Kedy možno očakávať dokončenie diaľničného obchvatu D1 okolo Prešova?

Dostal som dnes od dvoch občanov otázku, kedy možno očakávať dokončenie diaľničného obchvatu Prešova na diaľnici D1 a čo bráni tomu, aby práce napredovali. Keďže téma zaujíma viacerých ľudí, tu sú aktuálne informácie.

15. 04. 2012

Autor: Richard Drutarovský, poslanec v období 2010 - 2018

Richard Drutarovský, poslanec Mestského zastupiteľstva v Prešove.

V prvom rade je potrebné uviesť, že za výstavbu diaľnice zodpovedá štátna Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (v skratke NDS), teda nie prešovská samospráva.

Aj napriek tomu nielen mňa zaujíma stav prípravy všetkých dopravných stavieb v Prešove a nie je ani ostatným poslancom ľahostajné dianie okolo ich prípravy a výstavby.

Preto komisia mestského zastupiteľstva pre územný plán, výstavbu, dopravu a životné prostredie, ktorej som členom, zvolala koncom januára zasadnutie kompetentných, aby sme z prvej ruky získali najčerstvejšie informácie.

Pozvaní boli zástupcovia NDS (spravuje rýchlostné cesty a diaľnice), Slovenskej správy ciest (cesty 1. triedy), Prešovského samosprávneho kraja (cesty 2. a 3. triedy) a aj z mestského úradu (miestne komunikácie).

Keďže naša komisia na základe môjho návrhu rokovacieho poriadku zverejňuje na internetovej stránke mesta nielen svoj program zasadnutí a prijaté uznesenia, ale aj zápisnicu a najmä materiály ešte pred samotným zasadnutím, môžete si ich pozrieť na stránke komisie.

V čase písania tohto článku je to na stránke: http://www.presov.sk/portal/?c=12&ctg=299

Zasadnutie komisie o ktorom hovorím, sa uskutočnilo 31. januára 2012. Program si môžete pozrieť na stránke: http://www.presov.sk/portal/?c=12&id=17650

Celú zápisnicu a uznesenia z tohto zasadnutia si môžete pozrieť na stránke: http://www.presov.sk/portal/?c=12&id=17868

Pre zjednodušenie vyberám zo zápisnice texty k bodu, ktorý približuje o čom sa hovorilo na zasadnutí komisie v súvislosti s výstavbou dopravných stavieb v našom meste:

Stav prípravy dopravných stavieb nadradenej komunikačnej siete na území mesta Prešov a v jeho okolí

Za NDS, a.s.- IO Prešov vystúpil Ing. Šima:

V úvode podrobne popísal súčasný stav v príprave dvoch významných stavieb – diaľnice D1 v úseku Prešov západ – Prešov juh a rýchlostnej komunikácie R4 v úseku Prešov západ – Kapušany. Výklad sprevádzal grafickou dokumentáciou. Z hľadiska predpokladov realizácie uviedol aktuálne termíny začatia stavieb – uvedený úsek R4 začatie v roku 2014,uvedený úsek D1 začatie v roku 2015. V súčasnej dobe prebieha verejné obstarávanie – výber zhotoviteľa DSP (pozn. autora: dokumentácia pre žiadosť o stavebné povolenie) pre obidve stavby.

Predseda komisie Ing. arch. Tkačík na ilustráciu prečítal úryvok z listu ministra Ing. Jána Figeľa z roku 2010, v ktorom sú uvedené odlišné termíny začatia stavieb.

Ing. Šima vysvetlil, že financovanie týchto stavieb je závislé na možnosti čerpania prostriedkov z európskych fondov, čerpanie z operačného programu 2007 – 2013 je nereálne, ukončenie výstavby je po termíne ukončenia programu. Predpokladá sa zaradenie do programu po roku 2013.

Za SSC – IV SC Košice vystúpil Ing. Šťastný:

Podrobne prezentoval pripravované stavby na cestách I. triedy na území mesta a v jeho okolí. Výklad sprevádzal grafickou dokumentáciou s uvedením jednotlivých úsekov. Poukázal na fakt, že možnosti financovania sú len na rekonštrukcie a technické zlepšenia, realizovať sa bude len jedna nová stavba a to úsek tzv. Nábrežnej komunikácie Škutétyho – križovatka ZVL a časť úseku Košickej ulice.

Za VÚC PSK a SÚC PSK vystúpil Ing. Kozák:

Podrobne popísal stav komunikácií II. a III. triedy na území mesta. Poukázal na fakt, že tieto cesty suplujú nadradenú cestnú sieť, z čoho vyplýva, že sú nadmerne preťažované a spôsobujú zvýšené náklady PSK na ich údržbu. Ďalej poukázal na anomálie v zaraďovaní ciest – napr. Petrovianska ulica je podľa kolaudačného rozhodnutia cestou III. triedy a privádzačom dopravy z cesty I. triedy Košická ulica na diaľnicu D1. Očakáva bližšiu spoluprácu s mestom pri majetkovoprávnom usporiadaní pre stavbu úseku cesty Kuzmányho ulica, ktorá bude zároveň súčasťou II. mestského okruhu.

Ing. Luterán – odbor dopravy PSK dal ministerstvu zamietavé stanovisko, aby peniaze určené pre výstavbu R4 boli použité na stavby ciest I. triedy, podľa ich stanoviska je pre odľahčenie ciest II. a III. triedy prioritná stavba R4 v úseku Prešov západ – Kapušany.

Ing. Šťastný – všetky stavby ciest I. triedy sú financované z fondov, v súčasnej dobe nezačíname veľké stavy, ide len o rekonštrukcie mostov a odstraňovanie bodových nedostatkov.

S tým súvisia aj informácie z ďalšieho bodu zasadnutia komisie, z ktorého vyberám:

Ing. Šima – NDS, a.s. trvá na realizácii týchto dvoch stavieb súčasne

  • stavba D1 môže fungovať samostatne, R4 bez D1 nemôže, ale z pohľadu mesta je R4 prioritnejšia,
  • reálne očakávajú výrazne nižšiu cenu po vysúťažení dodávateľa.

Ing. Luterán – je skeptický, neverí, že tento štát dá takúto sumu pre riešenie dopravy v meste.

Ing. arch. Ligus – za tento stav môžu centrálne orgány, je fakt, že v Prešove nebolo investované dlhé roky.

Ing. Šima – je optimista, všetci si musia uvedomiť že súvislé trasy Bratislava – Košice a Poľsko – Maďarsko nemôžu mesto preskočiť. Nie je možné na 100 % potvrdiť definitívny termín začatia, plánovanie v orgánoch EÚ,

  • dopravnú situáciu v meste môže zlepšiť len súčasné riešenie nadradenej ale aj miestnej siete ciest
  • je treba stavať po častiach a plánovať po rokoch

Súčasťou vystúpení boli aj videoprezentácie projektových zámerov. Keďže zasadnutia našej komisie sú dostupné verejnosti, prítomní hostia z radov verejnosti si mohli pozrieť aj zaujímavé a názorné videoprezentácie.

Budúcnosť výstavby tunelového diaľničného obchvatu Prešova by som mohol zosumarizovať do niekoľkých bodov:

  • trasa tunelového obchvatu je už niekoľko rokov ustálená v uzemnom pláne mesta,
  • na tunelový obchvat bolo vydané a je právoplatné územné rozhodnutie,
  • v súčasnosti prebieha verejná súťaž na projektantskú firmu, ktorá následne urobí dokumentáciu pre žiadosť o stavebné povolenie,
  • následne budú ešte prebiehať výkupy nehnuteľností a povoľovanie stavby,
  • kvôli súvislosti s diaľničnou mega križovatkou na Vydumanci je nevyhnutné začať budovať tunelový obchvat D1 spolu so severným obchvatom R4 (od Vydumanca, s tunelom cez Bikoš, okolo Fintíc s vyústením pri Kapušanoch),
  • prevláda názor, že obchvat R4 je pre Prešov potrebnejší ako tunelový diaľničný obchvat,
  • financovanie výstavby je reálne akurát z eurofondov, aktuálne programové obdobie sa končí v roku 2013, takže výstavba sa môže dostať do plánu najskôr až v nasledujúcom období,
  • o pláne výstavby rýchlostných ciest a diaľnic rozhoduje záväzne vláda Slovenskej republiky, takže od rozhodnutia vlády záleží, či dostane Prešov vo výstavbe zelenú a kedy.

Situáciu okolo prípravy a výstavby prešovských dopravných stavieb dlhodobo podrobne sledujem, zozbierané a aktualizované správy z médií môžete nájsť na stránkach, ktorých odkazy uvádzam na konci tohto textu.

Ak máte záujem aj o ďalšie poslanecké informácie, môžete navštíviť aj moju poslaneckú internetovú stránku http://vyvlastnenie.sk/poslanec alebo ma požiadať o priateľstvo na Facebooku: http://facebook.com/drutarovsky

Ak máte účet na Facebooku, diskutovať k tejto téme môžete tam alebo priamo pod týmto článkom.

Sledujte môj profil na Facebooku: facebook.com/drutarovsky.poslanec
 

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...