Výstavba cesty pre Lear a GBI narazila na problémy

Reklama:

Poslanec Vasiľ Janko si nevie predstaviť množstvo kamiónov, ktoré bude musieť denne prejsť Sekčovom: "Chceme pracovné príležitosti, ale nie za cenu zhoršenia životného prostredia občanov. Potrebujeme garancie, že sa nepokazí život v Prešove."

21. 11. 2007

Zdroj: Marianna Meššová

Verejná miestna komunikácia v lokalite Škára v Prešove, výstavbu ktorej už mesto rozbehlo, je pre poslancov KDH a SDKÚ-DS tŕňom v oku.

Prešov - Podpredseda poslaneckého klubu SDKÚ-DS a KDH pri mestskom zastupiteľstve Juraj Hurný konštatuje, že mestský rozpočet bude jej výstavba stáť 30 miliónov korún: "Pritom to bude príjazdová cesta iba pre dva závody - Lear a GBI. Zároveň poznamenáva, že ju de facto zaplatia ostatné prešovské podniky. Za dva roky na zvýšených daniach z nehnuteľností odvedú do mestskej kasy viac o 34 miliónov korún. Investíciu na spomínanú cestu schválilo prešovské mestské zastupiteľstvo. Poslanci však žiadajú, aby sa na výstavbe cesty podieľala firma, ktorá je vlastníkom pozemkov v priemyselnom areáli.

Milan Berdis (Smer-SD) po rokovaní ostatnej mestskej rady informoval, že pri výstavbe nastali problémy, ktoré súvisia s majetkovo-právnym vysporiadaním. Vo výsledku by mohli ohroziť dokončenie stavby: "Ak sa tak stane, bude problémom splnenie plánu tohoročnej investičnej výstavby v meste." Berdis zdôraznil, že krytie tejto investície je v mestskom rozpočte zabezpečené na výstavbu, aj na výkup pozemkov.

Stačí päťmiliónová spoluúčasť?

Firma Technoinvent, s. r. o., Moldava nad Bodvou, ktorá je vlastníkom pozemkov a jednej výrobnej haly v areáli, s finančnou spoluúčasťou súhlasila. Potvrdil to prednosta mestského úradu Jozef Višňovský. Poslala mestu návrh zmluvy, ktorou deklarujú, že sa na financovaní komunikácie bude podieľať 5 miliónmi korún.

Podľa Hurného sa dá o téme čakať rozprava na najbližšom rokovaní mestského zastupiteľstva: "Zmluvu sme nemali k dispozícii. Okrem výšky sumy sú dôležité aj jej podmienky. Výhodnejšie podmienky sú niekedy dôležitejšie ako výška sumy," dodal.

Požadovali garancie

Na októbrovom rokovaní zastupiteľstva bolo argumentom mesta za budovanie cesty v lokalite Škára to, že mesto s firmou Lear podpísalo memorandum, v ktorom sa k tomu zaviazalo. Hoci poslanci KDH a SDKÚ tento zámer podrobili kritike, hlasovaním prešiel.

Poslanec Vasiľ Janko si nevie predstaviť množstvo kamiónov, ktoré bude musieť denne prejsť Sekčovom: "Chceme pracovné príležitosti, ale nie za cenu zhoršenia životného prostredia občanov. Potrebujeme garancie, že sa nepokazí život v Prešove."

Identické stanovisko vyslovil aj poslanec Jozef Kužma. Dožadoval sa zhodnotenia kvality životného prostredia. "Vyhlasujeme túto komunikáciu za verejnoprospešnú stavbu, pritom ide zásobovať dve firmy," poznamenal.

Pridala sa aj poslankyňa Andrea Turčanová: "Na Sekčove nemáme dobré životné prostredie a neviem si predstaviť ďalšiu záťaž 60 kamiónov denne."

Poslankyňa Marta Kollárová (NEKA) argumentovala, že Lear prinesie pracovné príležitosti: "Treba splniť memorandum, aj keď mesto pri výkupe pozemkov prerobí, aj keď pôjde o nárast zo 4,5 milióna na 15 miliónov Sk.

Argumenty za výstavbu pridal aj prednosta Višňovský: "Memorandum je zaväzujúce. Ak nesplníme podmienky, čaká nás súdny spor. Cesta by mala byť hotová do decembra 2007. Mesto sa k tomu zaviazalo." Viacerí poslanci však argumentovali, že memorandum nečítali.

Podľa hlavného kontrolóra mesta Milan Tkáčika je však tvrdenie o súdnych sporoch zavádzajúce: "Memorandum je skôr morálny záväzok." Zároveň sa opýtal, či má mesto garanciu, že Lear bude ľudí zamestnávať 10 rokov. "Vynaložíme 50 miliónov Sk a nemáme žiadnu garanciu."

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...