Zmluvu s víťazom spochybneného megatendra chcú uzavrieť do zajtra

Reklama:
29. 12. 2008

Zdroj: kc, SME Online

Bratislava - Obrovský štátny tender za vyše 20 miliárd korún, z ktorého boli za pochybných okolností vyhodené všetky lacnejšie ponuky a ostala len najdrahšia, možno naozaj ukončia ešte medzi sviatkami. Pre denník Pravda to povedal minister dopravy Ľubomír Vážny.

"Zmluvu chceme uzavrieť čo najskôr, hneď ako budú vyriešené všetky námietky a zákonné lehoty," uviedol Vážny k tendru na mýtny systém. Na otázku , či je možné, že k podpisu dohody za vyše 20 miliárd korún dôjde už medzi sviatkami, minister uviedol: ,"Po Vianociach budeme pracovať, nie je to vylúčené."

Ak by Národná diaľničná spoločnosť naozaj prijala najdrahšiu ponuka v mýtnom tendri, znamenalo by to, že Slovensko zaplatí rádovo miliardy korún viac, ako by musel za mýtny systém platiť, ak by si vybral ponuku niektorého z iných zahraničných konzorcií.

Konzorcium SanToll ponúklo postavenie a prevádzkovanie systému za 25,7 miliardy korún, pričom najlacnejšia ponuka bola o takmer 7 miliárd korún nižšia. Všetky tri konzorciá, ktoré boli z tendra vylúčené s pochybnými vysvetleniami, vedú zahraničné spoločnosti, ktoré majú skúsenosti s výberom mýta.

Kto je favorit

Konzorcium SanToll tvorí francúzska firma Sanef a slovenské akciovka Ibertax. Sanef je firma, ktorá má skúsenosti s výstavbou a prevádzkou logistických systémov. Patrí do rovnakej finančnej skupiny ako firma Abertis, s ktorej podporou sa pred tromi rokmi J&T neúspešne snažili o košické a bratislavské letisko.

Ani konzultácie Sanefu a J&T týkajúce sa mýtneho tendra slovenská finančná skupina nepopiera. Vysvetľuje nimi, prečo jej ľudia boli pri zakadaní firmy Ibertax, ktorá je druhým členom konzorcia. J&T len zdôrazňuje, že nie je účastníkom tendra a ani nevlastní žiadnu firmu, ktorá by ňou bola.

Ibertax je účelová akciovka, ktorá sídli na adrese firmy, ktorá spravuje takzvané schránkové spoločnosti, ktorých majitelia nechcú byť známi.

Ak by SanToll slovenskú zákazku naozaj získal, veľkú časť prác by napokon vykonal Siemens. Ten sa netají tým, že potom, čo sa rozpadlo jeho pôvodné konzorcium dohodol sa na "technickej spolupráci" so Sanefom. Pre Siemens je práca na mýte životne dôležitá. Vyvinul totiž pre neho technológie, ktoré prezentuje ako pokrokové, no doteraz ich nemohol použiť a tak v každom podobnom tendri jeho referencie slabnú.

Vec Smeru

Celú kontrolu nad mýtnym tendrom majú nominanti strany Smer. Tá totiž kontroluje aj ministerstvo dopravy aj Národnú diaľničnú spoločnosť. Cez nich sa do vedúcich pozícií v komisii dostali ľudia blízki podnikateľom Vladimírovi Póorovi a Milanovi Fiľovi.

Premiér Robert Fico je s tendrom tiež podrobne oboznámený. Výber najdrahšej ponuky ešte v lete vysvetľoval tým, že lacnejšie ponuky by mohli skončiť dodatkami, ktoré by zákazku napokon predražili.

Fico ukončeniu tendra pomohol aj tým, že v zrýchlenom legislatívnom konaní nechal schváliť takú zmenu zákona o verejnom obstarávaní, ktorá fakticky znemožňuje podávanie ďalších námietok v tendri. Tie doteraz bránili uzavretiu súťaže.

Novela zákona bola jedným z bodov kritiky tendra, ktorú smerovala Európska komisia Bratislave. Predstavitelia Slovenska si oficiálny list so žiadosťou o vysvetlenie viacerých vecí týkajúcich sa mýta prebrali tesne pred Vianocami.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...