Fico spravil mýto bez diaľnic

Už je definitívne jasné, že v pondelok pošle zhruba 150 dopravcov nákladné autá na čerpacie stanice. Ako dlho takýto protest potrvá, je otvorené.

Bratislava - Vyše trojhodinové rokovanie dopravcov a ministra dopravy Ľubomíra Vážneho neprinieslo žiadnu dohodu. Nespokojní dopravcovia odkázali premiérovi Ficovi, že namiesto diaľnic do roku 2010 dokázal urobiť len mýtny systém bez diaľnic.

Minister Vážny neustúpil ani v jednej z jedenástich požiadaviek, ktorými chceli dopravcovia skorigovať mýtny systém. Mýto majú platiť od začiatku budúceho roka. Najdôležitejšou požiadavkou bolo, aby sa spustenie posunulo o pol roka. Podľa dopravcov je totiž systém absolútne nedopracovaný.

„Máme platné zákony, nie je v mojej moci oddialiť mýtny systém," odpovedal Vážny na základnú požiadavku dopravcov. Odklad spustenia mýta by podľa neho len odsunul o pol roka aj dnešné problémy.

Na tankovanie si možno počkáte

Keďže minister dopravcom v ničom nevyhovel, v pondelok vyrazia na čerpacie stanice, kde chcú „diskutovať", ako tvrdia.

„Akcia sa bude volať Kvapka ku kvapke a nebude to len chvíľková záležitosť, potrvá, kým sa veci nevyriešia," povedal Jaroslav Polaček člen výboru zastupujúceho dopravcov. Podrobnosti o akcii nespresnil. Z jeho slov však vyplynulo, že natankovať na čerpačkách sa zrejme bude dať, ale nebude to trvať krátko.

Dopravca, ktorý si neželal byť menovaný, nám povedal, že protest bude vyzerať asi tak, že na čerpačkách budú kamióny tankovať za drobné a na pumpe si dajú „kávičku".

Prevádzkovatelia čerpacích staníc už dávnejšie avizovali, že pri problémoch s dopravcami budú využívať všetky právne kroky. To znamená vyzvať ich na odchod a ak to nezaberie, zavolať  políciu.

Miroslav Kollár, generálny tajomník Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu, povedal, že všímať si budú aj plynulosť tankovania.

Minister Vážny zasa hovoril o tom, že dopravcovia majú právo štrajkovať, ale musia sa riadiť platnou legislatívou.

Na proteste sa má zúčastniť zhruba 150 dopravcov. Tí si po dnešnom rokovaní založili Úniu dopravcov Slovenska. Je to protipól existujúcemu združeniu cestných dopravcov Slovenska Česmad. Protestujúci dopravcovia majú totiž voči Česmadu výhrady. Nechráni ich záujmy, tvrdia. Dnes jeho generálneho tajomníka Pavla Reicha na rokovanie s ministrom ani nepustili.

Systém má pôrodné bolesti

Poslednou kvapkou bolo to, že Česmad vyhral tender na pevnú montáž takzvaných palubných jednotiek - čiže prístrojov na meranie prejdenej vzdialenosti. Donedávna si za svoje služby pýtal 134,90 eura bez DPH.
Reich včera povedal, že  Česmad štrajkom veci neriešil doteraz a ani to neplánuje. „Chceme problémy riešiť rokovaním." Niektoré z požiadaviek, ktoré Vážnemu predložili dopravcovia z novozaloženej Únie, podľa neho predložil ministrovi aj Česmad.

Dopravcovia z Únie dopravcov Slovenska žiadajú okrem oddialenia spustenia mýta aj zásadnú zmenu v dĺžke spoplatených úsekov. Mýto sa nemá platiť na cestách prvej triedy, žiadajú. Toľko spoplatnených kilometrov týchto ciest, ako bude ba Slovensku, totiž nemajú nikde inde. Tie naše sú navyše v zlom stave.

Ďalšou požiadavkou je zrušiť všetky výnimky pri platbách elektronického mýta, ako aj všetky ďalšie poplatky, ktor s prevádzkovaním mýta súvisia. Niektoré veci sa podľa Vážneho riešiť budú. Napríklad to, že dopravcovia majú platiť od piatka, keď sa systém spúšťa, mýto za úsek a nie za prejdené kilometre. Teraz to funguje tak, že nákladiak prejde po ceste dva kilometre, ale zaplatia aj za osem. Systém má pôrodné bolesti, obhajuje najdrahšieho víťaza mýtneho tendra Vážny.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...