Koľko "zarobili" mestskí poslanci v Prešove od prvého nástupu do funkcie?

Tip: Pre najčerstvejšie novinky kliknite na môj poslanecký profil!

Jeden z obyvateľov Prešova si dal námahu a vyžiadal si informácie o príjmoch všetkých súčasných funkcionárov prešovského mestského zastupiteľstva z verejných zdrojov.

01. 02. 2017

Autor: Richard Drutarovský, poslanec
(Pozrite si aj môj poslanecký "denník".)

Richard Drutarovský, poslanec Mestského zastupiteľstva v Prešove.

Vytvoril prehľadnú tabuľku s menovitým zoznamom všetkých súčasných poslancov, primátorky a doterajších príjmov osobitne pre každého z nich.

Ich celkovú sumu príjmov vyčíslil na 1 393 459 eur.

V tabuľke nie sú uvedení bývalí poslanci, ktorí pochopiteľne v minulých volebných obdobiach mali tak isto príjmy, ale dnes už priamo neovplyvňujú dianie v orgánoch mesta.

Tabuľka je členená podľa dvoch zdrojov príjmov:

  • príjmy za výkon poslaneckého, primátorského mandátu v orgánoch mesta (tzv. príjem z MsÚ),
  • príjmy z mestských podnikov.

V mestských podnikoch pôsobia niektorí vybraní poslanci ako zástupcovia vlastníka, t. j. mesta Prešov.

Sú v pozíciách členov predstavenstiev, dozorných rád prípadne boli v štatutárnych orgánoch.

Čo tabuľka neobsahuje?

Tabuľka neobsahuje mzdy tých poslancov, ktorí sú alebo boli okrem poslaneckého mandátu zamestnaní v mestských podnikoch a príspevkových organizáciách.

Získanie plateného pracovného miesta alebo dohody v mestskej firme po získaní poslaneckého mandátu je pozoruhodné prinajmenšom pre riziko konfliktu záujmov.

Pomerne dosť poslancov resp. bývalých poslancov je takto zamestnaných.

Tabuľka neobsahuje ani príjmy členov komisií mestského zastupiteľstva, tzv. neposlancov.

Tabuľka neobsahuje ani príjmy hlavného kontrolóra mesta, ktorého volí mestské zastupiteľstvo.

Neobsahuje ani príjmy tých členov predstavenstiev, dozorných rád a konateľov, ktorých tiež volí mestské zastupiteľstvo, ale nie sú poslancami.

Rodinné rozpočty niektorých poslancov môže zlepšovať aj to, ak sú ich blízky príbuzní zamestnaní na mestskom úrade alebo v mestskej firme.

Prečo je dôležité poznať príjmy poslancov?

Dôvodov je niekoľko.

Prvým dôvodom je fakt, že ide o nakladanie s verejnými prostriedkami, ktoré by malo byť:

  • hospodárne,
  • efektívne,
  • a účelné.

Ďalším dôvodom je, aby sa dalo posúdiť, či poskytnuté odmeny plnia u jednotlivých poslancov účel, na ktorý by mali slúžiť.

Malo by sa dať vyhodnotiť, či zodpovedajú zodpovednosti, námahe a povinnostiam, ktoré by poslanec mal plniť a porovnať to s ich skutočným plnením.

Pripomínam, že kompetencie a právomoci poslancov, ktoré im voliči zveria svojim hlasom, sú konkrétne dané v zákone o obecnom zriadení.

Kompetencie a právomoci poslancov by sa samozrejme nemali podceňovať, ale ani preceňovať. Úlohou poslanca je rozhodovať o tzv. základných otázkach mesta.

Čo presne znamená pojem "základné otázky mesta", je definované v zákone o obecnom zriadení.

Ostatné rozhodnutia a zabezpečovanie operatívneho chodu samosprávy má v kompetencii výlučne primátor(ka) resp. jej zástupca, ktorého si vyberá z radov poslancov.

Motivácia kandidovať

Tretím dôvodom na to, prečo je vhodné poznať príjmy poslancov, je motivácia ostatných šikovných ľudí, aby kandidovali za poslancov.

Námaha a čas, ktoré by zvolení poslanci mali venovať výkonu poslaneckého mandátu, je totiž vyvažovaná práve poslaneckou odmenou.

Poslanecký mandát vykonáva poslanec popri pôvodnom "civilnom" zamestnaní, obvykle vo voľnom čase. Otázky to môže vyvolávať u poslancov, ktorí sú zamestnaní v mestských firmách resp. organizáciách a ako poslanci rozhodujú o osude svojho "nadriadeného". Tam nie je úplne jednoznačné, kto je komu vlastne naozaj nadriadený.

Ktokoľvek (aj vy, milý čitateľ) sa môže rozhodnúť, že bude kandidovať v komunálnych voľbách vo svojom meste (obci). Nepotrebujete na to nikoho súhlas. Preto je férové a nevyhnutné, aby:

  • bol spôsob odmeňovania poslancov,
  • jeho primeranosť a vhodnosť,

predmetom diskusie a verejnej kontroly.

Pochopiteľne, odmeňovanie a príjmy "za poslanecký mandát" by nemali byť prevažujúcim motívom pre rozhodnutie kandidovať.

Od istej hranice sa totiž príležitosť získať poslanecké odmeny a ich výška môže stať pre niekoho silným motívom získať vo voľbách mandát. Samotná kvalita vykonávaného mandátu už pre rozhodnutie kandidovať potom nehrá významnú rolu.

Spolu s nezáujmom šikovných ľudí kandidovať, to môže viesť k tomu, že dôležité rozhodnutia v meste nevykonávajú ľudia s najvhodnejšími schopnosťami, lebo takí sa ani nerozhodnú kandidovať.

Pochopiteľne, toho, kto nekandiduje, nemožno zvoliť.

Spôsob odmeňovania tiež môže motivovať k tomu, aby sa uskutočňovalo čo najviac zasadnutí orgánov mesta, pretože základným princípom odmeňovania poslancov v Prešove je v súčasnosti odmena "za zasadnutie".

Podkladom na vyplatenie odmeny je podpis na prezenčnej listine. Častým javom je preto neskorý príchod a skorý odchod zo zasadnutia. Aj to však postačuje na vyplatenie plnohodnotnej odmeny.

V mestských firmách sú zasa odmeny podľa mojich informácií paušálne, takže úplne pasívny člen predstavenstva alebo dozornej rady sa zasadnutiach ani nemusí zúčastňovať, nemusí vykonávať ani žiadne ďalšie činnosti a odmena mu aj tak prináleží.

Ako sa počítajú odmeny poslancov?

Odmeny za výkon poslaneckého mandátu určuje uznesením len mestské zastupiteľstvo.

Poslancov na to splnomocňuje § 25 ods. 5 zákona o obecnom zriadení:

"Funkcia poslanca sa zásadne vykonáva bez prerušenia pracovného alebo obdobného pomeru. Za jej výkon však môže obec poskytnúť odmenu. Poslancovi patrí náhrada skutočných výdavkov, ktoré mu v súvislosti s výkonom funkcie poslanca vznikli, podľa osobitných predpisov platných pre zamestnancov v pracovnom pomere."

V Prešove sú odmeny určené dokumentom, ktorý má názov "Zásady odmeňovania poslancov Mestského zastupiteľstva v Prešove a členov Mestskej rady v Prešove, komisií Mestského zastupiteľstva v Prešove a výborov v mestských častiach v Prešove".

Odmeňovací poriadok bol schválený v januári 2008 a jeho zatiaľ posledný, štvrtý dodatok, bol schválený v novembri 2012.

Posledný zverejnený a formálne navrhnutý pokus o jeho novelu bol v januári 2013, no nebol právoplatne schválený a "skončil" v mestskej rade.

Doplnené 3. 2. 2017:

V diskusii som bol upozornený, že nie je pravda, že posledný pokus o jeho novelu bol tak, ako som napísal. Upozornenie je správne, o novele odmeňovacieho poriadku rokovalo mestské zastupiteľstvo aj neskôr na zasadnutí dňa 27. 4. 2015.

Diskusia je zaznamenaná aj v oficiálnom videozázname.

V diskusii som vystúpil s faktickou poznámkou.

Taktiež som bol upozornený, že v súčasnosti platí odmeňovací poriadok z roku 2015. Mala by to byť pravda. Na vysvetlenie uvádzam, že som pri overovaní podkladov pri písaní článku najprv prehľadal internetovú stránku mesta, kde sa zverejnený odmeňovací poriadok nenachádza, takže som nedokázal prísť na tento môj omyl.

Za moje chyby a nesprávne informácie sa ospravedlňujem.

(koniec doplnenia)

Materiál si môžete sami pozrieť, platné zásady odmeňovania sú jeho prílohou.

Treba dodať, že odmeny sa raz ročne valorizujú.

Tabu o odmenách prelamujem už roky

Súvislosť a motivácie poslancov, silno ovplyvnené poslaneckými odmenami, sledujem už dlhé roky.

Preto sa aktívne snažím o to, aby mestský úrad zverejňoval poslanecké odmeny aktívne a automaticky. To sa už nejaký čas robí, ale trochu rozpačito.

Nájsť ich môžete aj sami na internetovej stránke mesta. Stále sú však trochu "tabuizované".

V súčasnosti napríklad na internetovej stránke mesta nenájdete odmeny za predchádzajúce roky pred rokom 2016. "Zmizli" s novým redizajnom prešovskej oficiálnej stránky.

Boja sa poslanci zverejňovania odmien?

Denník Korzár už 27. novembra 2011 v článku "Prešovskí poslanci sa boja zverejňovania odmien" okrem iného napísal:

Drutarovský ukázal výpisy z účtu

Richard Drutarovský je za to, aby sa príjmy poslancov zverejňovali. Ako dôkaz svojho presvedčenia nám ukázal výplatné výpisy z banky. Potvrdil tiež, že každý mesiac majú odmeny inú výšku a presné podklady má len mzdová učtáreň radnice. Jeho odmeny za polrok za pohybovali od 140 do 450 eur (pozn." mesačne).

„Nemám čo tajiť a ľudia by to mali vedieť, lebo ide o peniaze daňových poplatníkov a asi chcú vedieť, čo volení zástupcovia za tie peniaze aj reálne robia,“ povedal nám.

Viac informácií a aj odkazy na citované zdroje som pripojil v odkazoch na konci tohto textu. Môžete si ich tam pozrieť.

Čo vyšlo Prešovčanovi v tabuľke o príjmoch?

Spomínaný Prešovčan poslal poslancom nasledujúcu tabuľku.

Predpokladám, že informácie získal dopytmi, ktoré môže každý občan položiť úradom a mestským firmám podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám.

 

Príjem z MsÚ

Príjem z podnikov

SPOLU

Ing. Andrea Turčanová - primátorka

114 619,45

 

114 619,45

MUDr. Ján Ahlers MPH

18 386,67

5 368,16

23 754,83

doc. PhDr. Štefánia Andraščíková PhD., MPH

53 006,60

23 123,54

76 130,14

PhDr. Marcela  Antolová 

10 348,16

5 260,50

15 608,66

RNDr. Zuzana  Bednárová PhD.

9 838,16

5 368,16

15 206,32

PaedDr. Miroslav Benko MBA

51 406,09

 

51 406,09

MUDr. Peter Cvengroš

6 336,41

4 760,00

11 096,41

Valéria  Drobňáková 

9 926,10

5 368,16

15 294,26

Ing. Richard  Drutarovský 

35 713,27

6 259,42

41 972,69

PhDr. Rudolf Dupkala PhD.

29 099,53

4 760,00

33 859,53

JUDr. Katarína  Ďurčanská 

76 756,18

 

76 756,18

PhDr. Martin Ďurišin PhD.

12 919,40

4 760,00

17 679,40

Ing. Renáta Fedorčíková

10 293,50

4 760,00

15 053,50

Mgr. Stanislav Ferenc

48 063,86

32 400,27

80 464,13

Štefan Hermanovský

10 675,55

2 970,00

13 645,55

Ing. Juraj Hudáč

12 424,18

4 760,00

17 184,18

MUDr. Vasiľ  Janko 

60 504,08

34 511,73

95 015,81

Ing. Stanislav Kahanec

52 549,37

3 442,50

55 991,87

Ing. Marta Kollárová PhD.

57 688,32

22 361,76

80 050,08

PhDr. Mikuláš Komanický

35 484,97

12 866,13

48 351,10

Mgr. Peter  Krajňák 

31 350,16

2 110,50

33 460,66

Mgr. Jaroslava Kutajová

8 249,65

 

8 249,65

Ing. Štefan Kužma

105 590,55

 

105 590,55

PhDr. Janette Langová

28 523,75

 

28 523,75

PhDr. Martin Lipka PhD.

26 244,71

8 040,00

34 284,71

Ing. Ľudovít Malaga

71 253,31

9 672,30

80 925,61

PhDr. Martin Matejka MBA

7 535,18

2 110,50

9 645,68

Ing. Rastislav Mochnacký

13 048,15

2 430,00

15 478,15

MUDr. Daniela Mrouahová

22 639,01

11 401,00

34 040,01

JUDr. René Pucher

106 831,98

11 670,00

118 501,98

Ing. Štefan Szidor

13 525,11

 

13 525,11

Zuzana Tkáčová

9 982,44

2 110,50

12 092,94

Správnosť celej tabuľky potvrdiť nemôžem. Autor totiž nedal k dispozícii kópie podkladových materiálov. Ale autor je však mnohým dobre známy, hodnoverný a riadne sa pod svoje dielo podpísal, vrátane spätného kontaktu na seba.

Autor tabuľky uvádza, že prehľad je spočítaný k septembru 2016.

Poznajúc okolnosti a približnú metodiku určovania odmien, sa dá povedať, že čísla vyzerajú na prvý pohľad reálne.

Poslanecké odmeny však závisia od skutočnej účasti poslancov na zasadnutiach orgánov mesta. Pri tých poslancoch, ktorých účasť na zasadnutiach orgánov nie je pravidelná, to je vidieť.

Pri neospravedlnenej "absencii" odmena poslancovi nepatrí. Ak sa však ospravedlní, dostane polovicu odmeny. Našli by sa aj poslanci, ktorí sa ospravedlňujú opakovane za sebou.

Taktiež nie všetci poslanci v tabuľke sú poslancami rovnako dlho. To objasňuje niektoré významné rozdiely medzi poslancami.

Sumy v tabuľke sú predpokladám uvedené ako hrubé príjmy.

Na jednej strane sú zaťažené odvodmi a daňovou záťažou rovnako, ako príjmy zamestnancov. Čiste príjmy poslancov sú preto nižšie o odvody a dane. V prípade primátorky sú vzhľadom na výšku jej platu ešte ponížené o tzv. milionársku daň.

Na druhej strane, celkové náklady zvyšujú odvody, ktoré platí z tých nákladov Mesto Prešov resp. mestské fifmy.

Všetky odvody a dane putujú do štátneho rozpočtu resp. do verejnoprávnych poisťovní.

Odmeny poslancov netvoria zásadný podiel na výdavkoch mesta, no môžu mať aj tak zásadný vplyv na kvalitu rozhodovania o výdavkoch mesta a aj iných, nefinančných rozhodnutí.

Finty na nafukovanie

Napríklad ukončenie zasadnutia zastupiteľstva pre neuznášaniaschopnosť má za následok zo zákona povinnosť zvolania ďalšieho zasadnutia, za ktoré poslanci opäť dostanú odmenu.

Ak sa primátorka rozhodne nepodpísať uznesenie mestského zastupiteľstva, musí zo zákona zvolať zasadnutie mestskej rady, za ktoré poslanci opäť dostanú odmenu.

Keďže materiály na zasadnutia komisií sú zverejňované, niekedy si môžete všimnúť, že zvolané zasadnutie má v návrhu programu iba otvorenie a bod Rôzne.

Aj za účasť na takom zasadnutí prináleží poslancom a ostatným členom komisií odmena. Otázne v takých prípadoch je, či zvolanie zasadnutia komisie bolo nevyhnutné. Rozhoduje o tom predseda komisie.

Diskusia o odmenách

Verím, že otvorená diskusia o problematike odmien poslancov napokon povedie k tomu, že v mestskom zastupiteľstve, odborných komisiách zastupiteľstva a v orgánoch mestských firiem budú mať záujem pôsobiť rozhľadení a zodpovední zástupcovia, zvýši sa záujem takých ľudí o kandidatúru a v konečnom dôsledku si ostatní občania dokážu takých ľudí vybrať.

Samozrejme, odmeny a diskusia o nich sama o sebe Prešov "nespasí", no je jednou dosť významnou skladačkou do stavebnice, ktorá ovplyvňuje verejné dianie a pocit z neho v Prešove.

Čo si myslíte? Podeľte sa o svoje názory.

Lajknite môj profil na Facebooku: facebook.com/r.drutarovsky
 

Úradné dokumenty

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru križovatka, most, stavebné povolenie

Rozhodnutie Okresného úradu Prešov, Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, číslo OU-PO-OCDPK-2017/007147-04 zo dňa 17. 2. 2017.

Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, oznámenie o začatí konania o predĺžení platnosti stavebného povolenie

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie konania o predĺžení stavebného povolenia, č. j. 10424/2017/SCDPK-C240/12922 zo dňa 16. 2. 2017 pre stavbu "Ďiaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh".

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru, Úprava trolejového vedenia, oznam o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou Prešovský samosprávny kraj, Úrad Prešovského samosprávneho kraja, Odbor dopravy, oznamuje začatie stavebného konania a nariadenia ústneho konania, č. j. 02416/2017/OOD-002 zo dňa 10. 2. 2017 pre stavbu...

Poznámky k zákonom

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Môže mi úrad doručiť zásielku, ak dlhodobo nie som doma?

Pri doručovaní úradných rozhodnutí v správnom konaní sa často stretávam s takzvanou fikciou...

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Výkup pozemkov na obchvat: Nechcel čakať, vyplatia ho skôr

Národná diaľničná používa dvojaký meter, tvrdia vlastníci.

Dopravný expert: Nechoďme do diaľnic v polovičnom profile

Podobná diskusia o doprave, akú zažíva Prešov, čaká aj iné mestá. Obchvat Prešova sa prehodnocuje a...

Ani päťdesiat úradných pečiatok vám nepomôže, keď si niekto spomenie, že práve váš dom je treba chrániť pre budúce generácie

Mal by štát zrušiť povolenie na zbúranie funkcionalistickej vily v pražských Petřinách? Hosťami...

Na prebratie zásielky bude viac času

Úradná zásielka adresovaná občanovi napríklad zo stavebného úradu je považovaná za doručenú na...

Jarovce sa odvolali proti rozhodnutiu o vyvlastnení pozemkov pre diaľnicu D4

Obec už časť pozemkov pod diaľnicu NDS predala, ďalšie pozemky potrebuje z dôvodu, že zmeny a...

Pozemkové úpravy a ochrana pôdy

Motto: Bohatý hospodár nepredáva svoj majetok.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...