Kto je za akciovkou Ibertax, ktorá môže získať najväčšiu vládnu zákazku? Štát mlčí

Šesťmiliardový rozdiel v cene či neprehľadnosť informácií o súťažiacich. Zatiaľ nič nepresvedčilo Národnú diaľničnú spoločnosť a ministerstvo dopravy, aby začali vysvetľovať okolnosti okolo mýtneho tendra.

Nejasností pribúda, Vážny mlčí

Bratislava - Neznáma bratislavská akciovka Ibertax, ktorá sa spolu s francúzskym Sanefom uchádza o štátnu zákazku, minimálne v minulosti bola prepojená na finančnú skupinu J&T. Ako informovala televízia Markíza, podľa zápisníc z valného zhromaždenia majiteľmi Ibertaxu sú dve cyperské firmy. Ich riaditeľka v auguste minulého roka splnomocnila manažérov z J&T na správu ich spoločnosti.

Hovorkyňa SanTollu Veronika Čukášová v súčasnosti tvrdí, že Ibertax je pod kontrolou Sanefu. „Je to účelovo vytvorená firma na vstup partnera.“

Hovorca J&T Maroš Sýkora hovorí, že oni tým partnerom nie sú. „Veľmi radi by sme sa do toho zapojili. Žiaľ, realita je iná,“ povedal. Ani prepojenie s Ibertaxom už podľa neho nie je pravdou. „Pokiaľ viem, v čase, keď bol vyhlásený tender, sme už firmu nespravovali,“ povedal Sýkora.

Štátna akciovka stále mlčí

Ani nejasnosti okolo majiteľa Ibertaxu neprinútili vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti hovoriť o najväčšom vládnom tendri. Mlčí aj minister Ľubomír Vážny, ktorý možnosť vyjadriť sa k podozreniam zo zle riadeného tendra nevyužil už dva týždne.

Prezidentka Transparency International Slovensko Emília Sičáková­Beblavá hovorí, že vlastnícke vzťahy majú byť v takýchto veľkých súťažiach jasné. „Ak to tak nie je, nemôžeme si všimnúť prepojenie medzi tým, kto predkladá ponuku a tým, kto ju hodnotí,“ povedala.

Nejasnosť okolo člena konzorcia, ktoré je favoritom tendra, nie je jediná. Nevysvetlené sú doteraz dôvody vyradenia uchádzačov, ktorí boli pre štát lacnejší ako konzorcium SanToll (Sanef – Ibertax). Aj v tejto téme štátni úradníci zaťato mlčali.

Dôvody vylúčenia považujú neúspešné konzorciá za neopodstatnené, preto sa odvolali.

Čakanie na úrad a komisiu Taliansko­rakúske spojenie Slovakpass zašlo ďalej než na Úrad pre verejné obstarávanie. Konzorcium, ktoré požiadavky štátnej akciovky spĺňalo podľa kritérií najlepšie, chce pomoc od Európskej komisie. Tvrdí, že celý proces je netransparentný.

Podľa Petra Newoleho zo Slovakpassu nie je okrem neznámeho Ibertaxu v poriadku ani to, ak hodnotiaca komisia nie je známa. Ostatní súťažiaci zatiaľ veria, že im dá za pravdu Úrad pre verejné obstarávanie. Ak to tak nebude, zvážia ďalší postup. „Vôbec nie je vylúčené, že v tom prípade budeme postupovať napríklad na úrovni Európskej komisie,“ povedal Štefan Fecko z konzorcia.

Sičáková­Beblavá tiež verí, že je dobré, ak to rieši nestrannejší orgán než Národná diaľničná spoločnosť, ktorá súťaž organizovala. To sa týka tak Úradu pre verejné obstarávanie, ako aj Európskej komisie.

Papierový a skutočný majiteľ sa môžu líšiť

Manažéri J&T nie sú v situácii, keď skutočných vlastníkov firiem taja, prvýkrát.

Kým Markíza nezverejnila prepojenia favorita mýtneho tendra na skupinu J&T, dovtedy vysvetľoval hovorca firmy Maroš Sýkora, že so súťažou a firmou Ibertax nič nemajú. Nevylúčil len, že ak by napríklad prostredníctvom Ibertaxu mohli vstúpiť do mýtneho biznisu, zvažovali by to.

Keď sa ukázalo, že vlastníkov Ibertaxu ovládali ľudia z prostredia skupiny J&T, začal hovoriť, že v tomto prípade len pracovali pre iné subjekty a nie sú teda majiteľmi záhadnej akciovky Ibertax.

V pozícii, keď sa k nejakej firme nehlásia, ale biznis komunita ich za jej majiteľov považuje, nie sú títo slovenskí podnikatelia prvýkrát. Rovnako sa ocitli aj v opačnej pozícii, keď sa pasovali za majiteľov firmy, no spravovali cudzí majetok.

Z TA 3 do Joj

Keď zakladateľ TA 3 Martin Lengyel predával svoju televíziu, ako nový spoločník sa objavili J&T Finance group. Jej manažéri sa v TA 3 aj podieľali na niektorých rozhodnutiach.

Mediálna brandža však za rozhodujúceho muža televízie považovala podnikateľa Ivana Kmotríka, a preto rozhodujúce veci riešili partneri s ním. Vec zašla tak ďaleko, že predsedníčka licenčnej rady Valéria Agócs priznala, že o nesúlade medzi vlastníkom na papieri a skutočným vplyvom v TA 3 vie, ale keďže dokumenty sú v poriadku, nemá dôvod nejako konať.

Za otázku mohlo vlastníctvo TA 3 licenčnej rade stáť preto, lebo vlastniť dve televízie jednou osobou je na Slovensku zakázané. A Kmotrík v tom čase ešte vlastnil televíziu Joj.

Vlastnícke pomery v Joj a TA 3 sa vyčistili, až keď si Kmotrík a J&T televízie oficiálne vymenili. Skupina J&T už skutočne podniká s Joj a Kmotríkoví patrí TA 3 oficiálne.

V Rádiokomunikáciách

Do pozície, keď sa J&T k nejakej firme nehlási, no jej obchodní partneri o jej vplyve nepochybujú, sa finančná skupina dostala v súvislosti s podnikom Rádiokomunikácie. Tie kúpila od pološtátneho Slovak Telekomu pred dvoma rokmi oficiálne francúzska firma TRIM.

Viacerí vládni úradníci a konkurenti mimo záznamu potvrdili, že o dôležitých otázkach súvisiacich s Rádiokomunikáciami rokujú priamo s manažérmi J&T.

No keďže jedna firma nesmie vlastniť zároveň televíziu aj podnik, ktorý šíri televízny signál, musia sa skutoční majitelia Rádiokomunikácií skrývať za zahraničnú firmu.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.