Most pri Iliašovciach spadol pre ušetrených 10-tisíc eur, ukázala expertíza

Pri stavbe mosta pri Iliašovciach sa pravdepodobne šetrilo pri oceľových stojkách, ktoré by zlepšili stabilitu skruže.

29. 01. 2013

Bratislava / Iliašovce - Za tragickým zlyhaním podpernej konštrukcie počas betonáže diaľničného mosta pri Iliašovciach počas výstavby prvého úseku D1 Jánovce - Jablonov vlani 2. novembra bolo podľa expertov na mostné objekty šetrenie na spevnení mosta.

To bolo nedostatočné, a tak sa zle postavené podpery zrútili a usmrtili štyroch robotníkov, informuje v utorok denník Pravda.

Pridanie pár kusov oceľových stojok, ktoré by rozhodne zlepšili stabilitu skruže, by podľa zistení novín vyšlo maximálne na 10-tisíc eur. Celá inštalácia skruží stála pritom 322-tisíc eur.

Expertízu už predložili NDS

Posúdenie príčin tragédie už vyšetrovatelia predložili aj Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). "Obsah správy je súčasťou vyšetrovacieho spisu," potvrdil hovorca NDS Marcel Jánošík.

Preverovanie statických výpočtov výdrže stojok ešte pokračuje. "Keďže stojky boli postavené tak, ako boli nakreslené, pochybil zrejme aj statik," uviedla Pravda.

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer) vystúpi so správou o opatreniach jeho rezortu na objasnenie situácie po páde rozostavaného mosta pri Iliašovciach na začínajúcej sa štrnástej schôdzi parlamentu.

"Kauza by mala vyústiť do toho, aby sa pri stavbách prestalo šetriť tam, kde to nie je možné. Štát by zároveň mal nájsť cestu na to, aby sa s rastúcou kvalitou stavby nepredražovali," informovala Pravda.

Odborníci vidia priestor najmä v obmedzovaní provízií pri verejných tendroch. Exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) si myslí, že nešťastie pri Kurimanoch uvoľní cestu pre návrat verejno-súkromných PPP projektov.

"Pán minister naznačuje, že mu chýbajú obrovské marže na diaľniciach a rád by sa k nim vrátil. PPP projekty nezabezpečia Slovensku, že cesty budú bezpečné a že podobné tragédie sa stávať prestanú," povedal Figeľ.

Experti hovoria aj o ďalších možných príčinách

Podľa vyšetrovateľov okrem vybočenia stojok na osudnej skruži mohol zlyhať aj základ pod skružou v druhom poli.

Ďalšou možnosťou zlyhania mohlo byť preklopenie priečnych nosníkov uložených na lisoch, stabilitu proti preklopeniu v tomto mieste však zabezpečovali napnuté laná.

Pri posudzovaní príčin tragédie sa podľa novín takisto uvažovalo o tom, či nepochybil stavebný dozor, ktorý na stavbe zabezpečovala NDS.

Stavebný dozor si totiž mal všimnúť, že podperná skruž je príliš štíhla a nebola ukotvená v betónových pilieroch. Dozor podobne pri pohľade na statiku mohol stavbu zastaviť.

Vyšetrovanie je ukončené zatiaľ len sčasti. Minister Počiatek vlani oznámil, že ak sa potvrdí zlyhanie NDS, odvolá jej generálneho riaditeľa Milana Gajdoša.

"Kým nebude jasné konečné stanovisko vyšetrovateľa, všetky dohady o príčine pádu konštrukcie sú a budú len špekuláciami," uviedol pre TASR hovorca rezortu Martin Kóňa.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.