Za D3 extra zľava ako na iné diaľnice nebude

Reklama:

Diaľnice, ktoré tendroval Figeľ, zlacneli aj o dve tretiny oproti tomu, čo očakával štát. Teraz stavbári núkajú už len desatinovú zľavu.

15. 08. 2012

Zdroj: Daniela Krajanová, sme.sk

Bratislava - Éra superzliav na diaľnice sa možno končí. Po tom, čo ponuky stavbárov v tendroch podliezali cenové očakávania štátu aj o dve tretiny, v najnovšej súťaži je rozdiel omnoho nižší.

Najnižšiu ponuku v tendri na výstavbu 12­kilometrového úseku D3 medzi Svrčinovcom a Skalitým predložilo konzorcium vedené Váhostavom. Ďalšími členmi sú Doprastav, Strabag a Metrostav.

Ako sa súťažilo

Zľavy za diaľnice

  • August 2011, D1 Dubná skala – Turany
    Odhad štátu: 334,7 mil. eur
    Víťaz Váhostav: 137,7 mil. eur
  • September 2011, D1 Fričovce – Svinia
    Odhad štátu: 213 mil. eur
    Víťaz Doprastav: 114,6 mil. eur
  • Jún 2012, D1 tunel Višňové
    Odhad štátu: 896,5 mil. eur
    Najnižšia ponuka: Skanska: 338 mil. eur
  • August 2012, D3 Svrčinovec – Skalité
    Odhad štátu: 365,6 mil. eur
    Najnižšia ponuka od Váhostavu: 329,8 mil. eur

Štát rátal o desatinu viac

Podľa informácií SME ponúklo, že diaľnicu postaví za 329,8 milióna eur. Štátna expertíza pritom rátala s cenou zhruba o 10 percent vyššou, a to 365,6 milióna eur.

Na porovnanie, v tendri o stavbu tunela Višňové čakal štát cenu 896,5 milióna eur. Skanska so Strabagom ponúkli cenu 338 miliónov eur.

Čím je najnovšia súťaž iná alebo čo sa zmenilo, sa nám včera od jej potenciálnych víťazov nepodarilo zistiť. Váhostav sľúbil reakciu nadnes. Jeho partneri v konzorciu nás odkázali na Váhostav.

Ministerstvo dopravy povedalo, že sa nemôže k prebiehajúcim obstarávaniam vyjadrovať. Nevysvetlilo teda, čím si zmenu vysvetľuje.

Exminister dopravy Ján Figeľ (KDH), z ktorého súťaží prichádzali doteraz extra zľavy, hovorí, že ceny blízko pri predpokladoch štátu nebudú v poriadku. Upozornil aj na nízky počet ponúk v tendri. „Ak sa firmy pohybujú na tejto cenovej úrovni a štát dostane iba štyri ponuky, je veľké riziko, že finančné skupiny už rozhodli, komu vláda zákazku pridelí,“ povedal Figeľ.

Podobné ceny mali aj ďalší

Ďalšie firmy, ktoré sa zapojili do súťaže, sa tiež pohybujú tesne okolo predpokladov štátu. Napríklad Eurovia s partnermi ponúkla, že diaľnicu postaví za 351 miliónov eur. To je asi o štyri percentá menej, než očakával štát.

„Našu ponuku neodvodzujeme od štátnej expertízy. Ponúkli sme reálnu sumu, ktorá je odzrkadlením celého nášho technologického know-how a ktorej výška zodpovedá obtiažnosti tohto diela,“ povedala hovorkyňa Eurovie Simona Tančáková.

O čosi nižšiu cenu než Eurovia, a to 337,9 milióna eur, pýta podľa informácií SME za diaľnicu firma OHL ŽS. Druhá najnižšia ponuka v hodnote 334,9 milióna eur prišla od konzorcia okolo firmy Hant.

Mení sa trh, tvrdí expert

Martin Bakoš, riaditeľ firmy Amberg Engineering, ktorá sa venuje stavebnému dozoru, predpokladá, že za nižšími zľavami sú zmeny na trhu. Pred pár mesiacmi firmy nemali od štátu takmer žiadnu prácu na veľkých projektoch, tak núkali nízke ceny, aby využili aspoň pracovnú silu či strojové kapacity.

Medzitým sa však už niektoré veľké zákazky pridelili. Samotný Váhostav má v rukách zmluvy na diaľnice za 200 miliónov eur.

„Možno už časť kapacít majú stavbári pokrytú. Predpokladám, že aj do budúcna budú ceny vyššie, aby to bolo pre firmy finančne zaujímavejšie,“ povedal Bakoš.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...