Vzhľad budúcej diaľnice cez Považskú Bystricu sa zrejme bude meniť. Mesto s tým nesúhlasí

Reklama:

Most asi zmenia – k horšiemu. Stavebné firmy chcú zmeniť podobu mosta ponad Považskú Bystricu. Krajší most mal byť pritom pre obyvateľov útechou.

19. 07. 2008

Zdroj: Ján Glovičko, SME Online

Bratislava - Diaľničná estakáda, ktorú predvčerom začali stavať ponad Považskú Bystricu, možno bude vyzerať inak, ako sa plánovalo. Architektonicky bude menej „zaujímavá“.

„Je to podvod pre obyvateľov. Najskôr nás dotlačia k diaľnici cez stred mesta a teraz prídeme aj o jej mestský vzhľad,“ povedala obyvateľka Považskej Bystrice Soňa Štefániková. „Nikoho nezaujíma, že 45-tisícové mesto rozdelí betónové strašidlo na dve časti.“

Na skvosty nie je priestor

Občianske združenia, ktoré nesúhlasili s cestou ponad mesto, hovoria, že architektonicky prepracovaný krajší most mal byť útechou pre jeho obyvateľov.

Riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma však včera pre TA 3 povedal, že už s ním neráta: „Nie je tu priestor na to, aby sme tu robili architektonické skvosty.“

Mesto si ako podmienku na vydanie územného rozhodnutia v roku 2004 dalo, že estakáda bude nadčasová a architektonicky zaujímavá stavba s niekoľkými závesnými lanami v tvare delty, ktoré mali mať výšku 17 metrov. „Nový most má mať závesný systém mostu iba 12 metrov, so závesnými lanami sa už neráta,“ hovorí Štefániková.

So zmenou prišli spoločnosti Doprastav a Skanska BS, ktoré vyhrali tender.

Miestni to vzdali

Viceprimátor mesta Ľubomír Kubovič povedal, že urobia všetko preto, aby sa zachoval pôvodný variant. Zároveň však tvrdí, že zmenám sa asi nedá vyhnúť.

„Sme v pozícii, keď už nejde len o obyvateľov mesta, ale aj Slovenska.“ Myslí si, že akékoľvek naťahovanie sa by znamenalo zdržanie stavby.

„To už je len kozmetická záležitosť. Krivda sa mestu stala, vybral sa najhorší variant,“ hovorí miestny aktivista Juraj Smatana, ktorý sa snažil zabrániť výstavbe diaľnice cez mesto v prospech variantu poza neho. „Ak mesto bude trvať na pôvodnom projekte mosta, v tom momente bude obvinené, že brzdí výstavbu diaľnice.“

Na začiatku sa hovorilo o zakrytej a presklenej estakáde. Nad diaľnicou mala vzniknúť aj vyhliadková reštaurácia. „Dnes z mosta odpadnú aj posledné kozmetické úpravy,“ upozorňuje Štefániková.

Rozhodnutie ešte nepadlo

Aj keď o zmenách hovorilo mestské zastupiteľstvo, Národná diaľničná spoločnosť podľa jej hovorcu Marcela Jánošíka nepožiadala ministerstvo dopravy o zmenu stavby pred dokončením.

Spoločnosť žiadala o zmeny troch mostov na považskobystrickom druhom úseku smerom do Žiliny začiatkom júna. Žiadosť odôvodnila urýchlením ich výstavby, znížením nákladov a nutnosťou dodržať termín.

Ministerstvo dopravy vydalo oznámenie o začatí konania o zmene stavby pred jej dokončením. Vyplýva z nej, že nosná konštrukcia diaľničného mostu „Mestská estakáda“ sa rozdelí na dve samostatné konštrukcie. Zmení sa napríklad aj tvar pilierov.

Smatana je presvedčený, že zlyhala minulá samospráva mesta. „Vtedajšia mala urobiť to, čo robí pezinská. Primátor sa jasne postavil na stranu občanov.“

Štefániková si myslí, že Považská Bystrica urobila veľmi zlý obchod. „Na Slovensku nie je mesto, do ktorého by bol urobený takýto zásah. Náhrady pre občanov sú smiešne.“

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...