Výstavba obchvatu v roku 2015 nie je istá

Reklama:

Začiatok stavebných prác na tejto štvorprúdovke v roku 2015 je podľa Národnej diaľničnej spoločnosti "veľmi ambicióznym" termínom.

20. 02. 2013

Zdroj: TASR

Bratislava - Diaľnica D4, ktorá by mala tvoriť obchvat Bratislavy, znamená pre diaľničiarov veľkú výzvu. Začiatok stavebných prác na tejto štvorprúdovke v roku 2015 je tak podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) "veľmi ambicióznym" termínom. Priznala to investičná riaditeľka NDS Viktória Chomová.

"Rok 2015 je veľmi ambiciózny pre začatie stavby D4," uviedla pre TASR Chomová. Pôvodne sa pritom počítalo so spustením stavebných prác na tejto diaľnici v roku 2014.

Počiatek stavbu posunul o rok

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer) ho však po aktualizácii Programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest presunul o rok neskôr.

Peripetie pri príprave výstavby D4 môže priniesť napríklad fakt, že v rámci procesu posudzovania vplyvu diaľnice na životné prostredie (EIA) sa našli významné vplyvy stavby na územia Natura 2000.

"Je to vplyv na hniezdiská vtákov popri Dunaji," priblížila Chomová. Preto je podľa jej slov pri tejto stavbe nutné vyhlásiť vyšší verejný záujem štátu. To znamená, že táto stavba má vyšší záujem ako ochrana hniezdisk.

"Na druhej strane je to ale spojené s prípravou a realizáciou kompenzačných opatrení. To znamená v tomto prípade vybudovanie alebo vysadenie nových plôch, kde budú môcť tieto vtáky hniezdiť," dodala Chomová.

Nesúlad s územným plánom Bratislavy

Ďalším problémom pri príprave stavby je nesúlad s územným plánom mesta Bratislava. Trasa, ktorá je zakreslená v územnom pláne Bratislavy, prechádza cez chránené územia s 5. stupňom ochrany. No situáciu nezjednodušujú ani požiadavky a stanoviská takmer každého z okolia Bratislavy, koho sa stavba dotýka.

"Je veľmi náročné nájsť kompromis technického riešenia medzi požiadavkami jednak na ochranu životného prostredia, medzi technickými požiadavkami či požiadavkami dotknutých strán," vysvetlia Chomová.

A to všetko tak, aby mala stavba také technické riešenie, ktoré bude možné zafinancovať. Z čoho by sa mala diaľnica platiť, je pritom v súčasnosti ešte otvorené. Hovorí sa o nej ako o možnom adeptovi na realizáciu prostredníctvom takzvaného projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP projekt).

Samotná výstavba obchvatu Bratislavy bude však finančne náročná. Napríklad časť diaľnice D4 z Jaroviec po Ivanku pri Dunaji má odhadované stavebné náklady vo výške 576 miliónov eur.

Ďalší úsek na D4 z Ivanky pri Dunaji po Záhorskú Bystricu si podľa odhadov vyžiada 599 miliónov eur a tretí, z Devínskej Novej Vsi po štátnu hranicu s Rakúskom, má vyčíslené náklady na 100 miliónov eur.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...