Zaostávame s mýtnym roamingom, tvrdí Brusel

Reklama:

Slovensko už vážny spor pre mýto s euroúradníkmi má, môže pribudnúť ďalší.

24. 07. 2013

Zdroj: Daniela Krajanová, sme.sk

Reklama:

BRATISLAVA. Dopravca, ktorý chce voziť tovar po diaľniciach či rýchlostných cestách na Slovensku, ale aj v Česku či Nemecku, sa musí v každej krajine registrovať do mýtneho systému.

Má teda v aute nielen našu, ale aj českú a nemeckú palubnú jednotku a musí platiť mýtne vo všetkých krajinách zvlášť.

To by už onedlho nemuselo platiť. Brusel totiž naplánoval, že zavedie mýtny roaming.

Dopravca, ktorý chce mať v aute iba jednu palubnú jednotku a rád by platil za všetky cesty cez jednu faktúru, bude môcť využiť služby prostredníka medzi mýtnymi operátormi po celej Únii.

Termín nám už vypršal

Spoločný mýtny systém

  • Mýto sa dnes platí v každej krajine Únie zvlášť.
  • Všade majú iné palubné jednotky.
  • Brusel chce, aby vo všetkých krajinách Únie stačila jedna palubná jednotka.
  • Ak by to platilo, bolo by možné bez výmeny jednotiek prechádzať z jedného štátu Únie do druhého.
  • Ten, kto bude chcieť, službu využije, ten kto nie, môže mať pre každú krajinu palubnú jednotku zvlášť.
  • Slovensko mešká s prípravou úniového mýtneho systému.

Na to, aby sa táto predstava Bruselu naplnila, však už mali členské krajiny Únie podniknúť prvé kroky. Slovensko euroúradníci listom upozornili, že s nimi mešká.

Do októbra minulého roku sme mali mať ujasnené aspoň to, aké technológie má mať záujemca, ktorý by chcel využívať satelity tunajšieho prevádzkovateľa mýta, firmy SkyToll.

Cez tie by totiž získal dáta o prejdených vzdialenostiach. Mohol by používať aj jeho palubné jednotky, ak budú schopné komunikovať s mýtnymi systémami v iných štátoch Únie.

Chýba nám aj sprostredkovateľ rokovaní medzi SkyTollom a záujemcom o poskytovanie mýtneho roamingu.

„Komisia vyzvala Slovensko, aby meškanie vysvetlilo. Ak nedostaneme uspokojivú odpoveď, môžeme začať voči krajine oficiálne konanie,“ povedal Paolo Berrino z tlačového oddelenia eurokomisára pre dopravu Siima Kallasa.

Spor o tender neuzavreli

Ministerstvo dopravy tvrdí, že robí, čo môže.

„V súčasnosti pripravujeme nový zákon o mýte, ktorý bude riešiť aj otázky súvisiace so zavedením jednej palubnej jednotky. Treba však podotknúť, že zavádzanie tohto systému je celoeurópskym cieľom, ktorý mešká v celej Únii,“ zareagoval hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.

Jeden závažný spor už pritom s Bruselom pre mýto máme. Komisia sa stále rozhoduje, či Slovensko zažaluje za tender, cez ktorý sa SkyToll u nás dostal k prevádzke mýtneho systému.

Vyhral totiž súťaž napriek tomu, že bol v tendri najdrahší. Tri konkurenčné lacnejšie ponuky Národná diaľničná spoločnosť z tendra vylúčila. Rozdiel medzi cenou, ktorú ponúkol SkyToll a najlacnejšou verziou mýta bol asi 200 miliónov eur.

Mýtne nemá zdražieť

Aby sporu pre meškajúcu prípravu úniového mýta Národná diaľničná spoločnosť zabránila, dohaduje si na mýtny roaming poradcu. Podpísať zmluvu chce so svojím doterajším mýtnym poradcom, firmou Process Management.

Tá má za poradenské služby zinkasovať 1,8 milióna eur. Súťaž nebola, lebo uviesť do problematiky nováčika by vraj bolo časovo náročné.

Všetky detaily systému jednej palubnej jednotky Brusel ešte spresní v direktívach. Už dnes však tvrdí, že úniové mýtne nebude drahšie než v dnešný režim. Plánuje, že by mohlo byť realitou do konca budúceho roka.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Opozícia pre spornú vyvlastňovaciu novelu podáva podnet na Ústavný súd

Sporná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic...