Minister Érsek: Obchvat pri Prešove by sa mal začať stavať na jar

Termín dokončenia bol stanovený do konca roka 2020.

PREŠOV. Minister dopravy Arpád Érsek prišiel po prvý raz do Prešova, aby sa s dopravnou situáciou reálne zoznámil. Zdôraznil, že projekt juhozápadného obchvatu, teda úseku diaľnice D1 je stále reálny, len termín začiatku výstavby sa posunie do jari 2017.

Posledné týždne totiž vo verejnosti rezonovali diskusie o tom, že stavba juhozápadného obchvatu je ohrozená.

Minister dopravy Arpád Érsek plánoval dať projekt posúdiť cez analýzu hodnota za peniaze, čo naznačovalo, že sa rozhodnutie bude predlžovať.

V piatok prišiel do Prešova upokojiť situáciu.

Na pôde prešovskej župy sa spolu so štátnym tajomníkom Viktorom Stromčekom stretol s prešovským županom Petrom Chudíkom (Smer) a primátorkou Andreou Turčanovou (KDH).

Arpád Érsek naznačil, že od posudzovania hodnoty za peniaze cez ministerstvo financií upustil, ale cenu projektu dá ešte preveriť odborníkom z Vysokej škole dopravnej v Žiline, aby prepočítali každý kilometer diaľnice.

Ako poznamenal, tento krok chce urobiť najmä preto, aby zastavil špekulácie o tom, že juhozápadný obchvat bude najdrahšia časť diaľnice D1.

Chce zastaviť šumy

„Som tu preto, aby som zastavil všetky šumy. Máme pred sebou dve úlohy a tie keď splníme, nič nebude brániť v tom, aby sa na jar 2017 začala diaľnica stavať,“ zdôraznil minister dopravy Arpád Érsek.

Faktom totiž je, že niektorí dopravní analytici diskutujú o hodnote projektu. Ide o 356 miliónov eur. Nepôjde však len o 8 kilometrov diaľnice, ale aj o dvojrúrový tunel, 18 mostov, zložitú trojúrovňovú križovatku, ktorá bude už aj napojením na budúci severný obchvat a ďalších 6 kilometrov napájacích ciest.

Keď minister dopravy hovoril o ďalších krokoch, zdôraznil, že je ešte potrebné dokončiť EIA proces, teda posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Ten z rokov 2001-2014 nestačí, lebo trasovanie diaľnice sa v istom úseku posunulo.

Toto je zásadná podmienka k tomu, aby Európska komisia dala súhlas na to, aby sa projekt z väčšej časti financoval z európskych zdrojov a nie zo štátneho rozpočtu.

Súťaž nespochybnil

Na otázku, či ešte môže byť spochybňovaná súťaž na dodávateľa, ktorá bola v máji tohto roku a kedy podpíše zmluvu s generálnym dodávateľom stavby odpovedal, že súťaž sa už nebude opakovať, rešpektuje ju.

Zmluvu podpíše, až keď bude zaktualizovaný EIA proces.

Podľa Arpáda Érseka je celkom reálne, že sa juhozápadný obchvat stihne do roku 2020 dostavať.

Úvahy o tom, že Prešovu by stačil len polovičný profil diaľnice, čo by bolo lacnejšie, minister dopravy odmietol.

„Pravda je, že vypočítaná intenzita dopravy je na hrane, ale tento koridor bude spájať tri štáty - Poľsko, Slovensko a Maďarsko. Keby sme uvažovali o polovičnom profile, bolo by to možno o tretinu lacnejšie, ale celý proces od vypracovania projektu až po súťaž by sa musel začať odznova. Hustota dopravy nasvedčuje, že nie je dôvod o tomto uvažovať,“ konštatoval Arpád Érsek.

Severný obchvat je pripravený, ale nekrytý peniazmi

Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček v súvislosti s juhozápadným obchvatom pripomenul, že aj severný obchvat, teda R4 v úseku do Veľkého Šariša po Kapušany je už pripravený tak, že sa na budúci rok môže spustiť súťaž. Problémom je však finančné krytie.

„Treba si sadnúť za spoločný stôl a hľadať cesty, ako R4 financovať. Prešov po dokončení juhovýchodného a severného obchvatu bude mať adekvátnu infraštruktúru pre tretie najväčšie mesto na Slovensku,“ uviedol Viktor Stromček.

Podľa prešovského župana a poslanca NR SR Petra Chudíka padol návrh, že by sa to mohlo riešiť cez dlhovú brzdu.

„Ak bude garantované, že sa tieto zdroje použijú na cestu, možno sa to bude dať presadiť v parlamente,“ povedal o možnom východisku Chudík.

Primátorka Andrea Turčanová ocenila ministrov prístup aj to, že prijal pozvanie do Prešova a prišiel sa sám presvedčiť o tom, aká je tu dopravná situácia.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.