Územný plán Bratislavy - vybrané mapy

Väčšie obrázky sú nižšie

Súčasný územný plán Bratislavy pochádza zo 70. rokov. V roku 1993 prebehla jeho aktualizácia a v máji tohto roku sa podarilo dlho očakávaný nový územný plán jednohlasne schváliť. V dnešnom príspevku predstavíme hlavné rozvojové územia mesta, tak ako s nimi uvažuje nový územný plán.

Nábrežie Bratislavy

Je to oblasť, ktorá na mape (nižšie) figuruje pod označením A. Na ľavom brehu Dunaja zahŕňa priestor už v súčasnosti pripravovaného River Parku a zóny Eurovea. Ďalej je to Podhradie (územný plán zóny schválený v roku 2006) a pokračovanie zóny Pribinova. V zimnom prístave sa uvažuje o výraznejšej transformácii územia, aj keď táto zmena v novom ÚPN ešte nie je zahrnutá. Podstatou transformácie je integrácia priestoru prístavu do urbánnej štruktúry mesta.

Na petržalskom brehu je to priestor vymedzený Einsteinovou ulicou, Novým mostom a Prístavným mostom. V priestore medzi Novým mostom a mostom Apollo ÚPN počíta so zástavbou v zmysle centrálnej mestskej zóny a na území, ktoré vymedzuje most Apollo a Prístavný most, ráta s využitím pre viacúčelovú halu širšieho významu. Pre túto časť Petržalky je od roku 2006 v platnosti územný plán zóny.

Lamačská brána – severozápadná rozvojová os

Túto oblasť, na mape označená ako B, vymedzuje mestská časť Devínska Nová Ves a obec Záhorská Bystrica. V priestore medzi Devínskou Novou Vsou, závodom Volkswagen a diaľnicou D1 plánuje využitie územia pre mestské funkcie. Do tohto územia spadá aj pripravovaný projekt novej štvrte The Port s nákupnou zónou, zábavou, administratívou a bývaním.

Vajnory-Rača – severovýchodná rozvojová os

Pod označením C je na mape zobrazené ďalšie významné rozvojové územie, ktoré sa nachádza medzi mestskými časťami Vajnory a Rača. ÚPN ráta s využitím územia pre vedu a výskum (projekt technologicko-výskumného parku CEPIT, ktorý zahŕňa funkcie vzdelávania, vedy a výskumu, kultúry a čiastočne aj bývania). Ďalším rozvojovým priestorom je plocha bývalého športového letiska Vajnory, ktorému ÚPN nemení pôvodnú funkciu. Uvažuje sa však s využitím pre mestské funkcie bývania, občianskej vybavenosti atď.

Dopravný uzol Východné mesto

V oblasti označenej ako D sa v ÚPN ráta s rozvojom dopravného uzla, ktorý podporuje projekt TEN-T a plánované železničné prepojenie s Parížom. Na tento rozvoj nadväzuje projekt Východné mesto, teda administratívno-obchodné a distribučné centrum.

Petržalka – južný smer

ÚPN plánuje predĺženie centrálnej osi Petržalky až po mestskú časť Jarovce s prevahou funkcie bývania (oblasť E). V súčasnosti sa pripravuje výstavba električkovej trate zo Šafárikovho námestia cez stred Petržalky až po depo v Janíkovom Dvore na južnom okraji sídliska.

Petržalka – šport a rekreácia

Pod označenie F na mape spadá širšia oblasť športu a rekreácie. ÚPN v oblasti lužných lesov a dunajských ramien, ktorá siaha až k vodnej nádrži Gabčíkovo, počíta s funkciou rekreácie a športu medzinárodného významu (s možnosťou usporiadania športových súťaží a pod.)

Mestský okruh Bratislavy

Pod označením G figuruje na mape mestský dopravný okruh, ktorý by mal mesto odbremeniť od regionálneho a medzinárodného tranzitu. ÚPN zatiaľ ráta s polkruhom, ktorý má prepojiť diaľnicu D1 s diaľnicou D2 a pokračovať smerom na juh s výhľadom uzavretia okruhu cez rakúske územie.

IV. kvadrant

V prirodzenom spádovom území Bratislavy sa nachádza časť územia Rakúska s priľahlými obcami (Berg, Kitsee apod.). ÚPN tieto rozvojové plochy rieši iba na území SR, ale podľa slov Vladimíra Hrdého zo sekcie územných programov mesta bratislavského magistrátu pomaly pribúdajú spoločné aktivity s rakúskymi obcami v spádovej oblasti Bratislavy.

Stiahnite niektoré výkresy územného plánu vo formáte PDF:

Územný plán Bratislavy a jej hlavné rozvojové územia
Územný plán Bratislavy a jej hlavné rozvojové územia
Územný plán Bratislavy - Komplexné riešenie - Priestorové usporiadanie a funkčné využitie územia
Územný plán Bratislavy - Komplexné riešenie - Priestorové usporiadanie a funkčné využitie územia
Územný plán Bratislavy - Regulačný výkres
Územný plán Bratislavy - Regulačný výkres
Územný plán Bratislavy - Verejné dopravné vybavenie
Územný plán Bratislavy - Verejné dopravné vybavenie

Návrh území pre spodrobnenie priestorového úsporiadania a funkčného využitia na úroveň územného plánu zóny

Pre konkretizáciu územného rozvoja mesta v rozvojových alebo špecifických zónach mestských častí je potrebné následne rozpracovať ÚPN mesta do podrobnejších stupňov ÚPD na úrovni ÚPN Z. Vymedzenie hraníc navrhovaných zón je obsiahnuté v grafickej časti dokumentu, výkres č. 2.2. Regulačný výkres.

Navrhované ÚPN Z na území jednotlivých mestských častí

1. MČ Staré Mesto

Pripravované ÚPN Z:

Návrh na spracovanie ÚPN Z:

2. MČ Nové Mesto pre zóny

3. MČ Rača pre zóny:

4. MČ Vajnory pre zóny:

5. MČ Ružinov pre zóny:

6. MČ Vrakuňa pre zóny:

7. MČ Podunajské Biskupice pre zóny:

8. MČ Karlova Ves pre zóny:

9. MČ Dúbravka pre zóny:

10. MČ Lamač pre zóny:

11. MČ Devín pre zóny:

12. MČ Devínska Nová Ves pre zóny:

13. MČ Záhorská Bystrica pre zóny:

14. MČ Petržalka pre zóny:

15. MČ Jarovce pre zóny:

16. MČ Rusovce pre zóny:

17. MČ Čunovo pre zóny:

Navrhované ÚPN Z na území špecifických zón

Návrh spracovania rozvojových dokumentov dotýkajúci sa k.ú. viacerých mestských častí.

MČ Petržalka – MČ Jarovce

Názor hlavného architekta

Ako hodnotí nový ÚPN Bratislavy Štefana Šlachta, hlavný architekt Bratislavy?

Schválenie nového územného plánu mesta Bratislavy bol krok, ktorý sme netrpezlivo očakávali. Je strategickým dokumentom, ktorý môže a mal by pomôcť pri ďalšom rozumnom a riadenom rozvoji mesta. Či to bude v skutočnosti tak, závisí samozrejme aj od toho, ako sa bude rešpektovať a ako ho ovplyvnia rôzne zmeny a doplnky.

V čom sa líši od predchádzajúceho?

Líši sa predovšetkým mierkou spracovania. V minulosti bol spracovaný v mierke 1 : 25 000, nový plán je už v mierke 1 : 10 000. Rozšírili sa plochy bývania a zelene, pribudli polyfunkčné plochy a ráta sa s úbytkom priemyselných plôch. Stanovili sa aj určité podmienky, napríklad pre umiestňovanie výškových stavieb.

Kde má tento dokument rezervy?

O rezervách je v súčasnosti ťažko hovoriť. Zánik hraníc so vstupom Slovenska do Schengenského priestoru ešte ovplyvní mnohé veci. Z Kittsee, Bergu či Wolfstahlu sa stanú prímestské obce Bratislavy, ktoré budú k centru bližšie ako Lamač či Rača. Tento takzvaný IV. kvadrant sa stane najzaujímavejším rozvojovým územím. Uvažovaná spleť vodných kanálov popod Petržalku sa stane reálnou šancou rozvoja bývania a rekreácie (v novom ÚPN sa IV. kvadrant nenachádza, pozn. red.)

Mohol by jasnejšie definovaný verejný záujem pomôcť developerom vytvárať kvalitnejšie projekty?

Verejný záujem je aj dnes zreteľne definovaný. Skôr ide o jeho rešpektovanie. Nové veľké projekty by mali vytvárať aj primerané verejné priestory. Zastavovanie pozemkov na 100 %, ako to dnes mnohí developeri robia, by sa malo stať minulosťou. Nehoráznosti, akými je kauza Šancová či veža Aupark, by mali byť minulosťou. Kvalitnejšie projekty však vzniknú vtedy, keď ich developeri budú chcieť. Samozrejme, je potrebné, aby verejnosť kvalitu vyžadovala. Konkurencia bude veľká, preto už dnes treba investovať do budúcej kvality mesta.

Zdroj: www.bratislava.sk

Úradné dokumenty

Diaľnica D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec - rozhodnutie ministra číslo 77/2016 o stavebnom povolení

Rozhodnutie ministra Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, číslo 12171/2016/D220-SLP/34379-M zo dňa 29. 6. 2016 o zmene rozhodnutia Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja...

Rýchlostná cesta R4 Prešov - severný obchvat, oznámenie o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie stavebného konania a upustenie od ústneho konania, č. j. 03358/2016/SCDPK-56357 zo dňa 7. 9. 2016 pre stavbu Rýchlostná cesta R4 Prešov - severný obchvat.

Pruské - kanalizácia a ČOV - prístupová cesta k ČOV - verejná vyhláška, oznámenie o začatí vyvlastňovacieho konania

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie vyvlastňovacieho konania pozemkov a nariadenie ústneho pojednávania, č. j. 233/2016 TS1-20/Po/1 zo dňa 15. 3. 2016 pre stavbu Pruské - kanalizácia a ČOV, prístupová cesta k...

Poznámky k zákonom

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Trenčín: Vyvlastnenie vo verejnom záujme

O občianskom spolunažívaní by vedel rozprávať asi každý z nás. Obyvatelia ulice Jahodová v Trenčíne...

Územné a správne členenie Slovenska, história a vývoj

Publikácia opisuje vývoj územného a správneho členenia Slovenska od približne polovice druhého...

Predaj nehnuteľnosti. Dokedy mám povinnosť podať daňové priznanie na daň z nehnuteľností?

V minulom roku som predal nehnuteľnosť (pozemok, byt, dom) za ktorú som platil daň z nehnuteľností....

Premlčacia doba. Koľko trvá premlčacia doba? Čo je to premlčanie?

Štandardná premlčacia doba podľa Občianského zákonníka je tri roky. Vo veciach, na ktoré platí...

Priznal som sa k priestupku. Som automaticky vinný, ak sa v konaní o pokute nebránim?

Po obvinení z priestupku som sa v správnom konaní aktívne nebránil. Správny orgán ma uznal vinným...

Juraj Suchánek - Zákon o miestnych poplatkoch obsahuje viacero nezmyslov

Kupujete byt, staviate väčší dom alebo iba skleník na záhrade? Po novom sa vám to predraží. Podľa...

Zadržanie páchateľa. Môžem sám zadržať páchateľa?

Každá osoba má právo zadržať páchateľa za podmienok podľa trestného poriadku.

Vyrieši poplatok za rozvoj problém satelitov?

Od 1. novembra 2016 nadobudne účinnosť zákon 447/2015 Z. z., ktorý dáva samosprávam možnosť pri...