Na križovatke sú búračky, no podľa dopravákov je v poriadku

Na zasadnutiach výboru v mestskej časti účastníci opakovane upozorňujú na nebezpečnú križovatku na ulici Pod Kalváriou.

13. 10. 2014

Autor: Richard Drutarovský, poslanec v období 2010 - 2018

Richard Drutarovský, poslanec Mestského zastupiteľstva v Prešove.

Ide konkrétne o výjazd z pravej časti ulice za protihlukovou stenou, od Exercičného domu resp. v smere od Botanickej ulice. Sťažnosti znejú tak, že vodič, ak prichádza z vedľajšej ulice od Exercičného domu, nevidí pre protihlukovú stenu vozidlo prichádzajúce v pravom jazdnom pruhu od ulice Obrancov mieru.

Automatická odpoveď by znela, že komunikácia predsa má riadne povolenie, vyjadrovali sa ku nej dopravní policajti, je riadne skolaudovaná. Teoreticky by mala byť bezpečná.

Faktom však je, že presne na tom istom mieste sa stalo za pomerne krátky život komunikácie už niekoľko navlas rovnakých dopravných nehôd. Našťastie, zatiaľ bez strát na životoch.

Posledná nehoda sa stala minulý týždeň. Tentoraz nedal vodič osobného auta z vedľajšej cesty prednosť autobusu mestskej dopravy.

(Niektoré fotografie uverejňujem s láskavým súhlasom ich autorov: Martin Bencúr 1, Dávid Hanušovský 5, 6, 7, 8, 9)

Už dávnejšie som po vašich podnetoch sadol do auta a išiel som tú križovatku vyskúšať zo smeru, ktorý niekedy niektorým vodičom robí problém. Poznám to tam veľmi dobre aj ako chodec.

Nuž, ak auto zastavím riadne pred "stop čiarou", ktorá je približne 1,5 vzdialená od jazdného pruhu na hlavnej ceste, rozhľadu na obidva smery nič nebráni. Dobrý prehľad je aj do vnútorného oblúka protihlukovej steny.

Proti vyhotoveniu križovatky tak nemožno nič namietať, ak vodič dodrží povinnosť a zastaví vozidlo tak, ako prikazujú predpisy.

Papiere sú v poriadku

Objektívny podnet na to, že križovatka je navrhnutá chybne, teda nemožno sformulovať.

Na zasadnutí výboru v mestskej časti som v diskusii konštatoval, že za danej situácie sa asi zodpovední zobudia, keď tam bude príliš veľa dopravných nehôd, dúfajme, že nie so smrteľnými následkami.

Lebo keď v zastavanej oblasti mesta dochádza k zrážkam vozidiel so značnými škodami, tak niečo asi nie je v poriadku, hoci papiere v poriadku sú.

Neostáva nič iné, len si dávať väčší pozor. Ak to čítate a po tejto ceste okolo predajne motoriek Harley-Davidson, reštaurácie Arkáda a zimného štadióna jazdíte, dbajte v tejto križovatke na opatrnosť, nech už prichádzate z ktoréhokoľvek smeru.

Z 50-tky na 70-tku

Faktom však je, že pri povoľovaní tejto štvorprúdovej komunikácie bola použitá návrhová rýchlosť 60 kilometrov za hodinu. V súčasnosti je dopravným značením povolená maximálna povolená rýchlosť 70 kilometrov za hodinu.

Stalo sa to vtedy, keď sa hromadne na území Slovenska z nariadenia ministerstva "prehodnocovali" úseky ciest prvej triedy cez mestá a zrýchľovala sa doprava.

Podobne, ako mnohí Prešovčania, poznám aj ja jazdu po tejto komunikácii, dokonca aj z vedľajších ciest, pretože tam často jazdím aj autom. Dovolím si povedať, že s rýchlosťou 70 kilometrov za hodinu je táto komunikácia na hrane bezpečnosti.

Argument, že komunikáciu projektovali skúsení dopravní inžinieri, v mojich očiach narúša fakt, že som po jej skolaudovaní a spustení musel tlačiť na kompetentných, aby pri výjazde od reštaurácie Mladosť bolo osadené dopravné zrkadlo, pretože výjazd bol doslova neprehľadný a nebezpečný. Sám ním radšej nevychádzam, ak nemusím.

Našťastie, s osadením dopravného zrkadla v tomto prípade nebol až na hľadanie financovania problém, keďže nebezpečná situácia bola zjavná.

Myslím si, že časom nejaké riešenie čaká aj nehodovú križovatku, len žiaľ asi kompetentní budú ešte čakať na viac obetí, ako doteraz. Tak by to nemalo byť.

Sledujte môj profil: https://instagram.com/richard_drutarovsky
 

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...