Za každú cenu!

Reklama:

Nová diaľnica sa má postaviť bez ohľadu na všetko. Podstatný je len termín dokončenia.

03. 09. 2008

Zdroj: Mikuláš Huba, SME Online

Všetko, čo sa robí metódou Za každú cenu! je už zo svojej podstaty nebezpečné a odvážim sa tvrdiť, že ani nemôže dopadnúť dobre. Patrí to do kategórie príbuzných metód, označených sloganmi ako: Účel svätí prostriedky, ale aj Rozkážeme vetru, dažďu či Po nás potopa. Straty spojené s takýmto počínaním takmer určite prevážia nad prínosmi. Problém býva v tom, že tie straty nemusia byť okamžité a na prvý pohľad zjavné. Zatiaľ čo očakávané prínosy sú zväčša rýchle a vyzerajú (aspoň pre niekoho) pôsobivo.

Priam dokonalou ukážkou takéhoto prístupu je snaha dokončiť diaľnicu z Bratislavy do Košíc do roku 2010, keď sa zhodou okolností končí funkčné obdobie súčasnej vlády. Tomuto veľkolepému budovateľskému plánu musí ustúpiť všetko: od ústavou garantovaných práv občanov až po zdravie, prírodu, krajinu či životné prostredie. Veľa by o tom vedeli hovoriť v Považskej Bystrici a najnovšie niečo podobné hrozí Šútovčanom i obyvateľom ďalších obcí v Kraľovianskej úžine.

Totalitný postup

Už samotný myšlienkový postup, ktorý stojí na začiatku celej tragédie, je vo svojej podstate totalitný. Najskôr sa v nejakej hlave zrodí a následne stanoví nereálny cieľ a potom sa mu musí všetko prispôsobiť: ľudia, zákony i príroda. Aby sa ľuďom mohol protiústavne zhabať majetok (domy, dvory, pôda, rodiská...), prijme sa zdeformovaný zákon, ktorý nemá obdobu v krajinách Európskej únie.

Aby jeho realizácii nič nebránilo, Ústavný súd pre istotu otáľa s prerokovaním námietok voči nemu. Navyše, na všetkých relevantných vedúcich postoch v štátnej správe sa vymenia ľudia: nezávislí za poslušných. Po rokoch negociácií ako-tak uspokojivo definovaná a odsúhlasená trasa diaľnice sa zmení z večera do rána. S lacným argumentom, že nová trasa je lacnejšia. Takýto postup odporuje zmyslu ďalších zákonov, o. i. zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie.

Estakáda je z rýdzo investičného hľadiska možno skutočne lacnejšia ako tunel (najmä keď s ponukou na jeho realizáciu neoslovíme tých, ktorí vedia tunely stavať rýchlo, dobre a relatívne lacno), ale investičné hľadisko predsa na začiatku 21. storočia a v členskom štáte únie nemôže byť jediným kritériom. Najmä, keď novo navrhovaná trasa vedie ponad hlavy ľudí, v blízkosti významných kúpeľov, pomedzi národné prírodné rezervácie a v bezprostrednom dotyku s dvoma národnými parkmi. Navyše, keď jej prípadná realizácia bude znamenať nenávratnú devastáciu jedného z krajinársky najhodnotnejších území Slovenska: Kraľovianskej úžiny.

Súčet sa rovná nule

Súčet zdravia a pohody miestnych obyvateľov, atraktivity pre návštevníkov a kúpeľných hostí, prírodných hodnôt a estetických kvalít krajiny sa zrejme z pohľadu navrhovateľov novej, „rýchlokvasenej“ trasy rovná nule. Hovoriť práve v tomto prípade o lacnejšom variante, keď všetci dávno vieme, že naša diaľnica je predražená z úplne iných dôvodov, je číre farizejstvo. Niekto na tom zarobí, niekto na tom možno získa pár hlasov dezorientovaných voličov, ale pre všetkých ostatných i pre ďalšie generácie to bude trvalá, nenahraditeľná a neodpustiteľná strata.

Kým je to všetko iba na papieri, je ešte čas tomu zabrániť!

Autor je občan, geograf a environmentalista.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...