Zrýchliť stavbu diaľnic sa vyplatí, verí Choma

Reklama:
27. 01. 2008

Zdroj: SITA

Počas prvých 5 až 7 rokov zrýchlenej výstavby diaľnic môžu byť negatíva vyššia ako pozitíva, potom sa však situácia otočí, predpokladá šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma.

V tomto roku by sa mohla začať realizácia všetkých troch balíkov verejno-súkromného partnerstva (PPP) zameraných na výstavbu a prevádzku vybraných úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Prešovom a rýchlostnej cesty R1 Nitra - Tekovské Nemce. Predpokladá to generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti a vládny splnomocnenec pre urýchlenie výstavby diaľnic Igor Choma.

Poukázal na to, že sa verejne diskutuje len o dopadoch výstavby diaľnic na štátny rozpočet, ktoré sa dajú vyčísliť. Obchádzajú sa však podľa neho z toho plynúce prínosy.

Prínosy diaľnic pre ekonomiku je ťažké spočítať, diaľničná spoločnosť v spolupráci s Výskumným ústavom dopravným v Žiline dospeli k pozitívnym číslam, uviedol Choma.

Z porovnania pozitív a negatív podľa neho vychádza, že počas prvých piatich až siedmich rokov negatíva alebo ich dopad na štátny rozpočet sú vyššie ako pozitíva. "Potom sa to začína vyrovnávať a pozitíva prudko prevládajú," dodal Choma.

V prípade projektov PPP majú byť riziká prenesené na budúceho koncesionára. V konečnom dôsledku existuje podľa riaditeľa NDS len riziko finančného dopadu.

"Hneď ako budeme mať cenu na základe ponuky, potom sa dá relevantne zhodnotiť dopad na štátny rozpočet, prípadne na zmluvu. To sú tie negatíva. Po podpise zmluvy už prakticky neexistujú iné riziká," pokračoval Choma.

V zmluve bude podľa neho jasne určený termín, pevná cena a ďalšie parametre, pričom riziká budú už len minimálne. Potom bude závisieť už iba od vlády, ako sa rozhodne, a či pôjde do projektu, ak bude známe, akú sumu bude štát koncesionárovi splácať.

"Zvolili sme postup, že chceme mať postavené diaľnice čo najskôr, pretože efekt z nich je naozaj prínosom," povedal Choma. Ak by sa diaľnice stavali rýchlejšie, mohli by byť napríklad drahšie o 10 percent, ale ak by výstavba bola dlhšia a prirátala sa cenová indexácia, tak či tak by sa podľa neho dospelo minimálne k tým 10 percent.

Pomalšie tempo výstavby určite nebude lacnejšie, dodal o nákladoch. "Čím dlhšie staviate, tým máte vyššie náklady," poznamenal riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.

Choma sa pokúsi sa "pritlačiť" na to, aby súťaž na tretí balík PPP začala do štyroch mesiacov od vyhlásenia tendrov na prvý a druhý balík, čiže približne do konca apríla tohto roka.

"Tretia súťaž PPP sa začne bez ohľadu na vyhodnotenie prvého a druhé balíka. Pokiaľ by sa ukázalo, že prvé dve súťaže sú pre štát z nejakých dôvodov mimoriadne nepriaznivé, mohol by sa prehodnotiť aj tretí balík," uviedol.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...