Pripomienkoval som nariadenie o poplatkoch za odpad

Tip: Pre najčerstvejšie novinky kliknite na môj poslanecký profil!

Prešovská radnica sa chystá meniť sadzby poplatkov za odpad. Ako poslanec som v internom pripomienkovaní poslal na úrad niekoľko svojich pripomienok, aby sa zmiernili dopady navrhovaného nariadenia na Prešovčanov.

04. 11. 2012

Autor: Richard Drutarovský, poslanec
(Pozrite si aj môj poslanecký "denník".)

Richard Drutarovský, poslanec Mestského zastupiteľstva v Prešove.

Keď sa na úrade pripravujú návrhy všeobecne záväzných nariadení, dostávajú poslanci z úradu mailom interný návrh a možnosť vyjadriť k nemu pripomienky.

Materiál, ktorý sme dostali na pripomienkovanie, je totožný s materiálom o ktorom bude zajtra rokovať finančná komisia. Keďže sa materiály na zasadnutie komisií vopred zverejňujú, môžete si materiál pozrieť tiež (odkaz na stránku komisie s textom návrhovaného nariadenia o poplatkoch za odpad, ako bol zverejnený v čase písania článku, je na konci tohto textu).

Prinášam text mojej pripomienky v úplnom znení:

Doplniť možnosť platenia poplatku za odpad v splátkach

Žiadam doplniť do návrhu nariadenia určenie platenia poplatku v splátkach, ako to obci umožňuje § 81 ods. 4 zákona č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady (ďalej „zákon“): „Obec môže určiť platenie poplatku v splátkach. Splátky poplatku sú splatné v lehotách určených obcou v rozhodnutí, ktorým sa vyrubuje poplatok.

Bez takéhoto určenia totiž by bol totiž celý poplatok v zmysle § 81 ods. 1 zákona celý „splatný do 15 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia,“ čo by nemuselo byť únosné pre niektorých poplatníkov a rodiny, keďže podľa navrhovaných sadzieb a aj priloženej dôvodovej správy by napr. 4-členná rodina mala platiť jednorázovo 107,60 eur, 5-členná rodinna 134,50 eur, 6-členná rodina 161,40 eur a 7-členná rodina 188,30 eur.

Navrhujem použiť napríklad nasledujúci princíp, vyjadrený v paragrafovom znení, zvážte prosím jeho doplnenie na vhodné miesto návrhu nariadenia:

Poplatok je splatný:

a) pri poplatníkovi podľa čl. 2 ods. písm. a) v štyroch rovnakých splátkach a to najneskôr do 30. apríla, 30. júna, 31. augusta a 31. októbra bežného roka, na ktorý sa poplatok vyrubuje,

b) pri poplatníkovi podľa čl. 2 písm. b) v dvanástich rovnakých splátkach a to najneskôr do 25. dňa príslušného kalendárneho mesiaca,

c) pri poplatníkovi podľa čl. 2 písm. c) naraz do 15 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti platobného výmeru.

Ak bude rozhodnutie o vyrúbení poplatku doručené a nadobudne právoplatnosť po splatnosti jednej alebo viacerých splátok určených v predchádzajúcom odseku, poplatník je povinný uhradiť splatnú časť poplatku do 15 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia.

Doplniť kalkuláciu nákladov na nakladanie s odpadom. Doplniť vzorec, ktorým boli vypočítané sadzby poplatkov za odpad

Žiadam doplniť do dôvodovej správy kalkulačný vzorec, postup a vstupné finančné údaje, na základe ktorých sú navrhované sadzby poplatkov v navrhovanom nariadení pre jednotlivé druhy poplatníkov.

V zmysle § 78 ods. 2 zákona totiž: „sadzba poplatku (...) nesmie byť vyššia ako súčet priemerných nákladov obce na zabezpečenie činností nakladania s komunálnymi odpadmi a drobnými stavebnými odpadmi vrátane nákladov súvisiacich so zabezpečením zberných nádob pripadajúcich na jeden liter, dm3 alebo kilogram týchto odpadov (pri množstvovom zbere) alebo pripadajúcich na priemerné množstvo komunálnych odpadov a drobných stavebných odpadov vytvorených jedným poplatníkom v obci za jeden kalendárny deň; ak obec zabezpečuje zhodnocovanie týchto odpadov, náklady sa musia znížiť o výnosy obce zo zhodnotenia.

Mestské zastupiteľstvo, ktoré schvaľuje návrh nariadenia, je zo zákona zodpovedné za to, že sadzba poplatku nebude prevyšovať priemerné náklady obce na zabezpečenie činností podľa citovaného ustanovenia zákona. Preto je nevyhnutné, aby poslanci mestského zastupiteľstva poznali náklady obce s ktorými sa uvažovalo vo výpočte, ich štruktúru a tiež postup, ktorým predkladateľ návrhu dospel ku stanoveniu navrhovanej sadzby pre jednotlivých poplatníkov.

Žiadam, aby v tomto výpočte boli vyčíslené a zahrnuté aj výnosy mesta zo zhodnotenia odpadov, keďže zníženie nákladov o tieto výnosy je povinnosťou zo zákona a sadzba poplatku musí byť znížená o výnosy zo zhodnotenia odpadov.

Bez všetkých týchto náležitostí nie je možné posúdiť správnosť a primeranosť určenia navrhovaných sadzieb.

Doplniť zásadu, že uľavu alebo odpustenie poplatku za odpad nemôže získať dlžník

Žiadam doplniť do návrhu nariadenia zásadu, že znížiť alebo odpustiť poplatok je možné len poplatníkom, ktorí nemajú žiadny nedoplatok voči mestu Prešov alebo voči právnickým osobám, ktorých je mesto Prešov vlastníkom alebo zriaďovateľom.

Ide o vyjadrenie všeobecnej zásady, že ten, kto si neplní riadne svoje povinnosti voči samospráve, mal by byť znevýhodnený pri využívaní nenárokovateľných benefitov oproti občanom, ktorí si svoje povinnosti plnia riadne a včas.

V zmysle § 82 ods. 3 zákona totiž: „(Mesto) môže na základe žiadosti poplatníka na zmiernenie alebo odstránenie tvrdosti zákona vyrubený poplatok znížiť alebo odpustiť rozhodnutím.

Navrhujem použiť napríklad nasledujúci princíp, vyjadrený v paragrafovom znení, zvážte prosím jeho doplnenie na vhodné miesto návrhu nariadenia:

Ak má poplatník nedoplatky na poplatku za predchádzajúce obdobie alebo iný nedoplatok voči mestu Prešov alebo voči právnickým osobám zriadených mestom Prešov, nemožno mu vyrúbený poplatok znížiť alebo odpustiť.

V prípade úmyslu navrhovateľa uvažovať o znižovaní alebo odpušťaní poplatkov v zmysle možností v citovanom ustanovení zákona, žiadam do návrhu nariadenia podrobnejšie stanoviť rámce, kompetencie orgánov mesta a procedúry pre rozhodovanie o žiadostiach poplatníkov o zníženie alebo odpustenie vyrúbeného poplatku z dôvodu zmiernenia alebo tvrdosti zákona, vrátane uvedenia potrebných dokladov ku žiadosti, ktoré odôvodňujú zníženie alebo odpustenie poplatku (§ 80 ods. 1 písm. c) zákona).

Lajknite môj profil na Facebooku: facebook.com/r.drutarovsky
 

Úradné dokumenty

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru križovatka, most, stavebné povolenie

Rozhodnutie Okresného úradu Prešov, Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, číslo OU-PO-OCDPK-2017/007147-04 zo dňa 17. 2. 2017.

Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, oznámenie o začatí konania o predĺžení platnosti stavebného povolenie

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie konania o predĺžení stavebného povolenia, č. j. 10424/2017/SCDPK-C240/12922 zo dňa 16. 2. 2017 pre stavbu "Ďiaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh".

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru, Úprava trolejového vedenia, oznam o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou Prešovský samosprávny kraj, Úrad Prešovského samosprávneho kraja, Odbor dopravy, oznamuje začatie stavebného konania a nariadenia ústneho konania, č. j. 02416/2017/OOD-002 zo dňa 10. 2. 2017 pre stavbu...

Poznámky k zákonom

Výkup pozemkov na obchvat: Nechcel čakať, vyplatia ho skôr

Národná diaľničná používa dvojaký meter, tvrdia vlastníci.

Dopravný expert: Nechoďme do diaľnic v polovičnom profile

Podobná diskusia o doprave, akú zažíva Prešov, čaká aj iné mestá. Obchvat Prešova sa prehodnocuje a...

Ani päťdesiat úradných pečiatok vám nepomôže, keď si niekto spomenie, že práve váš dom je treba chrániť pre budúce generácie

Mal by štát zrušiť povolenie na zbúranie funkcionalistickej vily v pražských Petřinách? Hosťami...

Na prebratie zásielky bude viac času

Úradná zásielka adresovaná občanovi napríklad zo stavebného úradu je považovaná za doručenú na...

Jarovce sa odvolali proti rozhodnutiu o vyvlastnení pozemkov pre diaľnicu D4

Obec už časť pozemkov pod diaľnicu NDS predala, ďalšie pozemky potrebuje z dôvodu, že zmeny a...

Pozemkové úpravy a ochrana pôdy

Motto: Bohatý hospodár nepredáva svoj majetok.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Trenčín: Vyvlastnenie vo verejnom záujme

O občianskom spolunažívaní by vedel rozprávať asi každý z nás. Obyvatelia ulice Jahodová v Trenčíne...

Územné a správne členenie Slovenska, história a vývoj

Publikácia opisuje vývoj územného a správneho členenia Slovenska od približne polovice druhého...