Zaplatí milióny za železnicu štát?

Reklama:

Slovensku hrozí, že práce za rekonštrukciu železničnej trate medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou bude možno nakoniec hradiť z vlastného vrecka.

28. 01. 2015

Zdroj: Eva Žgravčáková, Pravda

Zmodernizovanie 12 kilometrov dlhej trate stojí 245 miliónov eur. Zákazka, ktorú dostala od Železníc SR firma TSS Grade, bola možno pridelená stavbárom neprávom. Podľa rozsudku Najvyššieho súdu SR musia totiž železnice znova prehodnotiť ponuky súťažiacich.

Tender už síce od jesene 2012 má svojho víťaza, no súd chce porovnanie ponúk, aby sa odstránili akékoľvek pochybnosti o transparentnosti. Lacnejšie ako TSS Grade chcela železničnú trať zmodernizovať Skanska – v súťaži ponúkla cenu 201 miliónov eur. Zo súťaže ju však štátne železnice vylúčili, podľa Skansky bezdôvodne. Ak by sa novým posúdením ponúk zistilo, že k zákazke sa mala dostať Skanska, tá od štátu bude požadovať odškodnenie. Slovensko navyše môže byť pokutované zo strany Európskej komisie a železnicu môže únia nakoniec odmietnuť zaplatiť.

„Vzhľadom na to, že Železniciam SR zatiaľ k predmetnej veci nebol doručený rozsudok, nebudeme sa k tejto téme nateraz podrobnejšie vyjadrovať,“ vraví Dana Šinková z odboru komunikácie Železníc SR.

Okolo pridelenia zákazky bolo rušno niekoľko rokov. Tri roky prebiehajúca súťaž sa skončila v roku 2012 podpisom zmluvy medzi železnicami a Združením pod Brezinou, ktorého členmi sú trnavská TSS Grade, Bögl a Krýsl so sídlom v Prahe a chorvátska fi rma Konstruktor–Inženjering zo Splitu.

TSS Grade najskôr napadla na Úrade pre verejné obstarávanie rozhodnutie o víťazovi, pretože podľa nich uviedla Skanska nedostatočné referencie na hlavného stavbyvedúceho diela. Úrad tak prikázal súťaž zrušiť, čo však súd zamietol a navrhol opäť preveriť všetky cenové ponuky.

Dôvodom druhého vylúčenia zo súťaže bol podľa Skansky nesúlad dĺžky praxe jej stavbyvedúcich a certifikátu odbornej spôsobilosti od Slovenskej komory stavebných inžinierov, no podobne boli na tom aj ostatné súťažiace firmy. Skanska preto svoje druhé vylúčenie namietala, požiadala o predbežné opatrenie. Železnice však medzitým stihli podpísať zmluvu s TSS Grade.

Najvyšší súd vo svojom najnovšom rozhodnutí však okrem iného dal za pravdu vylúčenej firme, že ostatné spoločnosti mali v ponukách presne tie isté údaje ako Skanska a neboli vylúčené.

Tendrový úrad síce najskôr namietanie Skansky nebral do úvahy, no po podpise zmluvy Železníc SR a TSS Grade rozhodol, že predsa len mohli železnice postupovať voči Skanske diskriminačne a prikázal im vrátiť cenovú ponuku Skansky opäť do hry a súťaž znovu vyhodnotiť.

Železnice odmietli znova vyberať medzi TSS Grade a lacnejšou Skanskou, podľa nich totiž pochybenie nenastalo a podali žalobu na krajský súd. Ten rozhodnutie tendrového úradu zrušil, no Úrad pre verejné obstarávanie sa odvolal na Najvyšší súd.

Na priebeh verejného obstarávania sa ešte pred rozhodnutím súdu, začiatkom roka 2013, Skanska sťažovala aj v Bruseli na pôde Európskej komisie. Tender má vyšetrovať aj Európsky úrad pre boj proti podvodom (OLAF).

Opozičný poslanec Pavol Zajac (KDH) si myslí, že víťazom by sa mala stať Skanska. „No bude to mať dosah na daňovníkov. Slovensko bude musieť zaplatiť Skanske odškodné vo výške zmareného zisku. Hrozí nám pokuta od Európskej komisie alebo nepreplatenie zákazky z eurofondov,“ uvažuje Zajac.

Európska únia na tento projekt zatiaľ našej krajine podľa Martina Kóňu z ministerstva dopravy zaplatila žiadosti o platbu vo výške 24 miliónov eur. Zároveň Kóňa potvrdil, že OLAF brzdí platby za železnicu z dôvodu prešetrovania tendra. Modernizácia trate má umožniť vlakom jazdiť rýchlosťou až 160 km/h.

Celkovo sa na vyššiu rýchlosť postupne pripravovalo šesť úsekov od Nového Mesta nad Váhom po Púchov. Časť od Zlatoviec po Trenčiansku Teplú má byť hotová v priebehu tohto roka, rovnako ako aj deväť kilometrov dlhý úsek od Beluše po Púchov, ktorý takmer za 92 miliónov eur rekonštruuje OHL ŽS Brno s Váhostavom. Vlani sa dokončila dvadsaťkilometrová železnica od Trenčianskej Teplej po Belušu a v lete 2013 bol hotový 17,5 kilometra dlhý úsek od Nového Mesta nad Váhom po Zlatovce. Za tieto dva železničné úseky dostali stavebné firmy dokopy 552 miliónov eur.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...