Za drahé diaľnice môže korupcia

Reklama:

Rakúšania postavili kilometer novej diaľnice za 220 miliónov, u nás je to minimálne o sto miliónov viac. Dôvodom je podľa premiéra Fica konanie minulej vlády, ktorá pri výstavbe diaľnic kradla.

20. 11. 2007

Zdroj: Tomáš Halán, SME

Premiér Robert Fico obvinil bývalú vládu, že pri výstavbe diaľnic kradla

Bratislava - Včera otvorili rakúsky premiér Alfred Gusenbauer a slovenský premiér Robert Fico novú diaľnicu medzi Viedňou a Bratislavou. Po troch rokoch výstavby a preinvestovaní 146 miliónov eur (približne 4,83 miliardy korún) ju môžu motoristi využívať oddnes od deviatej hodiny ráno. Diaľnica má odbremeniť starú cestu do Viedne od kamiónov a skrátiť čas prepravy o 20 minút.

Vysoké ceny sú pre korupciu

Nová diaľnica stála rakúsku diaľničnú spoločnosť Asfinag 146 miliónov eur (asi 4,83 miliardy eur). Kilometer novej diaľnice stál nakoniec asi 220 miliónov korún. Na Slovensku je to viac. Odhady hovoria o 300 až 400 miliónoch. Varianty s tunelmi sú drahšie.

Podľa premiéra Fica môžu za vysoké ceny pri výstavbe diaľnic korupcia a dodatky k zmluvám. „Mohli by ste venovať pozornosť zmluvám, ktoré podpísala predchádzajúca vláda. Tam nájdete zmluvy, ku ktorým je 50 až 60 dodatkov a tam sa tvorila tá vata. Tam sa tvorili obrovské zdroje pre politikov aj pre tých, ktorí organizovali výstavbu diaľnic. Diaľnice boli predražené preto, lebo niekto z nich kradol. Všetci to viete, len o tom nechcete písať,“ citoval Ficove slová internetový portál aktualne.sk.

Bývalý minister dopravy Pavol Prokopovič obvinenia odmieta. „Sú to obyčajné táraniny. Ak pán premiér vie niečo o korupcii, má sa obrátiť na orgány činné v trestnom konaní. Ja to komentovať nebudem.“

Platíme aj vedľajšie investície

Za drahými slovenskými diaľnicami stoja však aj vyvolané investície. Západoeurópske diaľničné firmy nemusia financovať v rámci výstavby diaľnic vyvolané investície, ako je napríklad prekládka železničnej trate. „My to financovať musíme,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.

V západnej Európe sa vyvolané investície platia z rozpočtov tých ministerstiev alebo organizácií, do ktorých pôsobnosti daná stavba patrí. Na Slovensku sú úseky, ktorých cena je porovnateľná s rakúskymi. Ide napríklad o úsek Mengusovce – Jánovce (tretia etapa), kde náklady na kilometer dosiahli 210 až 220 miliónov korún.

Rakúska diaľničná spoločnosť plánovala pôvodne preinvestovať o 38 miliónov eur viac. Vedúci projektu výstavby diaľnice A6 Thomas Pils v piatok pre televíziu Markíza povedal, že z tejto sumy až 30 miliónov eur (asi miliarda korún) šla na vyrovnanie pozemkov.

„Potrebovali sme asi 40 hektárov. Samozrejme, bolo to drahé, no zaplatili sme. Je to cena za rýchlejšiu výstavbu.“ Štvorcový meter pôdy tak vyšiel približne na 2500 korún.

Ešte sú rezervy

Výstavba 22-kilometrového úseku diaľnice A6, ktorá spája slovenskú D2 a rakúsku A4, má význam nielen z politického, ale aj ekonomického hľadiska. Podľa Gusenbauera môžu vďaka novej diaľnici obe hlavné mestá vytvoriť silný ekonomický re­gión, ktorý priláka investície a vytvorí nové pracovné miesta.

V dopravnom spojení medzi oboma hlavnými mestami však ešte stále existujú rezervy. „Očakávame zlepšenie dunajskej vodnej cesty, ako aj modernizáciu železničného spojenia,“ povedal obchodný radca rakúskeho veľvyslanectva na Slovensku Konstantin Bekos.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...