Vyvlastňovanie podľa Fica sa končí

Reklama:

Už nič nestojí v ceste odškodňovaniu ľudí poškodených vyvlastňovacím zákonom, ktorý mal uľahčiť výstavbu diaľnic.

26. 07. 2011

Zdroj: Marek Ročkár, Hospodárske noviny

Reklama:

Verdikt Ústavného súdu z januára, ktorým označil zákon za protiústavný, má byť dnes zverejnený v Zbierke zákonov. „Muselo by sa stať niečo nepredvídateľné, aby to tak nebolo,“ povedal pre HN šéfredaktor Zbierky zákonov Roman Makara. Potom už protiústavné časti platiť nebudú.

„Zákon nemôže takto triviálnym spôsobom, ako sa to deje napadnutými ustanoveniami zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach, skonštruovať novú koncepciu vyvlastňovania,“ konštatoval súd.

Vyvlastňovanie nestopol ani Figeľ

Rezort dopravy sa pritom dosiaľ schovával za to, že nález nebol publikovaný v zbierke, preto nie je účinný. Odpovede na otázky, ako a kedy bude štát odškodňovať, považoval za predčasné. „Ministerstvo dopravy v súčasnosti skúma jeho dôsledky. Po ich vyhodnotení pripraví opatrenia, ktoré z neho vyplývajú. Preto pokladáme za predčasné vyjadrovať sa k tomu, ako a kedy bude štát odškodňovať. Rozhodne s tým však počítame,“ reagoval ešte včera hovorca rezortu Martin Krajčovič.

„Táto vláda už chce asi prestrihávať pásky na dokončených komunikáciách,“ myslí si o váhaní rezortu dopravy Ladislav Šindler. Jeho ako jedného zo spoluvlastníkov pripravila rýchlostná cesta R1 o pozemok v rozlohe vyše 20-tisíc štvorcových metrov pri Čiernych Kľačanoch. Preťala ho na polovicu. Cesta na jeho pozemku je už takmer dokončená, pritom vyvlastnený podľa Ficovho zákona bol len v júli tohto roka. Žiadne peniaze teda nedostal. „Napriek tomu, že politici hovorili, že sa vyvlastňovať nebude, tak nás vyvlastnili. Odvoláme sa proti tomuto rozhodnutiu,“ hovorí Šindler. Ten sa teraz bude snažiť o mimosúdnu dohodu s ministerstvom dopravy. Ak neuspeje, bude sa so štátom súdiť. „Pokiaľ sa výkonná moc nebude snažiť vyriešiť problém, neostane nám nič iné, len sa brániť.“

Zákon, ktorým sa malo vyvlastňovať jednoduchšie, prijala bývalá vláda, aby mohla rýchlejšie stavať cesty. Bývalý premiér Robert Fico to obhajoval tým, že výstavba ciest je vo verejnom záujme. A ten mal byť silnejší ako súkromný. Takáto legislatíva podľa Ústavného súdu poškodila takmer 50-tisíc ľudí.

„Nemyslím si, že to, čo sa deje v pozadí výstavby diaľnic, je normálne. Ale to, čo sa dialo za pána Fica, bolo abnormálne,“ zhodnotil Jozef Latka. Zastupuje desiatku domácností na Kysuciach, ktorým diaľnica D3 domy zbúra, alebo vyrastie pár metrov od nich. Na majetkovoprávne vyrovnanie ešte len čakajú. Ústavný súd im dal svojím rozhodnutím nádej na „civilizovanejšie vyvlastnenie“, tvrdí Latka.

Na odškodné majú právo

Podľa oslovených právnikov by si mali ľudia, ktorí sa cítia poškodení, uplatniť svoje práva. Juraj Bizoň z právnej kancelárie Bizoň&partners pripomína, že na súd by mali ísť občania až po tom, ak sa so štátom nedohodnú. „Výška škody je predmetom odborného dokazovania a súdna prax je taká, že v rôznych prípadoch súdy rozhodujú aj rôzne.“ Nárok na odškodnenie môžu mať aj tí, ktorí sa so štátom v minulosti dohodli. Podľa právnika Viliama Karasa z Maple&Fish však majú lepšie vyhliadky tí, ktorí dohodu odmietli.

„Nižšiu šancu na úspech budú mať tí, ktorí uzavreli dohodu. Budú musieť preukazovať, že existoval nátlak. Samotný názor Ústavného súdu nestačí, aby bol týmto osobám priznaný nejaký nárok.“

Podrobne monitorujeme:

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Opozícia pre spornú vyvlastňovaciu novelu podáva podnet na Ústavný súd

Sporná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic...