Prečo v Prešove nezavádzať celoplošné rezidentské parkovanie naraz, všade a počas celého dňa

Tip: Pre najčerstvejšie novinky kliknite na môj poslanecký profil!

V jednom z článkov na mojom poslaneckom blogu som napísal, že parkovací systém v Prešove by mal byť zavedený postupne, nie naraz.

03. 12. 2016

Autor: Richard Drutarovský, poslanec
(Pozrite si aj môj poslanecký "denník".)

Richard Drutarovský, poslanec Mestského zastupiteľstva v Prešove.

Pôvodný článok si môžete nájsť a prečítať medzi odkazmi na konci tohto textu.

Dnes o tom píšem preto, lebo v iných slovenských samosprávach pristupujú k téme zvýšenia kvality parkovania obyvateľov na sídliskách oveľa profesionálnejšie, premyslene a citlivo.

Informovanosť a získanie kvalitnej spätnej väzby býva na omnoho vyššej úrovni, ako doposiaľ v Prešove.

Dovolím si to ilustrovať na časti dnešného článku z portálu zoznam.sk.

Bratislavský primátor Ivo Nesrovnal prišiel zo svojim riešením parkovania v hlavnom meste, no podobne ako v Prešove, málokoho zatiaľ presvedčil.

Iné riešenie vyskúšala starostka bratislavskej mestskej časti Karlova Ves Dana Čahojová a o tom je článok z portálu zoznam.sk, ktorého časť som si dovolil pre inšpiráciu citovať.

Rezidenčné parkovanie funguje aj bez Nesrovnala. Úspešný pokus v Karlovej Vsi

Skúšobné rezidenčné parkovanie na niekoľkých uliciach v Karlovej Vsi víta väčšina obyvateľov.

Zavedenie rezidenčného parkovania v zóne Silvánska v bratislavskej Karlovej Vsi vníma väčšina obyvateľov pozitívne. Sú o tom presvedčené takmer tri štvrtiny rezidentov, ktorí zavedenie takéhoto alebo podobného systému považujú za správne rozhodnutie a riešenie.

Vyplýva to z výsledkov verejného prieskumu vo forme dotazníka v rámci skúšobného parkovacieho projektu, ktorý sa týka ulíc Silvánska, Karloveská, Kuklovská, Suchohradská, Sekulská, Brodská, Levárska a Lackova.

"Prácu na riešení parkovania považujeme za nevyhnutnú. Nemôžeme čakať na to, či niekto iný niečo za nás vymyslí, alebo uvedie do života. Nemôžeme sa na to spoliehať. Považujeme za nevyhnutné riešiť to, lebo nevieme, ako dopadne celomestská parkovacia politika," skonštatovala na dnešnom hodnotení pilotného projektu karloveská starostka Dana Čahojová.

Podľa nej dáva projekt aj dostatočne dôveryhodné údaje a dostatok informácií pre rozumné zavádzanie a realizáciu parkovacej politiky, či už na území mestskej časti, alebo celého mesta.

Zároveň upozorňuje, že rezidenčné parkovanie je len jedným z pilierov parkovacej politiky, ku ktorej ďalším atribútom patrí okrem iného aj mestská hromadná doprava, záchytné parkoviská, organizácia dopravy či zmena legislatívy.

Pilotný projekt spustila mestská časť 1. októbra tohto roka. V praxi to znamená, že rezidentný parkovací systém funguje medzi 18.00 a 7.00 h nasledujúceho dňa. V tomto čase je desať percent parkovacích miest vyhradených pre návštevníkov, zvyšných 90 percent pre rezidentov. Počas dňa môžu návštevníci parkovať hocikde, s výnimkou vyhradených parkovacích miest a miest pre ťažko zdravotne postihnutých.

Rezidenčné parkovacie karty vydáva miestny úrad bezplatne. Podmienkou je ale trvalý pobyt v Karlovej Vsi, žiadateľ musí vlastniť vodičský preukaz a musí byť majiteľom auta alebo preukázať k nemu vzťah.

Karty sú zároveň zatiaľ vydávané v neobmedzenom počte, čo samospráva odôvodňuje tým, že doteraz nemala relevantné údaje o rezidentoch. Napriek tomu sú však podľa starostky vo večerných hodinách niektoré parkovacie miesta stále voľné. Dodržiavanie pravidiel kontroluje od 1. novembra aj mestská polícia.

Z dotazníka tiež vyplýva, že viac ako polovici rezidentov sa po zavedení skúšobného projektu parkuje lepšie a miesto nájdu oveľa rýchlejšie. Zároveň 61 percent z nich uvádza, že by rovnaký alebo podobný systém parkovania odporučili aj obyvateľom iných bratislavských mestských častí.

Podobný počet respondentov prináša názory a nápady a viac ako 40 percent z nich je pripravených spolupracovať s mestskou časťou v ďalších etapách projektu parkovacej politiky.

Podľa dopravnej inžinierky Karlovej Vsi Tatiany Kratochvílovej chce samospráva zavádzať podobné skúšobné projekty, prípadne s modifikovanými pravidlami aj do iných zón. Pilotný projekt podľa nej pripravujú napr. pre Dlhé diely.

So skúšobným zavedením podobného parkovacieho systému, ako má Karlova Ves, uvažuje od roku 2017 aj Lamač, a to v prípade, ak nebude prijatá jednotná mestská parkovacia politika. Podľa lamačského starostu Petra Šramka mestská časť má pripravené zámery na reguláciu parkovania, a to predovšetkým v nočných hodinách.

"Chceli by sme to riešiť podľa jednotného parkovacieho systému tak, aby sme umožnili aspoň jednému motorovému vozidlu parkovať v blízkom okolí okolo miesta trvalého bydliska a zároveň znemožnili parkovať na sídlisku vozidlám, ktorých majitelia nemajú k bytovým jednotkám žiaden oficiálny vlastnícky vzťah," priblížil Šramko.

Očakáva aj to, aby majitelia bytov, ktorí vlastnia viac vozidiel a s niektorými jazdia len výnimočne, na sviatky, neparkovali na lukratívnych miestach pri svojich domoch a komunikácie v Lamači neslúžili ako odstavné plochy pre autovraky. Podobný parkovací systém funguje niekoľko rokov aj v Starom Meste.

Rozdiel medzi prešovským návrhom zo septembra a pilotným projektom v Karlovej vsi je výrazný.

Môj názor na to, aké vlastnosti by mal mať prešovský parkovací systém, si môžete prečítať v článku pod jedným z odkazov nižšie.

Lajknite môj profil na Facebooku: facebook.com/r.drutarovsky
 

Úradné dokumenty

Diaľnica D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec - rozhodnutie ministra číslo 77/2016 o stavebnom povolení

Rozhodnutie ministra Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, číslo 12171/2016/D220-SLP/34379-M zo dňa 29. 6. 2016 o zmene rozhodnutia Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja...

Rýchlostná cesta R4 Prešov - severný obchvat, oznámenie o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie stavebného konania a upustenie od ústneho konania, č. j. 03358/2016/SCDPK-56357 zo dňa 7. 9. 2016 pre stavbu Rýchlostná cesta R4 Prešov - severný obchvat.

Pruské - kanalizácia a ČOV - prístupová cesta k ČOV - verejná vyhláška, oznámenie o začatí vyvlastňovacieho konania

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie vyvlastňovacieho konania pozemkov a nariadenie ústneho pojednávania, č. j. 233/2016 TS1-20/Po/1 zo dňa 15. 3. 2016 pre stavbu Pruské - kanalizácia a ČOV, prístupová cesta k...

Poznámky k zákonom

Územné a správne členenie Slovenska, história a vývoj

Publikácia opisuje vývoj územného a správneho členenia Slovenska od približne polovice druhého...

Predaj nehnuteľnosti. Dokedy mám povinnosť podať daňové priznanie na daň z nehnuteľností?

V minulom roku som predal nehnuteľnosť (pozemok, byt, dom) za ktorú som platil daň z nehnuteľností....

Premlčacia doba. Koľko trvá premlčacia doba? Čo je to premlčanie?

Štandardná premlčacia doba podľa Občianského zákonníka je tri roky. Vo veciach, na ktoré platí...

Priznal som sa k priestupku. Som automaticky vinný, ak sa v konaní o pokute nebránim?

Po obvinení z priestupku som sa v správnom konaní aktívne nebránil. Správny orgán ma uznal vinným...

Juraj Suchánek - Zákon o miestnych poplatkoch obsahuje viacero nezmyslov

Kupujete byt, staviate väčší dom alebo iba skleník na záhrade? Po novom sa vám to predraží. Podľa...

Zadržanie páchateľa. Môžem sám zadržať páchateľa?

Každá osoba má právo zadržať páchateľa za podmienok podľa trestného poriadku.

Vyrieši poplatok za rozvoj problém satelitov?

Od 1. novembra 2016 nadobudne účinnosť zákon 447/2015 Z. z., ktorý dáva samosprávam možnosť pri...

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Poplatok za miestny rozvoj zdvihne ceny bytov, tvrdia stavbári

Poplatok za rozvoj podľa stavbárov v konečnom dôsledku zdvihne ceny malometrážnych bytov. Ľudia,...

Košická radnica chystá nový územný plán. Bez verejného prerokovania

Na pripomienky ostávajú necelé dva týždne.