Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest - Zákon č. 253/1994 Z. z. - úplné znenie

Tipy:

(aktualizované úplné znenie - stav k 11. 9. 2014)

Print Friendly and PDF

(o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest)
Autor: Národná rada SR
Platnosť od: 25.8.1994
Účinnosť od: 1.6.2011

Uverejnené v Zbierke zákonov č. 73/1994 strana 1264

ZMENY HĽADAJTE V PREDPISOCH:
374/1994 Z.z.
172/1998 Z.z.
453/2001 Z.z.
289/2002 Z.z.
460/2008 Z.z.
154/2011 Z.z.

OBLASŤ: Pracovné právo a Štátne právo

253/1994 Z.z.


ZÁKON


NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY


z 25. augusta 1994


o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest



Zmena:374/1994 Z. z. s účinnosťou od 1.januára 1995
Zmena:172/1998 Z. z. s účinnosťou od 1.novembra 1998
Zmena:453/2001 Z. z. s účinnosťou od 1.januára 2002
Zmena:289/2002 Z. z. s účinnosťou od 2.júla 2002
Zmena:460/2008 Z. z. s účinnosťou od 1.januára 2009
Zmena:154/2011 Z. z. s účinnosťou od 1.júna 2011

Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:

PRVÁ ČASŤ
ÚČEL ZÁKONA


§ 1

Tento zákon upravuje právne postavenie starostov obcí a primátorov miest (ďalej len "starosta"), ustanovuje minimálnu výšku mesačného platu starostov zodpovedajúcu počtu obyvateľov obce alebo mesta, ktorí majú na ich území trvalý pobyt, 1) a ďalšie náležitosti súvisiace s výkonom funkcie.

§ 2

(1) Funkcia starostu je verejná funkcia, ktorá sa nevykonáva v pracovnom pomere. Výkon tejto funkcie je nezlučiteľný s funkciami podľa osobitného predpisu2) a s výkonom práce zamestnanca obce.

(2) Starostovi počas výkonu funkcie patrí dovolenka na zotavenie; na jej účely sa primerane použije osobitný predpis.3) Náhradu platu za nevyčerpanú dovolenku možno starostovi poskytnúť, len ak nemohol vyčerpať dovolenku ani do konca budúceho kalendárneho roku a ak o tom rozhodlo obecné zastupiteľstvo.

(3) Starosta sa počas výkonu funkcie na účely zdravotného poistenia, 4) nemocenského poistenia a dôchodkového zabezpečenia, 5) podpory v nezamestnanosti a platenia príspevku na poistenie v nezamestnanosti6) posudzuje ako zamestnanec v pracovnom pomere.

(4) Obec vo vzťahu k starostovi na účely uvedené v odseku 3 vystupuje ako zamestnávateľ.

DRUHÁ ČASŤ
PLATOVÉ POMERY STAROSTOV


§ 3

(1) Starostovi patrí plat, ktorý je súčinom priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve vyčíslenej na základe údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky7) za predchádzajúci kalendárny rok a násobku podľa § 4 ods. 1 alebo násobku podľa § 4 ods. 7. Plat sa zaokrúhľuje na celé euro nahor.

(2) Plat podľa odseku 1 patrí starostovi odo dňa zloženia predpísaného sľubu.

§ 4

(1) Starostovia sa na účely § 3 ods. 1 zaraďujú do deviatich platových skupín podľa počtu obyvateľov obce alebo mesta a násobky sa im ustanovujú takto:
1.     do 500 obyvateľov 1, 49-násobok
2. od 501 do 1 000 obyvateľov 1, 65-násobok
3. od 1 001 do 3 000 obyvateľov 1, 98-násobok
4. od 3 001 do 5 000 obyvateľov 2, 17-násobok
5. od 5 001 do 10 000 obyvateľov 2, 34-násobok
6. od 10 001 do 20 000 obyvateľov 2, 53-násobok
7. od 20 001 do 50 000 obyvateľov 2, 89-násobok
8. od 50 001 do 100 000 obyvateľov 3, 19-násobok
9. nad     100 000 obyvateľov 3, 58-násobok


(2) Plat starostu nemôže byť nižší, ako je ustanovené v § 3 ods. 1. Obecné zastupiteľstvo môže tento plat rozhodnutím zvýšiť až o 70 %.

(3) Ak obecné zastupiteľstvo nerozhodne o plate starostu podľa tohto zákona, patrí starostovi plat podľa § 3 ods. 1.

(4) Obecné zastupiteľstvo plat starostu opätovne raz ročne prerokuje.


(5) Počtom obyvateľov obce alebo mesta sa rozumie počet obyvateľov zistený na základe údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky7) k 31. decembru predchádzajúceho kalendárneho roku.

(6) Starostovi, ktorý nevykonáva funkciu v celom rozsahu (úväzkový starosta), patrí plat v pomernej časti zodpovedajúcej rozsahu vykonávanej funkcie. Tento plat nemôže byť nižší ako súčin platu ustanoveného podľa § 3 a koeficientu 0, 3.

(7) Obecné zastupiteľstvo v obci s počtom obyvateľov do 500 môže kedykoľvek, so súhlasom starostu, znížiť 1, 49-násobok platu až na 0-násobok počas jeho funkčného obdobia.".

(8) Počas ozdravného režimu alebo nútenej správy obce podľa osobitného predpisu8) patrí starostovi plat podľa § 3 ods. 1. Obecné zastupiteľstvo počas tejto doby nemôže starostovi zvýšiť plat podľa odseku 2.

(9) Plat starostu odsúhlasený obecným zastupiteľstvom podľa § 3 ods. 1 alebo podľa odseku 2 musí byť v zápisnici zo zasadnutia obecného zastupiteľstva uvedený v presnej výške stanovenej v eurách.


§ 5

(1) Po zániku mandátu starostu z dôvodu skončenia funkčného obdobia patrí starostovi odstupné z rozpočtu obce vo výške trojnásobku jeho priemerného mesačného platu, ak vykonával funkciu dlhšie ako šesť mesiacov. To neplatí, ak ide o dôvody uvedené v osobitnom predpise.9) Odstupné starostovi nepatrí, ak vykonával funkciu menej ako šesť mesiacov.

(2) Priemerným mesačným platom na účely odseku 1 a § 2 ods. 2 je jedna dvanástina súčtu platu podľa § 3 alebo podľa § 4 ods. 2 za obdobie dvanástich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov predchádzajúcich mesiacu, v ktorom vznikla potreba zistenia priemerného mesačného platu. Priemerný mesačný plat sa zaokrúhľuje na najbližší eurocent nahor.


(3) Nárok na odstupné podľa odseku 2 nevznikne, ak bol starosta opäť zvolený do funkcie.

(4) Ak mandát starostu zanikne smrťou, nárok na odstupné podľa odseku 2 a jeho ďalšie peňažné nároky postupne prechádzajú na manžela, deti a rodičov, ak s ním žili v čase smrti v domácnosti.10) Predmetom dedičstva sa stávajú, ak týchto osôb niet.

§ 6
Náhrady výdavkov poskytované voleným orgánom v súvislosti s výkonom funkcie

Starostovi pri cestách, ktoré súvisia s výkonom funkcie, patria cestovné náhrady podľa osobitného predpisu.11)

TRETIA ČASŤ SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA.


§ 7

(1) Starosta nesmie byť pre výkon svojej funkcie ukrátený na právach ani nárokoch vyplývajúcich z pracovného alebo obdobného pomeru.

(2) Nárok na plat starostovi zaniká dňom zániku jeho mandátu.12) Nárok na plat starostovi nezaniká, ak bol starosta do funkcie opätovne zvolený.

(3) Zrážky z platu starostu možno vykonať len v rozsahu ustanovenom osobitným predpisom.3)

§ 7a

V roku 1995 sa pri úprave platov starostov podľa § 3 druhej vety nepostupuje.

§ 8

Ak obecné zastupiteľstvo do jedného mesiaca od účinnosti tohto zákona nerozhodne, že starostovi patrí vyšší plat, ako je uvedené v § 4, vypláca sa starostovi minimálny plat podľa tohto zákona.

§ 8a
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným
od 1. júna 2011

Starosta zvolá zasadnutie obecného zastupiteľstva tak, aby sa uskutočnilo do 30. júna 2011 a rozhodlo o plate starostu v súlade s týmto zákonom. Inak platí, že od 1. júna 2011 patrí starostovi plat stanovený podľa § 3 ods. 1.

§ 9

Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.

Michal Kováč v. r.
Ivan Gašparovič v. r.
Jozef Moravčík v. r.



1)Zákon č. 135/1982 Zb. o hlásení a evidencii pobytu občanov.
2)§ 4 ods. 2 zákona Slovenskej národnej rady č. 346/1990 Zb. o voľbách do orgánov samosprávy obcí.
3)Zákonník práce.
4)Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 273/1994 Z. z. o zdravotnom poistení, financovaní zdravotného poistenia, o zriadení Všeobecnej zdravotnej poisťovne a o zriaďovaní rezortných, odvetvových, podnikových a občianskych zdravotných poisťovní v znení neskorších predpisov.
5)Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1994 Z. z. o Sociálnej poisťovni v znení neskorších predpisov.
6)Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 387/1996 Z. z. o zamestnanosti v znení neskorších predpisov.
7)Zákon č. 540/2001 Z. z. o štátnej štatistike.
8) § 19 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
9)§ 13a ods. 1 písm. a), d) a f) zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. v znení neskorších predpisov.
10)§ 115 Občianskeho zákonníka.
11)Zákon č. 119/1992 Zb. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov.
12)§ 13a ods. 1 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb.


Poznámky k zákonom

Juraj Suchánek - Zákon o miestnych poplatkoch obsahuje viacero nezmyslov

Kupujete byt, staviate väčší dom alebo iba skleník na záhrade? Po novom sa vám to predraží. Podľa...

Zadržanie páchateľa. Môžem sám zadržať páchateľa?

Každá osoba má právo zadržať páchateľa za podmienok podľa trestného poriadku.

Vyrieši poplatok za rozvoj problém satelitov?

Od 1. novembra 2016 nadobudne účinnosť zákon 447/2015 Z. z., ktorý dáva samosprávam možnosť pri...

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Poplatok za miestny rozvoj zdvihne ceny bytov, tvrdia stavbári

Poplatok za rozvoj podľa stavbárov v konečnom dôsledku zdvihne ceny malometrážnych bytov. Ľudia,...

Košická radnica chystá nový územný plán. Bez verejného prerokovania

Na pripomienky ostávajú necelé dva týždne.

Prehliadka tela, odber krvi. Som povinný sa im podrobiť?

Som povinný strpieť, aby na príkaz policajta odobral zdravotník krv? Môže mi polícia odobrať...

Osobitný zreteľ: Samosprávy ho vo veľkom zneužívajú, tvrdí odborník

Samosprávy zneužívajú osobitný zreteľ vo veľkom štýle, tvrdí odborník. Viac ako polovica...

Nemajú dokončený chodník, nemožno im skolaudovať domy

Ak dostane stavebník v stavebnom povolení podmienku, že najneskôr ku kolaudácii rodinného domu musí...

Dôvody, prečo sa cez právo niekedy nedá dosiahnuť spravodlivosť (video prednáška, sudkyňa Kateřina Šimáčková)

Ľudia si nevytvorili súdy a sudcov na to, aby v prvom rade presadzovali spravodlivosť, ale...

Poznámky k zákonom

Juraj Suchánek - Zákon o miestnych poplatkoch obsahuje viacero nezmyslov

Kupujete byt, staviate väčší dom alebo iba skleník na záhrade? Po novom sa vám to predraží. Podľa...

Zadržanie páchateľa. Môžem sám zadržať páchateľa?

Každá osoba má právo zadržať páchateľa za podmienok podľa trestného poriadku.

Vyrieši poplatok za rozvoj problém satelitov?

Od 1. novembra 2016 nadobudne účinnosť zákon 447/2015 Z. z., ktorý dáva samosprávam možnosť pri...

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Poplatok za miestny rozvoj zdvihne ceny bytov, tvrdia stavbári

Poplatok za rozvoj podľa stavbárov v konečnom dôsledku zdvihne ceny malometrážnych bytov. Ľudia,...

Košická radnica chystá nový územný plán. Bez verejného prerokovania

Na pripomienky ostávajú necelé dva týždne.

Prehliadka tela, odber krvi. Som povinný sa im podrobiť?

Som povinný strpieť, aby na príkaz policajta odobral zdravotník krv? Môže mi polícia odobrať...

Osobitný zreteľ: Samosprávy ho vo veľkom zneužívajú, tvrdí odborník

Samosprávy zneužívajú osobitný zreteľ vo veľkom štýle, tvrdí odborník. Viac ako polovica...

Nemajú dokončený chodník, nemožno im skolaudovať domy

Ak dostane stavebník v stavebnom povolení podmienku, že najneskôr ku kolaudácii rodinného domu musí...

Dôvody, prečo sa cez právo niekedy nedá dosiahnuť spravodlivosť (video prednáška, sudkyňa Kateřina Šimáčková)

Ľudia si nevytvorili súdy a sudcov na to, aby v prvom rade presadzovali spravodlivosť, ale...