ho podarí spustiť v stanovenom termíne, víťaz súťaže však bude mať menej času na jeho testovanie. Celkovo by malo byť spoplatnených približne 2400 kilometrov ciest.

NDS predpokladá, že v roku naštartovania mýtneho systému vyberie za používanie diaľnic, rýchlostných ciest a ďalších spoplatnených komunikácií zhruba päť miliárd korún, v čom sú započítané aj príjmy z predaja diaľničných nálepiek. Vodiči osobných automobilov budú za jazdu po diaľniciach platiť naďalej formou nálepiek, na mýto by mali prejsť až okolo roku 2013. NDS vlani za nálepky utŕžila celkovo 2,5 miliardy korún.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.