Spomaľovač na Kollárovej by mal vodičom zabrániť skracovaniu cesty. Je to naozaj tak? A čo Kysucká ulica?

Nový spomaľovač na Kolárovej ulici mal reagovať na početné sťažnosti obyvateľov ulíc Kolárová, Sázavského, Odborárska, Marka Čulena.

02. 10. 2014

Autor: Richard Drutarovský, poslanec v období 2010 - 2018

Richard Drutarovský, poslanec Mestského zastupiteľstva v Prešove.

Po sprevádzkovaní obchvatu okolo zimného štadióna si totiž množstvo vodičov skracuje čas jazdy cez tieto ulice, aby nemuseli čakať na semafóroch na križovatke Levočská - Obrancov mieru a pred priechodom pre chodcov na ulici Československej armády.

Obyvatelia sa najmä na zasadnutia výboru v mestskej časti dožadovali nejakého riešenia.

Samozrejme sme súhlasili a tak mestský úrad pripravil riešenie. Bez ďalšej konzultácie bol osadený spomaľovač na Kolárovej ulici, spolu s lesom dopravných značiek.

Keď som si podrobne prezeral pri svojich pravidelných pochôdzkach po našej mestskej časti toto riešenie, hneď sa mi prihovorila obyvateľka jednej z priľahlých ulíc s otázkou, prečo a z akého dôvodu bol tento spomaľovač namontovaný.

Odvetil som to, čo píšem vyššie. Podujal som sa však zistiť, aký je oficiálny dôvod umiestnenia spomaľovača.

Každé dopravné značenie a každé dopravné zariadenie totiž musí posúdiť a rozhodnúť o ňom príslušný orgán. Tento orgán musí posúdiť dôvody umiestnenia každej novej dopravnej značky a vydať o tom písomné rozhodnutie za ktoré potom nesie zodpovednosť.

V tomto prípade som zistil, že dôvodom umiestnenia spomaľovača bolo zníženie rýchlosti kvôli bezpečnosti chodcov vychádzajúcich z Kolmanovej záhrady.

Nuž, chodievam tam pravidelne a ak by naozaj išlo o bezpečenosť chodcov, tak za lacnejšie a bezpečnejšie opatrenie by som považoval skôr dopravné zábradlie pred východom z Kolmanovej záhrady.

So spomaľovačmi býva niekedy problém, že napriek dobrému úmyslu dopravných technikov sa minú účinku alebo vyvolajú iný problém.

Tento spomaľovač určite budem naďalej sledovať a veľmi ma zaujímajú názory obyvateľov, ktorí v tejto časti mesta bývajú.

Spomaľovač na Kysuckej ulici

Výstrahou je séria spomaľovacích prvkov na Kysuckej ulici, ktorá stála vyše 20 000 eur. Nie, nie je to preklep, naozaj dvadsať tisíc eur.

Problém s nadmerným množstvom tranzitnej dopravy cez Kysuckú ulicu je nepochybný. Zvolená forma riešenia a najmä jeho cena, vzhľadom na účinok, už áno.

V Prešove sme sa zatiaľ dostatočne nepoučili z chýb, cez ktoré prešli väčšie mestá a tie sa z nich už poučili. Mali by sme sa s nich poučiť aj my.

Ide o to, že ak niekde existuje dostatočne priechodná cesta v dobrom stave a dá sa cez ňu skrátiť cesta, tak si doprava túto cestu nájde.

Pokiaľ je to cesta určená pre tranzitnú dopravu, tak je to v poriadku. Pokiaľ nie, tak to v poriadku nie je.

Vo vyspelých mestách vidieť prístup, že keď sa už raz auto dostane na zbernú vysokokapacitnú dopravu, tak jazdí plynulo. Vedľajšie cesty sú upokojené a úmyselne prispôsobené tak, aby nelákali na rýchlu jázdu a ani ju neumožňovali.

Vodičom tak nenapadne odbočiť do obytnej zóny, aby si skrátili cestu. Lebo je to psychologicky nepríjemné. Výsledkom je príjemnejší a bezpečnejší život a pohyb po vedľajších uličkách, kam jazdia naozaj len tí vodiči, ktorí tam bývajú alebo naozaj potrebujú zájsť.

Viac inšpirácií aj na túto tému je v článku týždenníka Trend s názvom "Päť mýtov o prepchatom meste".

Sledujte môj profil: https://instagram.com/richard_drutarovsky
 

Podrobne monitorujeme:

Opravená orientačná tabuľa. Detail, ale tiež významný pre imidž mesta. Stanica nám však robí hanbu  

Dá Európska komisia peniaze na obchvat Prešova? V októbri by malo byť jasnejšie  

Nové zastávky na Cemjate, zatiaľ v nedohľadne  

Obratisko na Terchovskej ulici je pred kolaudáciou  

Poslanec je povinný voliča informovať, nie blokovať na facebooku  

Máte občiansky s čipom? Prešovská radnica konečne akceptuje elektronický podpis  

Sanácia zosuvov nepokročila ani tento rok, občania sa pýtajú prečo  

Obyvatelia sídliska sa starajú o pieskovisko. Prekáža im nekoncepčnosť v starostlivosti o zeleň  

Zastávka na ulici Marka Čulena je opravená, hodil by sa prístrešok  

Obnova aleje skrášlila exponovanú Čapajevovu ulicu  

Obratisko Terchovská je vo výstavbe. Ako to zapadá do mojej vízie rozvoja Prešova?  

Rozhodnutie o rekonštrukcii križovatky Levočská - Obrancov mieru je právoplatné, všetky odvolania boli zamietnuté  

Útulok pre psov v Prešove. Navrhol som, nech rozhodne najkompetentnejší orgán  

Ochrana Prešova pred povodňami: Niečo sa podarilo, zvyšok zatiaľ ďaleko  

Nežiadúce parkovanie na trávniku sa dá riešiť. Inšpirácia pre Prešov  

Na Ulici Zimný potok pribudli lampy. Problém s uličným sexom a tvrdými drogami sa zmiernil  

Vymrvený asfalt je opravený, lenže... Kto by mal zodpovedať za sledovanie nedostatkov?  

Škola šmykov bola povolená nezákonne, povolenie je zrušené a musí sa zopakovať  

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...