Výstavba parku pre Jaguar sa môže zbrzdiť, padla prvá žaloba Aktivista sa domáha, aby štát posúdil posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Zabrzdenia výstavby parku sa však štát neobáva.

Reklama:
24. 02. 2016

Zdroj: Marek Poracký, sme.sk

Reklama:

BRATISLAVA, NITRA. Výstavba priemyselného parku, kde má stáť aj štvrtá automobilka Jaguar Land Rover, sa môže zbrzdiť. Dôvodom je žaloba, ktorú podal nitriansky aktivista Roman Cerulík.

Rozhodol sa ju podať ako obyvateľ dotknutého územia a vlastník pozemkov, ktoré sú nielen v strategickom parku, ale aj v okolí. Žalobu podal proti nitrianskemu Okresnému úradu. Dôvodom bolo, že sa úrad rozhodol neposudzovať vplyv automobilky na životné prostredie.

Cerulík teraz od súdov žiada, aby celý proces zvrátili. Jednak, aby nariadili úradom posúdiť vplyvy na životné prostredie a svoje skoršie rozhodnutie odložili. Ak by súdy takto rozhodli, mohlo by to výstavbe závodu pre štvrtú automobilku spôsobiť problém. Nazdávajú sa viacerí odborníci.

"Jednoznačne áno. Ak súd povolí odklad vykonateľnosti, celé povoľovacie konania sa odložia," vraví partner advokátskej kancelárie Maple&Fish Viliam Karas.

Podobný názor má i konateľ advokátskej kancelárie bnt attorneys-at-law Dávid Oršula. Výstavbu priemyselného parku by to z jeho pohľadu mohlo spomaliť. Stalo by sa to vtedy, ak si súd osvojí argumenty, ktoré uviedol v žalobe Roman Cerulík.

Oršula vysvetlil, že to bude prekážkou pri procese získania územného a následne stavebného rozhodnutia pre automobilku.

Čo Cerulíkovi prekáža

Ak by súdy rozhodli v prospech Cerulíka, posudzovanie vplyvu na životné prostredie by sa dostal na stôl po tretíkrát. Výstavbu priemyselného parku pre Jaguar mal Okresný úrad v Nitre na stole už dva krát.

Začiatkom októbra prvý raz rozhodol, že vplyv novej automobilky na životné prostredie posudzovať nebude. Investičný zámer dala posúdiť Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO). Podľa zákona, nie je posúdenie vplyvu na životné prostredie nevyhnutné, ak sa splnia určité limity.

Druhý raz nitriansky Okresný úrad rozhodol v polovici decembra. Vtedy odvolanie, ktoré podal aj Cerulík, zamietol, čím potvrdil rozhodnutie, ktoré urobil jeho vlastný odbor starostlivosti o životné prostredie.

Aktivisti však mali na celý proces opačný názor. Aj vo svojich odvolaniach tvrdili, že sa v investičnom zámere limity podliezli. Medzi nimi bol aj počet parkovacích miest. Napríklad podľa zámeru ich má byť v areáli 440. Platí pritom, že takýto počet parkovacích miest nepodlieha povinnému posudzovaniu ich vplyvu na životné prostredie.

Ak by ich bolo o 60 viac, úrad by sa nimi musel povinne zaoberať. Cerulík hovorí, že ich bude oveľa viac ako 440. Vychádza z investičnej zmluvy, ktorú štát s Jaguar Land Rover podpísal v polovici decembra.

"V nej sa hovorí o 2834 pracovných miestach, pričom podľa slovenskej technickej normy je na každé 4 pracovné miesta jedno parkovacie miesto. V Strategickom parku sa bude nachádzať parkovisko s predpokladanou kapacitou 3300 parkovacích miest, vrátane bicyklov a motoriek," konštatuje Cerulík.

Hovorí, že žalobu musel podať preto, že štát pre investíciu Jaguar Land Rover skreslil údaje, ktoré sú podkladom pre zistenie nutnosti povinného posudzovania vplyvov tejto investície na životné prostredie.

Štátne orgány podľa neho rozhodli na základe neúplných a zavádzajúcich údajov, keď odmietli posudzovanie vplyvov tejto najväčšej investície desaťročia na životné prostredie.

Termín rozhodnutia súdu ostáva nejasný. Hovorca Krajského súdu v Nitre Mário Pivarči skonštatoval, že lehota na rozhodnutie o odklade vykonateľnosti v zákone nie je uvedená. Môže sa teda pokojne stať, že súd bude žalobu posudzovať niekoľko mesiacov, pričom závod pre Jaguaru Land Rover sa už bude dávno stavať.

"V tejto chvíli súd koná a postupuje v zmysle zákona," dodal Pivarči.

Pomoc pre Jaguar

Investičná agentúra o aktivitách Romana Cerulíka vie. Jej hovorca Richard Dírer skonštatoval, že sa Cerulík už v minulosti vyhrážal podaním žaloby a informovaním médií, ak štát nevykúpi všetky jeho pozemky, vrátane tých, ktoré štát nepotrebuje pre účely strategického parku, za požadovanú cenu 220 eur za meter štvorčových.

To je podľa Dírera v príkrom rozpore so znalecky stanovenou trhovou cenou a zodpovedá cene za stavebný pozemok v lukratívnych častiach Bratislavy. Podanie žaloby však nekomentovali.

"Obsahom žaloby sa budeme zaoberať po jej doručení. Sme však presvedčení, že žaloba nepredstavuje žiadne riziko z hľadiska výstavby Strategického parku," konštatoval Dírer.

Na porovnanie. Keď chcel Volkswagen rozširovať výrobné kapacity, Okresný úrad Bratislava v júli tohto roka rozhodol, že zvýšenie počtu parkovacích miest sa musí posudzovať.

Zmluvu s Jaguarom štát podpísal v decembri minulého roka. Zaviazal sa, že zamestná približne 2 900 ľudí.

Štát mu priamo v investičných stimuloch dá 130 miliónov eur. Konečná suma sa však môže priblížiť až k 400 miliónom eur. Pomoc pre Jaguar by sa však Slovensku mala vrátiť. Vládni analytici predpokladajú, že vďaka Jaguaru sa ekonomika Slovenska posilní do roku 2020 o 2,5 percenta hrubého domáceho produktu, teda o 1,9 miliardy eur.

Úradné dokumenty

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru križovatka, most, stavebné povolenie

Rozhodnutie Okresného úradu Prešov, Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, číslo OU-PO-OCDPK-2017/007147-04 zo dňa 17. 2. 2017.

Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, oznámenie o začatí konania o predĺžení platnosti stavebného povolenie

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie konania o predĺžení stavebného povolenia, č. j. 10424/2017/SCDPK-C240/12922 zo dňa 16. 2. 2017 pre stavbu "Ďiaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh".

Poznámky k zákonom

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Môže mi úrad doručiť zásielku, ak dlhodobo nie som doma?

Pri doručovaní úradných rozhodnutí v správnom konaní sa často stretávam s takzvanou fikciou...

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Výkup pozemkov na obchvat: Nechcel čakať, vyplatia ho skôr

Národná diaľničná používa dvojaký meter, tvrdia vlastníci.

Dopravný expert: Nechoďme do diaľnic v polovičnom profile

Podobná diskusia o doprave, akú zažíva Prešov, čaká aj iné mestá. Obchvat Prešova sa prehodnocuje a...

Ani päťdesiat úradných pečiatok vám nepomôže, keď si niekto spomenie, že práve váš dom je treba chrániť pre budúce generácie

Mal by štát zrušiť povolenie na zbúranie funkcionalistickej vily v pražských Petřinách? Hosťami...

Na prebratie zásielky bude viac času

Úradná zásielka adresovaná občanovi napríklad zo stavebného úradu je považovaná za doručenú na...

Jarovce sa odvolali proti rozhodnutiu o vyvlastnení pozemkov pre diaľnicu D4

Obec už časť pozemkov pod diaľnicu NDS predala, ďalšie pozemky potrebuje z dôvodu, že zmeny a...