Z mýta vyňali v Košiciach iba jeden úsek mestskej dopravy

Reklama:

Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) sa vykašľal na Košice. Pre bratislavskú mestskú hromadnú dopravu zrušili od februára všetky spoplatnené úseky okrem jediného, v Košiciach iba jediný a desať ich zostalo. Primátor Knapík (KDH) a riaditeľ DPMK označili rozhodnutie za diskriminačné, nespravodlivé voči mestu i občanom.

26. 01. 2010

Zdroj: Miroslav Sambor, Korzát

Košice/Bratislava - Košický primátor František Knapík (KDH) poslal 12. januára ministrovi dopravy Ľubomírovi Vážnemu (Smer-SD) žiadosť o urýchlené zmeny v mýtnom systéme s cieľom oslobodiť vozidlá košickej MHD od platieb. Mesto poukázalo v žiadosti o zmeny na uplatňovanie zásady princípu rovnakého prístupu pri vymedzovaní úsekov výberu mýta v prípade všetkých miest a obcí bez výnimky.

"To znamená, ak na území niektorých miest komunikácie mýtom spoplatnené nie sú, nemali by byť spoplatnené ani na území ostatných miest," žiadal primátor Knapík. Vyhláška ministerstva dopravy z decembra 2009 znížila počet spoplatnených úsekov v Bratislave na jeden, v Košiciach na 11. "Mesto a cestujúci v košickej MHD sa tak majú nespravodlivo 'skladať' na výstavbu diaľnic," reagoval vtedy primátor mesta Košice.

Ministerstvo: Zatiaľ jeden, potom sa uvidí

Minister dopravy prostredníctvom svojho hovorcu Stanislava Jurkoviča Korzáru dnes potvrdil, že v Košiciach bol zatiaľ zo spoplatnenia vyňatý len jeden úsek - Lunik IX - Moldavská - Košice Juh.

"Ostatnými úsekmi sa budeme zaoberať v ďalšej z pripravovaných noviel, keď bude vznikať 1 700 úsekov s platnosťou od 1. 4. 2010. Všetky cesty v okolí Košíc, hlavne tie, ktoré hovoria o platbe mýta a sú využívané MHD Košice, sú tranzitnými úsekmi. Nie je možné oslobodenie alebo vyňatie čisto MHD zo spoplatnenia, vzhľadom na diskrimináciu iných prepravcov, ale aj nákladnej dopravy ako takej. Ak príde ku zmene, tak k vyňatiu úplnému, kde nebude platiť ani MHD, ale ani zahraničný kamión. Zvažujeme všetky okolnosti, aby sme našli riešenie," doplnil Jurkovič.

Primátor: Nespravodlivosť voči Košiciam

"Podľa medializovaných informácií ministerstvo vyšlo v ústrety MHD v Bratislave, ale MHD v Košiciach nie," reagoval primátor František Knapík. "Mesto Košice to považuje za nespravodlivé, poškodzujúce a diskriminačné rozhodnutie. Stále nie je jasné, aké pravidlá uplatňuje ministerstvo pri spoplatňovaní úsekov týkajúcich sa MHD, a prečo nie sú pre všetky mestá rovnaké podmienky, ale jednému sa v ústrety vyjde a inému nie. Vyjadrujem sklamanie a nespokojnosť, že ministerstvo a Národná rada SR nevyhoveli spoločnej žiadosti mesta Košice a DPMK, ktorú podporila aj Únia miest Slovenska."

DPMK to považuje za podraz

"Pokiaľ ministerstvo vylúči zo spoplatnenia na území mesta len jeden úsek, považujem to za podraz voči Košičanom a DPMK," reagoval včera Michal Tkáč, generálny riaditeľ DPMK. Je presvedčený, že cesty 1. triedy na území mesta by nemali byť spoplatnené, respektíve by mali byť rozdelené tak, aby sa to čo najmenej dotýkalo verejnej dopravy.

"V opačnom prípade považujeme rozhodnutie ponechať medzi spoplatnenými úsekmi cesty 1. triedy na území Košíc za diskriminačné."

Porovnanie Bratislava verzus Košice

Dopravný podnik mesta Bratislava musel vybaviť mýtnymi palubnými jednotkami necelých 30 autobusov zo 495,

  • V Košiciach museli vybaviť palubnými jednotkami viac ako 200 autobusov,
  • po spoplatnených úsekoch jazdí v Bratislave 6 liniek z 87 (7%),
  • po spoplatnených úsekoch jazdí v Košiciach okolo 50% liniek,
  • Celkové náklady na prevádzku mýta odhaduje DPMK na asi 150 000 eur

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...