Rokovali sme o genereli cyklistickej dopravy v Prešove

Cieľom dnešnej diskusie bolo zozbieranie podnetov pre vytvorenie prvého cyklistického generelu v našom meste.

18. 10. 2012

Autor: Richard Drutarovský, poslanec v období 2010 - 2018

Richard Drutarovský, poslanec Mestského zastupiteľstva v Prešove.

Takýchto diskusií projekčná kancelária usporiadala viac, s rôznymi osobami. Na to dnešné boli pozvaní všetci poslanci, napriek mnohým prísľubom sme naozaj prišli štyria.

Na rokovaní som otvoril niekoľko tém, od konkrétnych po všeobecné.

Začiatok patril dosť nešťastnej realizácii cyklotrasy po Masarykovej ulici. V súvislosti s touto témou som navrhol, vytvorenie vzorových úsekov, aby sa chodci, cyklisti a vodiči naučili vedľa seba existovať a dospeli sme postupne k takému vzájomnému rešpektu, ktorý vídavame v niektorých susedných krajinách (viď prezentácia na konci tohto textu).

Potom sme rozprávali aj o prekážkach, ktoré bránia tomu, aby sa cyklistická doprava stala prvou voľbou, ak sa Prešovčan potrebuje prepraviť na primeranú vzdialenosť a je pekné počasie. Jednou z príčin je pocit ohrozenia od áut, taktiež komplikovaná manipulácia s bicyklom (v panelákoch) a aj obavy z krádeže bicykla. Mal by vzniknúť akčný plán krokov na postupné znižovanie tohto rizika.

Našu mestskú časť som zastupoval za poslancov len ja, preto sa dosť veľký priestor venoval plánovaným a aj zrealizovaným trasám v našej časti. Hovoril som o niektorých kolíznych miestach, chýbajúcich trasách.

Ako dosť veľký problém sme identifikovali nový most, ktorý vznikne medzi mostom pri mestskej hale a mostom na ulicu Pod Willec horkou v súvislosti s predĺžením Pražskej ulice od mestskej haly ku ZVL. Plánovaná cyklotrasa ho pravdepodobne nebude mať ako preklenúť. Hľadali sme preto alternatívnu trasu, ako sa obyvatelia Sídliska 2 a Sídliska 3 dostanú na bicykloch na Borkút po rovine bez unavujúcich stúpaní.

V tejto súvislosti som otvoril aj tému výstavby diaľnice a severného obchvatu mesta, ktoré pretnú a sposobia zánik mnohých cestičiek a chodníkov, ktoré používajú aj cyklisti. Na druhej strane, ich obslužné komunikácie vytvoria nové koridory, na ulici Pod Willec hôrkou má dokonca vzniknúť ďalší most cez Torysu.

Spomenul som aj tému dopravy Prešovčanov na bicykloch na stanicu, kde dnes nie je možné bezpečne ponechať bicykel. Nevynechal som ani témy väzieb cyklistickej dopravy na integrovanú dopravu, sprístupnenie hornatých častí mesta a dokonca aj potenciál cykloliniek v sieti MHD.

V diskusii zaznelo ešte množstvo ďalších tém, ktoré pre ich samozrejmosť osobitne nespomínam.

Zástupcovia projekčnej kancelárie ich všetky zaznamenali a budú tvoriť jeden z podkladov pre vytvorenie generelu cyklistickej dopravy. Ten by sa mal stať po schválení územnoplánovacím podkladom a umožní lepšie zohľadňovať potreby cyklistov pri rozvoji mesta.

Informácie priniesla aj predstavitelka projektu Central Meetbike.

Zaujimavá bola informácia o tom, čo sa chystá s tým nešťastným riešením cyklotrás po chodníkoch na Masarykovej ulici.

Ak máte záujem sa o riešení dozvedieť viac, plánujem o tom napísať.

Ak ste na Facebooku a ešte ste si ma nepridali ako priateľa, môžete tak hneď urobiť, dozviete sa o tom medzi prvými. Stačí kliknúť na odkaz nižšie.

Vo februári som bol vyskúšať integrovanú dopravu v Nemecku. Fotoreportáž z tejto cesty som rozoslal členom komisie pre dopravu a aj členom predstavenstva dopravného podniku.

Je k dispozícii pre každého, ak nestíhate čítať titulky, kliknite na linku http://picasaweb.google.com/106906582395302722934/FotoreportazODopraveZNemeckaARakuska?authkey=Gv1sRgCL-lj9WGieOXmgE

Sledujte môj profil: https://instagram.com/richard_drutarovsky
 

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...