Z tunela Višňové už vyrazili dva kilometre

Reklama:

Diaľničný tunel Višňové pri Žiline má vyrazené dva kilometre z celkových 7,5 kilometra. Podľa ministra dopravy Jána Počiatka výstavba 13,5-kilometrového úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná skala, ktorý by mal byť hotový do konca roka 2019, je v miernom predstihu.

25. 02. 2016

Zdroj: Renáta Jaloviarová, Pravda

Rovnako podľa plánu pokračuje aj výstavba diaľničného úseku kysuckej D3 Svrčinovec- Skalité, ktorý by mali otvoriť už v októbri tohto roka. "Obe tieto stavby sú mimoriadne technicky aj investične náročné. Budúcej vláde odovzdávame kvalitne rozbehnuté projekty, ktoré nemajú meškanie,“ povedal Počiatek pri štvrtkovej kontrole oboch rozostavaných diaľničných úsekov.

Začali raziť najdlhší diaľničný tunel Višňové

Ako ďalej uviedla hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková, najdlhší slovenský tunel Višňové razia špeciálnou celoprofilovou metódou, pri ktorej sa tunelová rúra razí v celej šírke. "Vďaka tejto metóde sa pri budovaní sekundárneho ostenia ušetrí takmer polovica času. Na tuneli Višňové sú už celkovo vyrazené dva kilometre tunelových rúr, z oboch portálov na štyroch čelbách,“ dodala Žgravčáková. Dvojrúrový diaľničný tunel Višňové začali raziť vlani v júni. Bude súčasťou diaľničného obchvatu Žiliny – 13,5-kilometrového úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala, ktorého výstavba má stáť takmer 410 miliónov eur bez DPH a hotová má byť do konca roka 2019.

Úsek stavia taliansko-slovenské konzorcium- spoločnosti Salini Impregilo S.p.A. a Dúha, a. s. Prešov. Výstavba diaľničného úseku Lietavská Lúčka – Dubná skala je financovaná v dvoch fázach z Kohézneho fondu. Prvá fáza z Operačného programu Doprava (2007–2013) a druhá fáza z Operačného programu Integrovaná Infraštruktúra (2014–2020). Celková výška nenávratného finančného príspevku z Európskej únie je 383,3 milióna eur. Úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s najdlhším slovenským tunelom Višňové je súčasťou 25,8-kilometrového južného obchvatu Žiliny, ktorý skráti prejazd Žilinou v priemere o 23 minút, teda viac ako o polovicu. Tunel Višňové popod pohorie Malej Fatry bude vychádzať na jednej strane nad obcou Višňové pri Žiline a na druhej pod Dubnou skalou pri Vrútkach. Štôlňu prerazili už v roku 2001 a od roku 2003 bola zakonzervovaná.

Na 15,5-kilometrovom diaľničnom úseku kysuckej D3 Svrčinovec- Skalité – štátna hranica Slovensko – Poľsko dokončili hrubú stavbu 84 metrov vysokého mosta Valy, ktorý bude najvyšším mostom na Slovensku. "Most sa navyše bude vyznačovať európskou raritou – vetrolamom. Ten bude tvoriť osem lamiel pod uhlom 45 stupňov, aby bol zabezpečený výhľad z mosta na okolie troch štátov. Podobné vetrolamy sú už len na mostoch v Chorvátsku a vo Francúzsku,“ dodal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Úsek Svrčinovec – Skalité, ktorého súčasťou sú aj tunely Svrčinovec (435 metrov) a Poľana (900 metrov) a tiež 29 mostov v celkovej dĺžke 3 782 metrov, začali stavať v októbri 2013 a otvoriť by ho mali v októbri tohto roka. Kysucký úsek diaľnice D3 pri hranici s Poľskom a Českou republikou stavajú štyri stavebné spoločnosti Váhostav – SK, Doprastav, Strabag a Metrostav SK pod spoločnou hlavičkou Združenie D3 Svrčinovec – Skalité. Stáť má 329,88 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty a financovaný je aj z prostriedkov Európskej únie. Diaľnica D3 skráti čas jazdy medzi Svrčinovcom a štátnou hranicou s Poľskou republikou v porovnaní s existujúcou cestou I/12 o takmer desať minút.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...