Žilina zabojuje proti utlmeniu diaľnice

Reklama:

Osud košickej diaľnice pre Žilinu stále nie je určený. Proti utlmeniu pôvodnej diaľnice sa však postavili miestni podnikatelia aj politici.

20. 07. 2007

Zdroj: luk, jam, Pravda

Diaľnica sa pri Žiline vyhne tunelom

Diaľnice majú raketovo rásť, väčšina bude súkromná

Osud košickej diaľnice pre Žilinu stále nie je určený. Ministerstvo dopravy v týchto dňoch vymýšľa novú verziu plánu výstavby diaľnic podľa zmien, ktoré ohlásil premiér Robert Fico pred niekoľkými dňami. Podľa ministra dopravy sa na diaľnici D1 naprieč Slovenskom majú utlmiť najťažšie úseky pod Žilinou, pretože sa nedajú postaviť do roku 2010.

Či sa bude pri Žiline stavať diaľnica cez tunely, alebo len opravovať a dorábať súčasná preplnená cesta, bude podľa informácií Pravdy jasné v priebehu dvoch, troch týždňov. Ministerstvo dopravy zatiaľ na otázky Pravdy o tom, čo bude s diaľnicou a cestou pri Žiline, odpovedať odmietlo.

Proti utlmeniu pôvodnej diaľnice sa však vo štvrtok postavili miestni podnikatelia aj politici. Žilinskí podnikatelia považujú rozhodnutie nestavať tunel Višňové – Dubná skala za závažné zlé rozhodnutie. Prirovnávajú ho k zabrzdeniu stavania diaľnic v roku 1999.

"Nesúhlasíme s takýmto riešením. Nebolo by výhodné ani pre Slovensko, ani pre Európsku úniu, ani pre podnikateľov,“ reagoval včera na zámery ministra dopravy riaditeľ Žilinskej regionálnej komory SOPK Ján Mišura.

Mišura upozorňuje na súčasný stav, keď sú už vybudované prieskumné štôlne pre dva tunely popod Malú Fatru, ktorých výstavba a udržiavanie stáli doteraz štyri miliardy korún. Ročná údržba štôlne tunela Višňové vyjde na 15 miliónov korún. Mišura sa domnieva, že náhradné a dočasné riešenie - rozšírenie súčasnej cesty cez Strečniansku úžinu - by bolo rovnako drahé a neprinieslo by úsporu času. Kým tunel Višňové má byť dlhý 7,5 kilometra, cesta cez úžinu je dvojnásobne dlhá a jej rozšírenie na štvorprúdovku by podľa Mišuru bolo technicky náročné.

Úsek od Žiliny po Martin je najzaťaženejšou slovenskou cestou a podľa stavebných firiem nie je možné ho opravovať a rozširovať za plnej prevádzky.

"Vidíme neúnosnú situáciu medzi Považskou Bystricou a Žilinou, kde sa pri plnej prevádzke na európskom koridore dokončuje diaľnica. V Strečnianskej úžine by to bolo ešte horšie,“ tvrdí Mišura.

Primátor Žiliny Ivan Harman nechcel včera na návrhy reagovať. Žiline aktuálne hrozí, že aj naďalej všetka doprava pôjde priamo cez mesto. Primátor chce preto zaujať stanovisko až k definitívnemu zámeru.

Podľa Martina Paveleka, hlavného architekta Žiliny, problém je najmä v tom, že diaľnica sa bude zatiaľ končiť v Žiline a nebude pokračovať ani na Poľsko, ani v smere na Košice. "Žilina ostane tým štupľom," dodal.

Podrobne monitorujeme:

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...