Keď cesta nespája, ale rozdeľuje

„Domy si nedáme, cesty v tesnej blízkosti nechceme“, asi taký bol záver stretnutia obyvateľov dotknutých lokalít, kadiaľ by mala prechádzať diaľnica. Teda ľudí z osád U Ševca, U Manči, Z Bukova či od Špindli.

„Domy si nedáme, cesty v tesnej blízkosti nechceme“, asi taký bol záver stretnutia obyvateľov dotknutých lokalít, kadiaľ by mala prechádzať diaľnica. Teda ľudí z osád U Ševca, U Manči, Z Bukova či od Špindli.

Niektoré domy by sa mali asanovať, niektoré byť doslova zovreté ako v kliešťoch medzi diaľnicou a dvojprúdovou príjazdovou cestou smerom na Žilinu. Tak to totiž predpokladá takzvaný červený variant. Práve ten bol jablkom sváru na stretnutí, ktoré sa uskutočnilo minulú stredu v čadčianskom dome kultúry. Zúčastnili sa na ňom okrem samotných obyvateľov aj generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma, zástupcovia ŽSK, dotknutých firiem a organizácií. Ľudia apelovali na to, že v minulosti sa hovorilo stále o modrom variante, ktorý by ich domy, obrazne povedané, „obišiel“.

Druhá strana poukázala na to, že o tej výhodnejšej trase mohlo v minulosti rozhodnúť mesto. To však tento akoby horúci zemiak hodilo do rúk Ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácii SR. A to rozhodlo. Zúčastnení obyvatelia zdôraznili, že nie sú proti výstavbe diaľnice, no sú proti červenému variantu. Zazneli aj slová, že existujú organizácie a firmy, ktoré by dokázali skĺbiť jedno i druhé. Vyjsť občanom v ústrety a viesť diaľnicu tak, aby čo najmenej zasahovala do ich života.

Pripomenuli, že súčasné trasovanie môže značne narušiť statiku ich domov, veď v niektorých lokalitách, napríklad U Manči, boli už niekoľkokrát zosuvy pôdy. Rokovalo sa tiež o odškodnení obyvateľov, náhrade bývania. Vysvitlo, že ani v tomto nie je celkovo jasno. Ľudia, ktorí by z domov mali odísť, nedostali žiadne konkrétne ponuky. Doteraz sa hovorilo len o holobytoch. Obávajú sa aj toho, že prídu o svoje domovy, (ktoré stoja na lukratívnych pozemkoch, čo je však najdôležitejšie, vyrastali v nich celé generácie rodín), „ako pes o chvost“. Príkladom je, napríklad, aj odškodnenie niektorých obyvateľov U Capka, kde sa pred desiatimi rokmi začal stavať tunel.

Dnes je tunel hotový, no niektorí doposiaľ nedostali peniaze ako náhradu škôd, ktoré nastali pri výstavbe. Typickým príkladom je prípad Anny Hadidovej, ktorej značne narušili statiku domu. Na odškodnenie čaká rovných desať rokov. Kým predtým jej po znaleckom posudku mala 150-tisíc korún vyplatiť Slovenská správa ciest, pred pár mesiacmi jej oznámili, že tak má urobiť Národná diaľničná spoločnosť. Anna Hadidová však doposiaľ z týchto peňazí nevidela ani korunu, pričom dom jej doslova ide spadnúť na hlavu. Igor Choma z NDS prisľúbil, že s niektorými obyvateľmi, ktorí sú najviac dotknutí výstavbou, sa znovu stretne. Keďže stretnutie sprevádzali emócie a ľudia ostro kritizovali postup, ako sa s nimi rokuje, padli aj slová, že v každom prípade treba rešpektovať zákon. Dotknutí obyvatelia sú toho istého názoru. Hovoria však, že ten musí dodržiavať aj druhá strana. „Sme takisto obyvateľmi tohto štátu a ten musí rešpektovať aj naše záujmy,“ zaznelo na stretnutí.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.