Z Bratislavy do Košíc opäť bližšie

Reklama:

V hlbokom tichu na slovenskej a na počudovanie aj na maďarskej strane otvorili ďalší úsek obchvatu Budapešti.

04. 08. 2010

Zdroj: Juraj Mesík, sme.sk

Dvanásť a pol kilometra dlhý úsek obchvatu známy ako M31 medzi východným cípom Budapešti a mestom Gödöllő zhruba o rovnakú vzdialenosť skráti aj najpohodlnejšiu a pre nákladné autá a kamióny už aj doteraz najlacnejšiu trasu medzi Bratislavou a Košicami. Na minulotýždňovom otvorení úseku je pikantné, že ho neotvárali papaláši, ale len šéf stavebnej firmy. Nový maďarský minister vraj zahlásil, že s veľkým diaľničným projektom je koniec a už sa bude stavať len to najnutnejšie.

„Všetky kamióny, čo smerujú z Košíc do Rakúska a ďalej do západnej Európy, jazdia cez Maďarsko. Vychádza to asi o polovicu lacnejšie,“ povedal po spustení mýta vo februári 2010 majiteľ dopravnej firmy z Bardejova. „Ak ide nákladné auto z Košíc do Bratislavy, zaplatí za jednu trasu približne 55 eur. Ak pôjde cez Maďarsko, zaplatí približne 28 eur,“ povedal vtedy prezident združenia dopravcov Česmad.

V decembri 2008 urobili redaktori SME test troch trás medzi Bratislavou a Košicami: severnej cez Žilinu (469 km), strednej cez Zvolen (406 km) a južnej cez Budapešť (519 km). Výsledky boli jednoznačné – cez Zvolen trvala jazda 4.58, cez Budapešť 5.14 a cez Žilinu 5.52. Medzičasom boli na každej trase spustené do prevádzky porovnateľne dlhé diaľničné úseky a na trase cez Budapešť došlo aj k skráteniu trasy. Jednotlivé časy sa o pár minút skrátili, na poradí výhodnosti trás však nič nemohli zmeniť. Presne tak, ako nič nezmenia na fakte, že enormne predražená severná trasa predávaná vládami Mečiara, Dzurindu aj Fica verejnosti ako „diaľnica z Bratislavy do Košíc“ v skutočnosti nie je, a nikdy nebola, ničím iným ako diaľnicou zo Žiliny (prípadne Trenčína) do Prešova.

Jej označovanie „diaľnica z Bratislavy do Košíc“ malo vždy len jeden účel – bezbrehé dojenie štátneho rozpočtu a fondov Európskej únie.  Pre osobné autá vždy bolo aj zostane výhodnejšie spojenie cez Zvolen a pre nákladné autá podstatne lacnejšia trasa cez Budapešť.  Vďaka nenápadne otvorenému novému úseku M31 na nej došlo k ďalšiemu skráteniu trasy a teda ďalšiemu zlepšeniu ekonomiky spojenia.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...