Život pod diaľnicou priniesol ľuďom v Korytnom množstvo problémov

Reklama:

Nad obcou Korytné v Levočskom okrese sa vyše 10 rokov vypína takmer 400 metrov dlhý betónový most. Je súčasťou najvýznamnejšej a najdlhšej slovenskej diaľnice. Obyvateľom Korytného priniesla betónová stavba viac starostí ako osohu.

29. 05. 2014

Zdroj: Eva Šoltísová, Korzár

KORYTNÉ. Koncom júna 2003 bol uvedený do prevádzky úsek diaľnice D1 medzi Beharovcami a Fričovcami (okresy Levoča a Prešov).

Etapa zahrňovala aj výstavbu západného portálu tunela Branisko a mostu Korytné, ktorý sa vypína nad obcou s rovnomenným názvom.

Stavbu diaľnice, ale najmä mosta sprevádzala vlna nevôle zo strany občanov Korytného. Domácim sa nepozdávala  obrovská betónová konštrukcia dlhá 393 metrov, ktorá mala byť postavená nad rodinnými domami.

Celospoločenským záujmom však museli ustúpiť názorové rozdiely dotknutých obyvateľov Korytného.

Nešťastné riešenie

Po vyše desiatich rokoch si už miestni na kolos nad dedinou privykli. Pripúšťajú, že stavba priniesla do tohto kúta pokoj v podobe málo využívanej cesty.

Vysoká frekvencia premávajúcich áut, ktoré prechádzali cez dedinu smerom na horské sedlo Branisko, bola odklonená do diaľničného tunela.

Podľa slov starostu Korytného Petra Palenčára (nez.) je to jediné pozitívum. „Stavbu mosta ponad dedinu nepovažujem za šťastné riešenie. Most tieni počas celého roka. Najviac to cítime najmä v zime, keď je slnko nižšie a celý stred obce je zatienený,“ hovorí starosta.

Most rozdelil dedinu na dve časti. Priamo pod stavbou sa nachádza ochranné pásmo Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ktorá od obce pozemky kúpila.

„V dedinke žije len 94 obyvateľov, ich počet za posledné roky poklesol. Mladí bez práce sa sťahujú za zárobkom. Ak by sa aj mladé rodiny chceli usadiť a stavať, obec im nemôže ponúknuť pozemky. Prišli sme o parcely, na ktorých mohli teraz stáť ďalšie domy,“ povzdychne si.

Protihlukové bariéry

Domáci, bývajúci v blízkosti mosta, počujú hrmot každého prechádzajúceho auta.

V ušiach silno rezonuje najmä prejazd ťažkých mechanizmov po dilatačnej škáre na začiatku a konci mosta, ktorá je vybudovaná z dôvodu tepelnej rozťažnosti. V noci sa zvuk šíri omnoho silnejšie a tunajším nedá spať.

„Projekt mosta nerátal s protihlukovými bariérami. Upozornili sme na to NDS. Dostali sme prísľub, že pri stavbe druhej časti diaľničného mosta sa bariéry dobudujú aj na využívaný most. Projekt predpokladá so začatím stavebných prác najskôr v roku 2020. Nie sú to pre nás najlepšie vyhliadky,“ krčí plecami starosta.

Nedostatok pitnej vody

Postavená diaľnica v tejto lokalite priniesla obyvateľom Korytného ďalšie problémy. Trápia sa s nedostatkom pitnej vody.

„Pri stavebných prácach nám firma, ktorá ich vykonávala,  zbúrala vodojem. Postavili síce nový, ale na inom mieste, kde je výdatnosť prameňa slabá. Obec má odvtedy problém s dostatkom pitnej vody. Najhoršie je to v období sucha. NDS nám dala zapravdu a sľúbila nápravu. Je potrebné, aby sa prívodným potrubím priviedol výdatný prameň do jestvujúceho vodojemu. Doteraz sa v tomto smere nič neurobilo,“ sťažuje sa P. Palenčár.

Do pôvodného vodojemu voda stekala samospádom. Do tejto nádrže sa voda prečerpáva pomocou elektromotorov.

„Naši občania museli  za elektrinu z obecného vodovodu doplácať, čo sa im nepáči. Berú to ako nedoriešenú vec zo strany diaľničnej spoločnosti,“ konštatuje starosta.

Horšie je počas odstávky tunela

Seniorka Mária Pitoňáková zaspomínala na začiatky výstavby diaľnice.

„Nová diaľnica pripravila dedinu o ovocný sad. Cesty boli špinavé, blato sa nám nosilo domov. Odkedy máme most nad hlavami, nemáme dostatok vody. Niektorí si už dali vykopať studne, nechcú doplácať za elektrinu. Ja bývam vyššie v dedine, ale keď som pri dcére, počujem autá uháňajúce po moste. Kto má slabší spánok, ten sa určite nevyspí,“ skonštatovala miestna dôchodkyňa.

Muž v stredných rokoch sa nad postaveným mostom nepozastavuje. „Mali by ste prísť, keď je odstávka tunela Branisko. Kolóna áut a ťažkých mechanizmov prechádza cez dedinu. Je to na nevydržanie, nepočujete vlastné slovo,“ krátko zhodnotil.

Fakty

Nový zdroj vybudujú s ďalším diaľničným úsekom

Na sľúbený zdroj pitnej vody pre obec Korytné sme sa zaujímali aj u správcu diaľnice, Národnej diaľničnej spoločnosti. Na naše otázky odpovedal hovorca spoločnosti Marcel Jánošík.

„Nový zdroj pitnej vody v obci vybudujeme v rámci začiatku výstavby diaľnice D1 Beharovce – Branisko, druhý profil, ako jeden z jej objektov. Finančné prostriedky budú uvoľnené až po začatí stavby. Dovtedy nemáme možnosť vybudovať a financovať nový vodný zdroj pre obec Korytné,“ uviedol hovorca NDS.

Ako doplnil, viac ako sedemkilometrový úsek diaľnice D1 Beharovce – Branisko (ľavý pás) je v procese územného konania. Plánovaný začiatok výstavby je stanovený na rok 2020 a ukončenie v roku 2025. „Uvažuje sa aj o postavení protihlukových bariér na oboch diaľničných mostoch,“ dodal M. Jánošík.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...