Vysporiadanie ciest zhltne 10 miliárd

Reklama:
16. 06. 2007

Zdroj: Pravda

Majitelia pozemkov pod cestami na Slovensku by mali konečne dočkať spravodlivej odplaty za zabratie pozemkov, na ktorých sa roky stavali cesty. Minister dopravy Ľubomír Vážny sa chce pustiť do riešenia najväčšieho problému v rezorte, vyplatiť majiteľov a vysporiadať pozemky pod 17-tisíc kilometrami ciest na Slovensku. Podľa rezortu dopravy riešenie stojí na zmene stavebného zákona a na ochote vlády ročne nájsť v štátnej kase jednu až 1,5 miliardy korún.

„Celkovo treba vyčleniť do 10 miliárd korún na vysporiadanie ciest prvej, druhej aj tretej triedy. Navrhujeme sedemročné obdobie na vyriešenie problému," doplnil minister Vážny.

Rezort výstavby chce, aby majitelia dostali najprv ponuku na zámenu pozemku za iný. Ak to odmietnu, dostanú zaplatenú trhovú cenu. Tam, kde sa však dohoda nenájde ani tak, by malo nastúpiť vyvlastňovanie. Zatiaľ však nie je jasné, či vláda schváli peniaze z rozpočtu na výkup pôdy.

Cesty prvej triedy vlastní štát cez Slovensku správu ciest. Majetkové pomery treba riešiť na viac ako dvoch tretinách parciel pod cestami. Regionálne cesty druhej a tretej triedy sú v ešte zložitejšej situácii. Jednotlivé kraje majú 60 až 85 percent ciest nevykúpených alebo bez jasného majiteľa.

Najväčší podiel takýchto pozemkov majú bratislavský a žilinský región. Najviac peňazí na riešenie však potrebuje banskobystrický a prešovský región, kde je najrozsiahlejšia sieť ciest. Každý z nich má vyplatiť 25-tisíc hektárov pozemkov. „Podľa odhadu treba na cesty prvej triedy asi 2,5 miliardy korún, na regionálne cesty 7,7 miliardy korún," zdôraznil Vážny.

Rezort dopravy navrhuje aj upraviť stavebný zákon, aby sa v prípade sporov dalo vyvlastňovať. Doterajšie vyvlastňovacie úpravy totiž podľa analýzy ministerstva dopravy riešili situácie len pre výstavbu nových ciest a nie pre pozemky, kde cesty stoja tridsať, štyridsať či prípadne sto rokov.

Nevyriešené vlastníctvo k pozemkom bráni župám využiť eurofondy vyčlenené do roku 2013. Na lokálne cesty je rezervovaných vyše 11 miliárd korún, ale nie je jasné, či ich kraje budú schopné použiť.

„Peniaze z európskych fondov potrebujeme na nevyhnutnú rekonštrukciu ciest. Prvoradá požiadavka je predložiť doklady o vlastníckom vzťahu k pozemkom pod cestami. Ak ich nebudeme mať, peniaze nezískame. Vo vlastnom rozpočte s peniazmi na tento účel nerátame," doplnila Soňa Jakešová, hovorkyňa Košického samosprávneho kraja. Na úradoch samosprávnych krajov už čelia náporom žiadostí ľudí, ktorí si pýtajú svoje peniaze.

„Vlastníci žiadajú odškodnenie alebo vyplatenie za pozemok, kde roky stojí bez ich zvolenia cesta. Zatiaľ im len odpisujeme, že riešenie je v rukách vlády a štátu, nie regiónu," doplnil Ján Winkler z Trnavského samosprávneho kraja.

Podrobne monitorujeme:

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...