Minister ponúkol Prešovčanom iné riešenie dopravy. Ako sa dá pochopiť jeho posolstvo?

Tip: Pre najčerstvejšie novinky kliknite na môj poslanecký profil!

Médiá priniesli stanovisko ministra financií k dopravnej situácii v Prešove. Vo vypätej situácii však môže byť všelijako pochopené. Bola by to škoda. Pozrime sa preto na neho bližšie.

11. 02. 2017

Autor: Richard Drutarovský, poslanec
(Pozrite si aj môj poslanecký "denník".)

Richard Drutarovský, poslanec Mestského zastupiteľstva v Prešove.

Z výstavby ciest, ktorá má svoje odborné a ekonomické zákonitosti, sa v Prešove robí už najmenej dve desaťročia nástroj politického boja. Zbytočne - a na škodu Prešova.

Džina vypustil prezident

Prezident Andrej Kiska oslovil oficiálne ministra financií Petra Kažimíra. Opýtal sa ho, ako vidí ekonomickú výhodnosť zámeru výstavby juhozápadného obchvatu Prešova.

Kiska konal na základe názorov, že tento obchvat neprinesie až taký úžitok, ktorý by stál za vynaložené peniaze.

Názor ministra v kocke

Minister financií nepovedal iné, než to, že:

  • Prešovčanom viac pomôže lacnejšie riešenie (východný obchvat cez menej náročný terén, nový úsek štátnej cesty zo severu na juh a niektoré koncepčné opatrenia vo verejnej doprave).
  • Samotný diaľničný obchvat nebude postačovať na zlepšenie prejazdnosti v meste.

Eurofondy končia...

Predvstupová a povstupová pomoc z daní obyvateľov bohatších krajín Európskej únie na zlepšenie života Slovákom sa pomaly, ale isto, končí.

Vykotúľanie posledných darovaných grošov z mešca sa nezadržateľne blíži.

Dá sa za ne postaviť už len niekoľko úsekov diaľnic. Slováci si na štedré eurofondy zvykli natoľko, že zabudli myslieť na obdobie "potom".

Dve desaťročia sme dostali na to, aby sme sa naučili vládnuť a hospodáriť tak, ako keby sme boli bohatou krajinou. Školné nám zaplatili eurofondy.

Eurofondy sa však neraz prehajdákali na zákazky, ktoré mohli počkať na úkor potrebnejších vecí. Čas sa však už nedá vrátiť späť.

... nervozita rastie

Na jednej strane - je už len obmedzené množstvo posledných eurofondových peňazí. Záležalo hlavne na Slovensku a na jeho vládach, ako ich dobre a rozumne využili.

Na druhej strane - je ešte množstvo projektov, ktoré treba na Slovensku vybudovať. Treba na to oveľa viac peňazí, než ostáva v eurofondoch.

Na mnohých sa už nikdy nedostane. K vzniku paniky stačilo málo. Všetci vedia, že buď teraz - alebo neskôr a oveľa ťažšie.

Teraz alebo nikdy

Buď teraz a za darované peniaze, kde sa na zmysluplnosť ich využitia ešte stále Slováci príliš nepozerajú...

... alebo potom, kde už pôjde o ťažšie "vydreté" peniaze od vlastných daňových poplatníkov a ich detí. Bude treba viac rozumnejších argumentov a presvedčovania verejnosti o zmysluplnosti každého vládneho zámeru.

Teraz alebo nikdy. To je základný predsudok, ktorý dnes vyvoláva paniku a nechtiac tlačí úvahy len k jednému záveru.

Mlčky sa obchádza fakt, že len zázrakom sa dajú desaťročia čakania na záchrancu nahradiť niekoľkými zostávajúcimi mesiacmi.

Chlieb alebo politické hry?

Prvotné reakcie na analýzu ministra Kažimíra zatiaľ svedčia skôr o nepochopení situácie a jeho posolstva.

Roky politických hier s verejnou mienkou vybičovali emócie Prešovčanov.

Upäli sme sa na diaľničný obchvat Prešova, ako na jediné a definitívne riešenie každodenných problémov v uliciach nášho mesta.

Každý iný názor je akoby názorom nepriateľa.

Mnohí, ktorých sme si spomedzi seba zvolili za politikov, túto falošnú hru buď zámerne vytvárali alebo sa na nej doteraz aspoň "viezli".

Stalo sa tradíciou očakávať, že aj lokálny prešovský miestny politik musí sľúbiť dokončenie nejakej cesty alebo diaľnice. Hoci o tom v skutočnosti rozhoduje slovenská vláda.

Z histórie si to pamätám takto:

  • Mali sme voliť primátora preto, lebo minister je jeho kamarát a postaví nám diaľnicu.
  • Alebo sme mali voliť stranu z ktorej bol primátor, lebo ak vyhrá jeho strana, potom cez vládu jej minister "pomôže" Prešovu.
  • V zúfalstve sme zvolili primátora s vraj bohatým "investorom", ktorý príde Prešovu požičať na diaľnicu. Keď to nevyšlo, tak na druhý krát kvôli "známostiam" v Bratislave. A do tretice, lebo je kandidát vládnej strany. Vláda a strana svojim ľuďom predsa pomáha...

Mokrý sen politika

Všetci snívali o fotke s ministrom alebo premiérom.

Najlepšie o takej, kde budú strihať pásku. Alebo kde búchajú s nalešteným kladivkom o kameň a pripíšu si zásluhy. To ja som postavil! Pardón, za mňa sa postavilo, za mňa sa začalo, za mňa sa rokovalo...

A ak nič, tak aspoň fotku s niekym "významným" z ministerstva, vlády alebo únie. Aj to má v kampani svoju cenu, keď nič lepšie nie je.

Tak radí politický marketing, lebo v Prešove to tak funguje. Ľudia to chcú počuť, lebo nikto iný im nič iné nehovorí. Je to jednoduché a zrozumiteľné pre každého. Tak prečo sa namáhať viac?

Len pokojne. Čo najdôležitejšie napísal minister?

Dajme názor ministra Kažimíra do súvislosti s informáciami, o ktorých sa veľmi nehovorí. Čo chcel vlastne povedať?

Ak by sa teoreticky začala výstavba diaľničného tunelového obchvatu hneď zajtra a dokončila o štyri roky...

... tak už dnes vieme, že bez ďalších opatrení to na dopravnú situáciu vnútri mesta nebude mať až taký zásadný vplyv, ako mnohí očakávajú a vykresľujú. Štyri roky, koľko by trvala výstavba, je totiž v politike pridlhý čas.

Koho obchvat určite poteší?

Inak povedané: Vodiči z Bratislavy od Popradu do Košíc "prejdú" Prešov za dve minúty a budú sa z toho veľmi tešiť.

Ak má obchvat slúžiť len pre nich, tak to bude za cenu, ktorá je luxusná. Cena za luxus, z ktorého väčšina Prešovčanov osoh mať nebude.

Prešovčania a dochádzajúci budú naďalej aj potom stáť v zápchach.

Laik by povedal, že zápchy predsa budú kratšie o tie autá, čo budú jazdiť po obchvate. No ak bude pokračovať súčasný trend, dochádzať do Prešova a jazdiť po Prešove bude viac áut. Zatiaľ totiž nikto neurobil nič preto, aby tento trend zvrátil.

Tak, ako Slovensko potrebuje súvislú diaľnicu D1 vrátane obchvatu Prešova na prepojenie západu krajiny z východom...

... tak Prešov nutne potrebuje aj ďalšie zásadné riešenia vnútri a okolo mesta, aby sme naozaj pocítili skrátenie času cestovania.

Využijeme hodenú rukavicu?

Názor ministerstva je hodená rukavica.

Je na nás, či s očakávanými problémami po dokončení obchvatu začneme niečo robiť už teraz alebo o tom začneme hovoriť až po dokončení "vysnívaného" diaľničného obchvatu poza Kalváriu.

Aby sa po Prešove dalo cestovať rýchlejšie čo najskôr, patrilo by sa zobrať argumenty ministerstva financií vážne a konať.

Vabank alebo racionálne rozhodnutie?

V hre je totiž viac, ako len prekáračka medzi dvoma ministrami. Svoje role však radi pred obecenstvom zahrajú.

Jeden vyzerá tak, akoby sa proti svojej vôli prinajmenšom naoko postavil do role "záchrancu" Prešova. V skutočnosti mu na krk dýcha hladné konzorcium spoločností Doprastav, Eurovia a Metrostav. Pre Prešovčanov ho vybral ešte exminister Počiatek ako návnadu pred marcovými voľbami v roku 2016.

Druhý minister v hre je strážcom štátnej pokladnice. Aby nezívala prázdnotou, musí bohatších Európanov aspoň naoko presvedčiť, že nevyhadzuje ich peniaze bez rozumu von oknom.

Ako sa predstavenie skončí, vedia obidvaja. Môžu sa spoľahnúť na to, že únia vynesie verdikt, po ktorom ani jeden nestratí tvár a obidvaja si pripíšu politické body.

Čo na to obecenstvo v Prešove?

Keď sa toto predstavenie skončí a padne opona, zistíme, že by sme si v našom meste mali v rámci možností pomôcť aj sami.

Riešení a názorov ako na to, je našťastie vo svete dosť. Stačí správny výber, dobrá inšpirácia a odvaha pustiť sa do toho.

Nepochybujem však, že tak, ako v minulosti, aj naďalej budú prekvitať názory, že stačí veľa hovoriť o probléme a pohodlne prečkať na radnici, kým nám niekto iný vybuduje ďalší obchvat. Pohodlné eurofondy však na to už nebudú.

Bude to súboj názorov, v ktorom budú komplikované rady skúsených a múdrych ľudí stáť proti intuitívnym a dobre vyzerajúcim riešeniam založeným na nepodloženom presvedčení.

Záleží len na nás, čo si z toho vyberieme.

Lajknite môj profil na Facebooku: facebook.com/r.drutarovsky
 

Úradné dokumenty

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru križovatka, most, stavebné povolenie

Rozhodnutie Okresného úradu Prešov, Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, číslo OU-PO-OCDPK-2017/007147-04 zo dňa 17. 2. 2017.

Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, oznámenie o začatí konania o predĺžení platnosti stavebného povolenie

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie konania o predĺžení stavebného povolenia, č. j. 10424/2017/SCDPK-C240/12922 zo dňa 16. 2. 2017 pre stavbu "Ďiaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh".

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru, Úprava trolejového vedenia, oznam o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou Prešovský samosprávny kraj, Úrad Prešovského samosprávneho kraja, Odbor dopravy, oznamuje začatie stavebného konania a nariadenia ústneho konania, č. j. 02416/2017/OOD-002 zo dňa 10. 2. 2017 pre stavbu...

Poznámky k zákonom

Môže mi úrad doručiť zásielku, ak dlhodobo nie som doma?

Pri doručovaní úradných rozhodnutí v správnom konaní sa často stretávam s takzvanou fikciou...

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Výkup pozemkov na obchvat: Nechcel čakať, vyplatia ho skôr

Národná diaľničná používa dvojaký meter, tvrdia vlastníci.

Dopravný expert: Nechoďme do diaľnic v polovičnom profile

Podobná diskusia o doprave, akú zažíva Prešov, čaká aj iné mestá. Obchvat Prešova sa prehodnocuje a...

Ani päťdesiat úradných pečiatok vám nepomôže, keď si niekto spomenie, že práve váš dom je treba chrániť pre budúce generácie

Mal by štát zrušiť povolenie na zbúranie funkcionalistickej vily v pražských Petřinách? Hosťami...

Na prebratie zásielky bude viac času

Úradná zásielka adresovaná občanovi napríklad zo stavebného úradu je považovaná za doručenú na...

Jarovce sa odvolali proti rozhodnutiu o vyvlastnení pozemkov pre diaľnicu D4

Obec už časť pozemkov pod diaľnicu NDS predala, ďalšie pozemky potrebuje z dôvodu, že zmeny a...

Pozemkové úpravy a ochrana pôdy

Motto: Bohatý hospodár nepredáva svoj majetok.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Trenčín: Vyvlastnenie vo verejnom záujme

O občianskom spolunažívaní by vedel rozprávať asi každý z nás. Obyvatelia ulice Jahodová v Trenčíne...